Rygglängd kontra täckesstorlek...

palle

Trådstartare
Är det fler som har detta problem?

Jag mäter rygglängden från precis framför manken till där svansen går ut från ryggen....

Där har mina hästar 118 cm respektive 123 cm...

Men ponnyn måste ha 125 cm med bogveck eller 135 cm utan bogveck...

Lippen måste ha 135 cm med bogveck.....

:confused:

Sv: Rygglängd kontra täckesstorlek...

antagligen har dina hästar mkt bred bog oxå....min islandhäst på 126 kan man ju tro ska ha en ponny bröstsele ja den e lagom runt magen men alldeles för liten för bogen. så jag har en cob nu som är för stor runt magen o nästa för liten för bogen hehe så bogen spelar nog stor roll.

Hmm, passar 125 och 135 dem då? Annars så vet jag att Horseware har modellerna 120 och 130 cm i sina täcken + några andra täcken så skall man ta måtten från bogen och bak.

Till Lippen har jag bl.a:
Shire Stormbreaker med halvhals i 135 cm måste jag förlänga framme i bogen...
TermoMaster Vintertäcke 135 cm ligger som om det vore måttsytt...

Till ponnyn har jag bl.a:
Shire Highlander 125 cm utan bogveck, som han får skav av vid bogarna...dessutom är det inte vattentätt längre :(
Börjes billigaste 125 cm utan bogveck, ligger som om det vore måttsytt när det läggs ovanpå Shiretäcket....annars är det lite förstort...

Sen har jag ett äldre Bucastäcke som jag ännu inte provat på Lippen....
Och ett Shire Summer Stormbreaker 135 cm, med bogveck som jag ännu inte provat, men som jag hoppas ponnyn kan ha i höst och vinter då Lippen har fler täcken än han..

Jag blev också lite paff när jag mätte mina hästar inför att köpa ett svetttäcke.
Nu har jag inte så många täcken till vardags, men det jag hade kändes lite litet till damen, det var ett 125cm täcke så jag tänkte mig köpa en storlek större. Döm om min förvåning när hon vid mätning visar sig vara ca 110cm lång!
Och hon är travare så så särskilt bred i bogen är hon ju inte...

min (grova, ej feta!!) fjording är ca 120-125 lång i ryggen men drar 145 i täcke med bogveck. Skulle nog egentligen behöva ha ännu större hål för halsen men det skiljer inte så mycket mellan 145 och 155 att det är värt det, det blir bara ännu mera klänning om jag köper ett större täcke. *jobbigt*

Jag har faktisk aldrig mätt rygglängden på mina hästar, jag bara "vet" vilken stl som passar.... :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 815
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 214
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 372
Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt... 2
Svar
34
· Visningar
6 369
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka