Ryggmusklar!

Du tror inte han kommer växa ur sadeln om den ligger perfekt nu?
Herregud, skulle oxå vilja ha råd att ha en sadel som ligger perfekt o bara byta när hästen ändrar sig.

Det låter helt klart som om det är den gamla sadeln som "förstört" det hela. JAG hade väntat med att rida ett tag, med sadel då alltså. Barbacka är ingen fara, då finns det ändå ingenting ivägen för musklerna....

Det finns ingen som kan hjälpa dig med att tömköra/gå på promenader med honom? Handhäst? :idea:

Ett tips också som du kan göra för att stärka ryggmusklerna är att göra "morotstricket" samt trycka på hästens sittben så att den skjuter upp ryggen!
Min totta stod helt i somras pga hälta, samtidigt var jag tvungen att hålla ryggen ok, pga hennes ks (moment 22 liksom..), då gjorde jag så varje dag samt masserade en massa. Veterinären på MK var jätteimpad på återbesöket för att min häst hade musklat sig så fint trots att hon var beordrad vila :)

Förklara gärna mer exakt morotstricket och "sittbenstrycket", om du kan! :) Hur gör du, och vad händer med musklerna?
Jag är jätteintresserad eftersom min häst har lite ryggtrassel ibland.

Den är extra stoppad nu, och går dessutom att bredda bommen... Så jag HOPPAS verkligen att jag inte behöver byta på ett bra tag! ;)

"Sittbenstrycket":Ställ dig bakom hästen och tryck med tummarna precis under sittbenen.Om du inte vet var hästens sittben sitter så är det nr 24 på denna bild: http://user.tninet.se/~xvj408j/skelett.htm Man får trycka ganska hårt, hästen ska skjuta upp ryggen, som när en katt skjuter rygg. När hästen gör det släpper du efter ett par sekunder. Sen upprepar du 5-10 gånger. Denna övning gör att ryggmusklerna jobbar och därmed blir starkare. Kan jämföras med hur våra magmuskler arbetar vid situps, fast ryggen då.

"Morotstricket": Ta en morot eller vilket godis som helst och håll mellan hästens framben så hästen får sträcka sig efter det det den vägen. Sen står du vid magen/baken på hästen och håller godiset så den får sträcka sig efter godiset. Gör så på båda sidorna. Jag upprepade 5-10 ggr här också åt båda hållen samt mellan frambenen. (Jag är inte så duktig på att förklara, hoppas du förstår vad jag menar).
Denna övning stärker också upp ryggmusklerna samt stretchar och tänjer ut nacke/hals/ryggmusklerna.

Jag gjorde dessa övningar 5 dagar/vecka och efteråt masserade jag in Arnika-liniment samt lade på en varm filt/varmt täcke.
Det gjorde susen på min häst, så det är värt att prova :)

Fungerar det inte lika bra med att man trycker under magen på hästen så att den skjuter rygg? och nu menar jag inte att man ska försöka lyfta upp hästen..

Och tömköring såklart :)

absolut, håller med. det tipset har jag fått av många (till min häst) jobba hästen utan tyngd/ryttare/sadel någon eller några gånger i veckan så att hästen får utrymme att bygga. min häst blir mjukare av det.
plus att jag har fått lära mig lite punktmassage som kan hjälpa till och släppa om hästen har spänningar. ta hjälp av någon kunnig hästmänniska som du har förtroende för.

:)/e

Tack! Det var ju jättebra förklarat! :cool:

Morotstricket använder jag litegrann själv, men har mest uppfattat det som stretchande, inte att man kan använda det som muskelbyggande. Ska prova att använda det mer frekvent, så som du beskrev!

Sittbenstrycket borde, som nån annan skrev, fungera ungefär som att trycka hästen under magen. :confused: Jag har dock svårt att få min häst att reagera på det, eller så har jag inte hjärta att ta i tillräckligt hårt, kanske? :o
Ska prova den här varianten också!

Tack för tipsen, det är alltid kul att lära sig nya saker! :)

Man kan stryka hästen mothårs under magen,alt. trycka, det är också bra för ryggmusklerna, men "sittbenstrycket" är mer effektivt, hästen skjuter upp ryggen mer. På min häst i alla fall, men det kan säkert vara individuellt.Dessutom är min totta kittlig under magen så... ;)

Man riktigt ser hur ryggmusklerna aktiveras/jobbar i båda övningarna, när jag hade gjort detta i 3-4 veckor så var det stor skillnad på hennes rygg :banana:

Jag har haft samma problem som du har....men jag fick lära mig att klättra och rida på volter så att hästen går på tygeln..hästarna jobbar ju med ryggen när dom sänker huvudet och går på tygeln...prova det:) lycka!

Jag vet att jobb i rätt form är bra för ryggen, men i och med att min häst var konvalecent pga runthoppande hältor (visade sig senare bero på erlichios) så var det självklart INTE aktuellt att vare sig rida eller klättra då. Hon gick på hagvila,och det är inte bra för hennes Kissing Spine att stå, därför fick jag ta till andra metoder för att hålla ryggen okej :smirk:

Sv: Ryggmusklar!

Men man ska väl egentligen INTE rida hästen på lång tygel utan helst gå med den då? Den jobbar inte med ryggmusklerna när den går i den låga formen utan sträcker mest ut den... Läste det i ridsport iaf...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka