Ryggont, ländrygg

Sonic76

Trådstartare
Har ju en längre tid haft ont i ryggen.
I nedre delen av ländryggen, höger sida och ner mot skinkan.
När man läser om ryggont så ska man röra sig och smärtlindra lite osv.
Mitt problem är att jag får krampsmärta framförallt när jag står upp men även när jag går.
Mest smärtfri är jag när jag sitter rakt på en stol.
Nån som har nån teori?
Ska naturligtvis till sjukgymnast men det börjar ta på orken att jobba då jag står och går 90% av tiden

Låter som ryggskott med ichias. Som tur är så brukar sjukgymnasterna vara duktiga på det. Det är skitjobbigt att röra sig med ryggskott men det är tyvärr det som hjälper till slut. Du kan googla "övningar för ryggskott" och då borde det komma upp ett youtubeklipp med en kiropraktor, verksam i Lund som visar övningar som har hjälpt mig när jag haft det.

Låter som ryggskott med ichias. Som tur är så brukar sjukgymnasterna vara duktiga på det. Det är skitjobbigt att röra sig med ryggskott men det är tyvärr det som hjälper till slut. Du kan googla "övningar för ryggskott" och då borde det komma upp ett youtubeklipp med en kiropraktor, verksam i Lund som visar övningar som har hjälpt mig när jag haft det.

Kan det verkligen vara ryggskott? Min erfarenhet är att det är en väldigt akut smärta? Typ sådär att man absolut inte kan sitta öht... snarare inte kan göra ngt öht?
Tycker däremot att de låter som ngn form av ischias är inblandat.

Jag har ungefär ngt liknande som ts beskriver som en svit efter ett kraftigt diskbråck förra sommaren. Kallar det själv svag ländrygg med ischias-feeling ;)

Ts: tränar du? Jag är övertygad om att mitt diskbråck hade läkt snabbare om jag gjort det regelbundet..

Men tänk på hur du sitter! Aldrig benen i kors sa min sjukgymnast tex!

Min mamma hade ont på liknande vis och för henne hjälpte det att stretcha rumpan.
Du vet övningen där man ligger på rygg med benen böjda, lägger den ena foten över det andra knät och drar lätt i det undre benet så det stramar i rumpan.

Är du möjligen överrörlig?
Jag är det. Och får ont i ländryggen om jag står för mycket, för att jag inte har magmuskler nog för att undvika att svanka för mycket.

Kanske är höftböjarna? Hade inflammerade höftböjare vid ett tillfälle och det var sexakt sådan smärta som du beskriver. Testa att stretcha dem och massera dem :)

Är du möjligen överrörlig?
Jag är det. Och får ont i ländryggen om jag står för mycket, för att jag inte har magmuskler nog för att undvika att svanka för mycket.
Har en teori om det pga smärtor i knäna
Ska börja träna är tanken men smärtan är lite jobbig

Kanske är höftböjarna? Hade inflammerade höftböjare vid ett tillfälle och det var sexakt sådan smärta som du beskriver. Testa att stretcha dem och massera dem :)
Har testat att stretcha dem, det gör att benet börjar skaka och jag tappar känseln i benet

Min mamma hade ont på liknande vis och för henne hjälpte det att stretcha rumpan.
Du vet övningen där man ligger på rygg med benen böjda, lägger den ena foten över det andra knät och drar lätt i det undre benet så det stramar i rumpan.
Då börjar benet skaka okontrollerat om jag stretchar så

Kan det verkligen vara ryggskott? Min erfarenhet är att det är en väldigt akut smärta? Typ sådär att man absolut inte kan sitta öht... snarare inte kan göra ngt öht?

Jag har ungefär ngt liknande som ts beskriver som en svit efter ett kraftigt diskbråck förra sommaren. Kallar det själv svag ländrygg med ischias-feeling ;)

Ts: tränar du? Jag är övertygad om att mitt diskbråck hade läkt snabbare om jag gjort det regelbundet..

Haha kan inte sitta med benen i kors.
Ska börja träna men har ont i knäskålen med.
Ska till sjukgymnasten på måndag så ser jag vad denne säger . Träna ska jag mage, nacke axlar och rygg är tanken

Om benet skakar kan det väl kanske vara att en nerv är i kläm eller att du är väldigt stel just i den positionen när du stretchar höftböjaren? Min kiropraktor knådade ihjäl min höftböjare och det gjorde så satans ont att jag inte visste var jag skulle ta vägen - men det hjälpte :D
Hoppas sjukgymnasten hittar felet och att det går över! Jag vet hur jävligt det är. På mina värsta dagar innan jag fick bukt med problemet kändes det som att någon hade slitit loss benet ur höften, eller höften från ryggraden, eller både och och det hjälpte varken att stå, gå, sitta eller ligga. :yuck:

Mitt problem är att jag får krampsmärta framförallt när jag står upp men även när jag går.
Nån som har nån teori?
Ska naturligtvis till sjukgymnast men det börjar ta på orken att jobba då jag står och går 90% av tiden

Jättebra om du träffar en sjukgymnast!
Du kan tabletter för att hjälpa till och palla vardagen, men det är inte hållbart i längden. Och sjukgymnasten vill bergis ha dig odrogad ;)

Jag är tyvärr proffs på arg ländrygg. Jag har problem med arg rygg, bland annat som följd av extremt dålig arbetsmiljö som ryttare och i andra arbeten, korta lårmuskler (bak), diskar som hamnar på sniskan (ej regelrätt diskbråck) om jag inte underhåller, ischiassmärtor – och nu även foglossning. Yey!

Ofta är det höftböjarna som sabbar, samt en försvagad coremuskulatur.
Stretcha sätesmusklerna, jobba med att avsvanka ofta (tänk typ "in med svansen!" så känner du skillnaden), stärk dina core- och magmuskler så att de stöttar upp bättre och ha ett magstöd i princip hela tiden, tänk på din hållning. Undvik att böja och vrida, böj på knän i stället i för rygg.

Hitta övningar som du kan göra hemma, det räcker med korta pass. Det finns bra övningar med dynamisk rörlighet som hjälper mig jättemycket när det behövs en insats, det är typ som en serie enkla yogarörelse. Katt + ko är en bra början, och att "rulla ner i plankan" från stående.

För mig fungerar massage och press också. När det är eller börjar bli illa kan jag ta en bandyboll och ställa mig mot en vägg med bollen mellan ryggen och väggen och hitta rätt punkt och sedan pressa ryggen mot bollen. Funkar jättebra även på låren, om du inte har till exempel en foamroller.

Idag fick jag åka hem för jag svettades av smärta.
Jobbade dock klart skoldagen först.
Helt sjukt ont gjorde det.
Nu ska jag hem och stretcha så gott det går och hoppas kunna jobba imorgon.
På måndag är jag ledig så då behövs inga smärtstillande

Nån som har nån teori?
Jag har en tendens till det också (kommer och gör ont något år, lyckas bekämpa, borta fem till 7 år, kommer tillbaka). Var hos naprapat sist, han sa att jag hade mycket kortare och stelare muskler på den sidan, så stretching. En veterinärkompis sa inflammation så -ipren. Det kom en bit på vägen.

Tänkte att jag är mycket vigare på vänster sida för - sitta upp på hästen... (det är den stretchingen som benet är kort i) gjorde man tidigare inte från pall.

För tillfället är den här omgången av problemet närapå löst (håller tummarna, har kunnat jogga 5 km och gå på medelpass utan att halta dagen efter, även om det kan kännas lite.) pga, Yoga! Värsta 1 timmars stretchingen. Den vanliga som naprapaten gav på typ tio minuter fick knappt någon effekt (även om det blev bättre) och tar inte överallt.

Men tre pass yoga i veckan i ren irritation har gjort det såhär mycket bättre. (ett tag kändes det som att hela höftkulan höll på att gå i bitar och jag haltade långsamt i korridorerna på jobbet. Ringde vårdcentralen rentav! för att kolla att det inte var ngt allvarligt men fick naprapattid tidigare och han hävdade att det inte var ngt allvarligt eller artros. Men det var bara kort irriterad förtvivlad muskel, hela vägen upp i ryggen.)

Varför inte benen i kors? Är det allmänt? (gillar att sitta så, hjälp ).

Det var den jag fick av naprapat. Hjälpte en del.

Varför inte benen i kors? Är det allmänt? (gillar att sitta så, hjälp ).

Det är inte bra tydligen! Enligt sjukgymnasten och kiropraktorn jag var till är den som att be om ryggproblem. Jag är ingen expert i ämnet dock men har fått avrådan på det från många håll i samband med mitt diskbråck

Jag har haft ett stort antal ryggskott och det finns verkligen alla sorter från att det smäller som ett skott i ryggen till att det kommer smygandes, man kan vara helt fastlåst i ett läge eller ha lite rörlighet, man kan ha så ont att man bara gråter och det det kan vara ngt så när uthärdligt. Men jag tror också som du att det kan vara diskbråck om det nu inte skulle vara ryggskott.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066
Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 830
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 492
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som just nu "står stilla" då han tappat en stor bit hov = får inte belasta för mycket eller riskera att hovbenet...
2
Svar
28
· Visningar
2 659
Senast: miniola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar