ryggmuskler

U

Uddatyp

har hört at en välmusklad rygg ska ha som två fileér liksom på sidorna.
men sen har ja sett massor som är bra musklade men e mer runda.
oxå har ja sett hästar som inte har mycke ryggmuskler alls som har sånna liksom fileér på sidorna.
hur ska de se ut? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ryggmuskler

Jag har också funderat ang. det!
T ex Harry har inga filéer! Men det skulle se hel sjuk ut om han hade! För han har otroligt bred rygg och alldeles platt, det går inte att känna ryggraden om man bara stryker med handen längs med ryggen.
Men tänk då om han skulle få filéer!! Det skulle se jätte dumt ut! Platt rygg med två "dit opererade filéer" :rofl:

Hur hästen bygger sin rygg är ganska individuellt. De två filéerna (longissimus dorsi) är väldigt framträdande på vissa hästar. På andra inte. Deras funktion är att sträcka ryggen (förhindra svank). Körhästar och kallblod har ofta mera framträdande ryggsträckare. Ländryggen säger mer än "filéerna" om muskelstatus på en häst.
mvh
Lejonelle

Hur ska den se ut då :crazy:
(Vill ju veta om killen har bra ryggmuskler :angel: )

Lejonelle skrev:
Hur hästen bygger sin rygg är ganska individuellt. De två filéerna (longissimus dorsi) är väldigt framträdande på vissa hästar. På andra inte. Deras funktion är att sträcka ryggen (förhindra svank). Körhästar och kallblod har ofta mera framträdande ryggsträckare. Ländryggen säger mer än "filéerna" om muskelstatus på en häst.
mvh
Lejonelle

Nu blev jag nyfiken.
Hur menar du med att ländryggen säger mer?
Min häst är relativt platt längs med hela ryggen (alltså där sadeln ligger). Men vid längryggen är det som två filéer eller avlånga kuddar som blir större vid arbete (alltså när de kontraherar men finns fortfarande där i viloläge) och de skapar en "kanal" mellan sig vid länden.

Vad säger det dig? :crazy:

Mig säger det att din sadel trycker bak. Det gjorde sadlarna på min häst också förut och han fick muskelbullar på länden eftersom sadeln tryckte strax framför och förhindrade muskelbyggnad där och istället "skjuter" musklerna bakåt.

Det jag tror Lejonelle menar är att länden ska vara fylld och alltså inte visa någon ryggrad men inte bukta upp mot muskulaturen framför eller bakom.

Min egen häst har väl utvecklad ländmuskulatur nu sen jag bytte sadel men behöver fortfarande muskla sig lite mer fram även om det kommer. Han är nu lite ihålig nedanför/bakom manken men i övrigt fylld kring ryggraden (dvs ryggraden sticker inte upp bakom manken).

Men det är mina funderingar - jag kan mycket väl vara ute och cykla men när min häst hade muskelbullarna på länden så var de stumma och stela och han smärtade vid tryck på dem. Nu är länden mjuk och han reagerar inte vid tryck.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Mig säger det att din sadel trycker bak. Det gjorde sadlarna på min häst också förut och han fick muskelbullar på länden eftersom sadeln tryckte strax framför och förhindrade muskelbyggnad där och istället "skjuter" musklerna bakåt.

Rätt intressant tankegång som jag själv funderta över men ehum, hästen utvecklade dessa filéer när han inte hade någon sadel, när han slapp sin gamla äckliga bomsadel och reds barbacka och markarbetades barbacka. Då kom de fram. Men det är alltså inte några BULLAR, det är långa filéer. Här ser du det: http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Mtningavrygg008.jpg Lite dålig bild men man ser skuggorna rätt bra.

Fler (är kanske bättre ljus på dem):
http://photobucket.com/albums/v215/lord_owen/?action=view&current=Mtningavrygg015.jpg

http://photobucket.com/albums/v215/lord_owen/?action=view&current=Owebilder013.jpg

Camilla_H skrev:
Det jag tror Lejonelle menar är att länden ska vara fylld och alltså inte visa någon ryggrad men inte bukta upp mot muskulaturen framför eller bakom.

Missförstå mig rätt, den buktar inte ut mot resten av ryggmuskulaturen. Det är mer som att länden är mer "fyllig" i muskelmassa än resten av ryggen, inte för att han är omusklad i resten av ryggen men det blir ingen kanal där om vi säger så.

Camilla_H skrev:
Men det är mina funderingar - jag kan mycket väl vara ute och cykla men när min häst hade muskelbullarna på länden så var de stumma och stela och han smärtade vid tryck på dem. Nu är länden mjuk och han reagerar inte vid tryck.

/Camilla

De min häst har är inte stumma och stela och han reagerar inte för tryck på dem. Eller tja, han regagerar DJUPT när massören är och behandlar men det beror på den gamla bomsadeln som var baktung och tryckte på bakre och främre delen av ryggen. Han ömmar ytligt utan det är "gammal" ömhet som sakta men säkert går bort och det sitter djupt ner. Hur jag nu ska förklara bättre vet jag inte men du kanske förstår vad jag menar? :angel: :p

Senast ändrad av en moderator:

Jag menade att han INTE ömmar ytligt i det sista jag skrev, ursäkta luddet. :p

Okej, det ser inte ut som min hästs "sadelbullar"! ;) Men din häst är en Tinker, eller hur? De brukar ju ha hjärtformade rumpor och då är det väl logiskt att de musklerna fortsätter fram till länden där de fäster. Ser ju fin ut, tycker jag!

/Camilla

Camilla_H skrev:
Okej, det ser inte ut som min hästs "sadelbullar"! ;) Men din häst är en Tinker, eller hur? De brukar ju ha hjärtformade rumpor och då är det väl logiskt att de musklerna fortsätter fram till länden där de fäster. Ser ju fin ut, tycker jag!

/Camilla

Mjääää, inte tinker. Men har det säkert i sig. Är en korsning med okänd härstamning från Irland. Färgavlad. :p

Han har alltid haft mer eller mindre hjärtrumpa men var väldigt omusklad i lände när jag fick hem honom, det var som en platt rutschkana ungefär.

Sedan slängde jag bomsadeln åt skogen och då fick han hjärtrumpa över länden också, dvs den slutar där revbenen börjar, där efter är det mer platt igen (men inte när han spänner sig, då är det hjärta fram till manken).

Men hur menar ni att hur ländryggen ser ut visar mer av hästens muskelstatus i ryggen än hur själva ryggen ser ut? :confused:

Hejsan - jag ser inget uppenbart fel på ryggen på din häst men jag är väldigt försiktig att uttala mig efter att enbart ha sett bilder. "En bild ljuger mer än tusen ord" :)
Det jag tittar efter är att ryggmuskulaturen ska vara jämn, liksidig, inga "avtryck" efter sadeln varken bakom skulderbladet eller under bakvalvet. En spänd bullig ländrygg som inte hänger ihop med resten tycker jag inte om, inte heller en tanig karprygg med en fördjupning innan korsets muskler börjar. Jag vill att ländryggen ska vara rund, ingen ryggrad som sticker upp, väl utfyllt mellan ryggraden och ländkotornas tvärutskott. När hästen arbetar vill jag gärna se dessa muskler dallra lite vackert :)

Tjocka filéer kan precis lika gärna indikera en häst som går som en stjärnkikare eftersom dessa muskler spänner sig när hästen lyfter huvud och hals.

Man behöver titta på helheten. Alla hästar blir inte "biffiga". Man får se att proportionerna är rätt för typ av häst, utbildningsnivå etc.

Lejonelle

Lejonelle skrev:
Hejsan - jag ser inget uppenbart fel på ryggen på din häst men jag är väldigt försiktig att uttala mig efter att enbart ha sett bilder. "En bild ljuger mer än tusen ord" :)
Det jag tittar efter är att ryggmuskulaturen ska vara jämn, liksidig, inga "avtryck" efter sadeln varken bakom skulderbladet eller under bakvalvet. En spänd bullig ländrygg som inte hänger ihop med resten tycker jag inte om, inte heller en tanig karprygg med en fördjupning innan korsets muskler börjar. Jag vill att ländryggen ska vara rund, ingen ryggrad som sticker upp, väl utfyllt mellan ryggraden och ländkotornas tvärutskott. När hästen arbetar vill jag gärna se dessa muskler dallra lite vackert :)

Tjocka filéer kan precis lika gärna indikera en häst som går som en stjärnkikare eftersom dessa muskler spänner sig när hästen lyfter huvud och hals.

Man behöver titta på helheten. Alla hästar blir inte "biffiga". Man får se att proportionerna är rätt för typ av häst, utbildningsnivå etc.

Lejonelle

Nej, jag bara undrade om det var "bullar" eller filéer sas. :D Själv tror jag helt enkelt att han SKA se ut så normalt, när sadeln och allt som tryckte försvann så kom det som skulle finnas där fram. Han är en väldigt muskulös häst, biffig, och får lätt muskler.

Resten av ryggen har också musklat till sig sedan sadeln försvann (förut stod tornutskotten ut och vid manken fanns två HÅL) men inte lika snabbt, det var mer insjunket där och han hade massa spänningar särskilt kring manken samt att han ju inte jobbat särskilt mkt, ingen träning.

Manken är också mkt bättre nu, musklar till sig hela tiden! :) Han har blivit mjukare och mjukare i muskulaturen efter att en massör behandlat honom regelbundet med laser och massage.

När min häst arbetat ett tag så har ländmusklerna ökat i storlek, de blir inte hårda eller spända utan liksom bara sväller lite. Vad betyder det? När han arbetar (i tex travarbete) så blir det som en kanal mellan filéerna och ländmusklerna sväller upp och dallrar i takt med stegen eller hur man nu ska säga. Jag är dålig på att förklara. :angel:

En riktigt tjock häst kan ju också få "filéer"...

Lejonelle skrev:
Vid arbete ökar blodgenomströmningen och därmed musklernas volym
Lejonelle
Och då börjar dom skälva när dom sätter ner benet i backen:love: :love:
(Jag är lite lyrisk efter min körning för jag hade en så underbar rumpa att stirra på:d :d )

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 964
Senast: Stergo
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 312
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar