Ryggont, ländrygg

När jag blev riktigt dålig ibörjan av min karriär med diskbråck .Första dagen jag hade riktigt ont så att jag kröp omkring på golvet på jobbet då jag bytte däck på våra personalfordon och trodde det var ett vanligt ryggskott och åkte till min kiro på em .Hon gav mig en krosett och jag blev som en ny människa och några övningar jag skulle göra för att få buktningen att bli mindre då hon misstänkte det kanske kunde vara diskbråck och så det lättade men efter det så eskalarade det och blev ohållbart .Min bror har även åkt dit på samma elände kiron sa det var ischias nerven men efter några veckor så fick han sådana kramper i en benet att han inte kunde gå och har mycket smärta så nu väntar han på Mr

Du har ju gått med dålig höft i flera år utan att kolla upp den. Kan du ha snedbelastat den och därav fått ont i ryggen nu??

När jag blev riktigt dålig ibörjan av min karriär med diskbråck .Första dagen jag hade riktigt ont så att jag kröp omkring på golvet på jobbet då jag bytte däck på våra personalfordon och trodde det var ett vanligt ryggskott och åkte till min kiro på em .Hon gav mig en krosett och jag blev som en ny människa och några övningar jag skulle göra för att få buktningen att bli mindre då hon misstänkte det kanske kunde vara diskbråck och så det lättade men efter det så eskalarade det och blev ohållbart .Min bror har även åkt dit på samma elände kiron sa det var ischias nerven men efter några veckor så fick han sådana kramper i en benet att han inte kunde gå och har mycket smärta så nu väntar han på Mr
Har man diskbråck så känns det ,eller vad säger du? Och sitter rakt på en stol gör man bara i undantags fall o då skrikandes.
Berätta mer om korsetten? Det kanske jag ska prova,inget annat har ju hjälpt.

Har man diskbråck så känns det ,eller vad säger du? Och sitter rakt på en stol gör man bara i undantags fall o då skrikandes.
Berätta mer om korsetten? Det kanske jag ska prova,inget annat har ju hjälpt.
Korsetten håller allt på plats men vissa säger att man ska använda den sparsamt då musklerna bli förslappade lånade den i början bara men vissa använder den när man belastar länden med något tyngre arbete

Det är inte bra tydligen! Enligt sjukgymnasten och kiropraktorn jag var till är den som att be om ryggproblem. Jag är ingen expert i ämnet dock men har fått avrådan på det från många håll i samband med mitt diskbråck
Nu måste jag ju bara googla en massa ;) (gillar iofs bäst att sitta på knä och det borde inte vara så illa).

Aha! puh. De menar sitta med benen i kors med det ena knäet över det andra och benen tätt ihop på en stol. Vilket jag gör ibland. Inte sitta skräddare i typ soffan :).

Senast ändrad:
@Sonic76 Hur är din muskelkorsett?
Grymt dålig och har alltid varit trots stallarbete mm.
Därav att jag har skaffat gymkort och ska träna framför allt rygg, mage, nacke och axlar.
Måste bara få bort den värsta smärtan då det är mycket gående på jobbet, till och från jobbet och gymmet ligger ytterligare en bra bit att gå bort från jobbet.
Men ska till sjukgymnasten nästa vecka, sen hoppas jag att kunna börja lite smått.
Har en pt-timme som jag kan utnyttja på gymmet sen för att få rätt övningar.

Grymt dålig och har alltid varit trots stallarbete mm.
Därav att jag har skaffat gymkort och ska träna framför allt rygg, mage, nacke och axlar.
Måste bara få bort den värsta smärtan då det är mycket gående på jobbet, till och från jobbet och gymmet ligger ytterligare en bra bit att gå bort från jobbet.
Men ska till sjukgymnasten nästa vecka, sen hoppas jag att kunna börja lite smått.
Har en pt-timme som jag kan utnyttja på gymmet sen för att få rätt övningar.

Hör med sjukgymnasten hur du ska bygga upp dig. När man redan har problem är en sjukgymnast oftast bättre på att ge rätt övningar än vad en pt är som ju är utbildad att bygga redan friska kroppar. En bra muskelkorsett är jätteviktigt för att undvika ryggproblem. Finns det inget som hjälper ryggraden att få en bra position så kommer ryggproblemen. För vissa genast och för andra senare. Börja med en så enkel sak som att du spänner magmusklerna någon minut då och då. Utöka successivt till att alltid spänna magmusklerna när du lyfter, går och står och kombinera sedan med övrig träning.

Första backen till jobbet. .Den är brantare än den ser ut.
Andra backen. Här är jag halvvägs uppför

Så det är jobbigt med ryggont

Du har ju gått med dålig höft i flera år utan att kolla upp den. Kan du ha snedbelastat den och därav fått ont i ryggen nu??
Ja jag tror det med.
Sjukgymnasten var lite inne på det med.
Vi ska kolla mer noggrant på måndag.
Men jag behöver stärka hela mittpartiet mycket så gymmet blir nog bra sen

Låter som ryggskott med ichias. Som tur är så brukar sjukgymnasterna vara duktiga på det. Det är skitjobbigt att röra sig med ryggskott men det är tyvärr det som hjälper till slut. Du kan googla "övningar för ryggskott" och då borde det komma upp ett youtubeklipp med en kiropraktor, verksam i Lund som visar övningar som har hjälpt mig när jag haft det.

Ischias-smärta känns i benet, oftast ända ner till fotleden.

Min mamma hade ont på liknande vis och för henne hjälpte det att stretcha rumpan.
Du vet övningen där man ligger på rygg med benen böjda, lägger den ena foten över det andra knät och drar lätt i det undre benet så det stramar i rumpan.

Då stretchar man piriformis, den lilla päronformade muskeln.

Det är inte bra tydligen! Enligt sjukgymnasten och kiropraktorn jag var till är den som att be om ryggproblem. Jag är ingen expert i ämnet dock men har fått avrådan på det från många håll i samband med mitt diskbråck

Sitta med benen i kors har inget med diskbråck att göra. Inte särskilt mycket med ryggproblem heller. Jag säger inte till mina patienter att undvika det om de inte har en höftprotes.

Jag har haft ett stort antal ryggskott och det finns verkligen alla sorter från att det smäller som ett skott i ryggen till att det kommer smygandes, man kan vara helt fastlåst i ett läge eller ha lite rörlighet, man kan ha så ont att man bara gråter och det det kan vara ngt så när uthärdligt. Men jag tror också som du att det kan vara diskbråck om det nu inte skulle vara ryggskott.

Diskbråck som ger symtom orsakar smärta i området för den nervrot som hamnat i kläm, inte i ryggen.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066
Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 830
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 492
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som just nu "står stilla" då han tappat en stor bit hov = får inte belasta för mycket eller riskera att hovbenet...
2
Svar
28
· Visningar
2 659
Senast: miniola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar