Har ju en längre tid haft ont i ryggen.
I nedre delen av ländryggen, höger sida och ner mot skinkan.
När man läser om ryggont så ska man röra sig och smärtlindra lite osv.
Mitt problem är att jag får krampsmärta framförallt när jag står upp men även när jag går.
Mest smärtfri är jag när jag sitter rakt på en stol.
Nån som har nån teori?
Ska naturligtvis till sjukgymnast men det börjar ta på orken att jobba då jag står och går 90% av tiden
Jättebra om du träffar en sjukgymnast!
Du kan tabletter för att hjälpa till och palla vardagen, men det är inte hållbart i längden. Och sjukgymnasten vill bergis ha dig odrogad
Jag är tyvärr proffs på arg ländrygg. Jag har problem med arg rygg, bland annat som följd av extremt dålig arbetsmiljö som ryttare och i andra arbeten, korta lårmuskler (bak), diskar som hamnar på sniskan (ej regelrätt diskbråck) om jag inte underhåller, ischiassmärtor – och nu även foglossning. Yey!
Ofta är det höftböjarna som sabbar, samt en försvagad coremuskulatur.
Stretcha sätesmusklerna, jobba med att avsvanka ofta (tänk typ "in med svansen!" så känner du skillnaden), stärk dina core- och magmuskler så att de stöttar upp bättre och ha ett magstöd i princip hela tiden, tänk på din hållning. Undvik att böja och vrida, böj på knän i stället i för rygg.
Hitta övningar som du kan göra hemma, det räcker med korta pass. Det finns bra övningar med dynamisk rörlighet som hjälper mig jättemycket när det behövs en insats, det är typ som en serie enkla yogarörelse. Katt + ko är en bra början, och att "rulla ner i plankan" från stående.
För mig fungerar massage och press också. När det är eller börjar bli illa kan jag ta en bandyboll och ställa mig mot en vägg med bollen mellan ryggen och väggen och hitta rätt punkt och sedan pressa ryggen mot bollen. Funkar jättebra även på låren, om du inte har till exempel en foamroller.