"RyggHästar" en undersökning...

3

333

Jag vet inte om begreppet är myntat eller ej men om inte så "klubbar" jag det som ett godkänt begrepp här & nu !!!

"RyggHäst" = en häst som utan känd orsak ömmar någonstans mellan manke till svansrot eller måhända hela vägen. En "RyggHäst" blir ej bättre av vila, problematiken kan komma & gå lite på må få kan man tycka. En "RyggHäst" kan fungera/ fungerar oftast som ridhäst om den får gå i en relativt lång & låg form (unghästform)...

Härmed välkomnar jag ALLA som har erfarenhet av en eller flera "RyggHästar" att delta i denna undersökning, VÄLKOMNA!

Frågorna är följande
Hur defienerar du själv uttrycket "RyggHäst"?
Hur många har du råkat ut för?
När uppträdde symtomen först enligt dig?
När/ varför sökte du hjälp?
Vad för hjälp sökte du för problemet?
Vilken diagnos fick du?
Hur gick du till väga efter diagnosen?
Hur ser hästens vardag ut i dag?

Om du använt dig av vet. & denne hittade fel/ defekter -vad gav de för trolig orsak till de fel/ defekter den aktuella hästen uppvisade?

:bow: Tack på förhand för er medverkan:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "RyggHästar" en undersökning...

svarar för en bekant till mig nu på direkten då jag var med på kliniker m.m..

Hur defienerar du själv uttrycket "RyggHäst"?som trådskaparen

Hur många har du råkat ut för?1

När uppträdde symtomen först enligt dig?hästen slog mot sporren/ spöet då den blev lite pressad, reste sig då den gick i liten nerförs-backe, kunde plötsligt stanna & vägra gå framåt ( helst vid uteritt)

När/ varför sökte du hjälp?efter 1 månad först, tog ut vet. & kollade över hästen + tänderna men inget synbart fel, efter 3 månader på klinik där de först inte såg något alls i rörelse -schema men ridning märkte de förändring & röntgade rygg & haser

Vad för hjälp sökte du för problemet?tandläkare & vet.

Vilken diagnos fick du?sammanväxta tornutskott bakom manken+ spatt båda bak

Hur gick du till väga efter diagnosen?avlivning på grund av att problematiken var för stor & avel rekomenderade de ej då hästen var ung & kunde möjligtvis nedärva spatt

Hur ser hästens vardag ut i dag?går på bete året runt med sina polare..

Om du använt dig av vet. & denne hittade fel/ defekter -vad gav de för trolig orsak till de fel/ defekter den aktuella hästen uppvisade?tornutskott sammanväxta - orsak var att möjligtvis fel sadel används från början + spatt som vet. trodde kunde vara nedärvt från modern

333 skrev:
Jag vet inte om begreppet är myntat eller ej men om inte så "klubbar" jag det som ett godkänt begrepp här & nu !!!

"RyggHäst" = en häst som utan känd orsak ömmar någonstans mellan manke till svansrot eller måhända hela vägen. En "RyggHäst" blir ej bättre av vila, problematiken kan komma & gå lite på må få kan man tycka. En "RyggHäst" kan fungera/ fungerar oftast som ridhäst om den får gå i en relativt lång & låg form (unghästform)...

Härmed välkomnar jag ALLA som har erfarenhet av en eller flera "RyggHästar" att delta i denna undersökning, VÄLKOMNA!

Frågorna är följande

Som du ungefär, men är inte helt överens om det där med lång och låg. Min "rygghäst" går mer än gärna lång och låg och det är då hon får ont i ryggen, hon måste gå mer "samlat" och jobba, för att slippa ryggont.

Just nu bara min egen, men man har ju sett på ridskolan flera stycken.

Hösten när hon var 5 år, med hälta i ena bak.

Samma höst.

Antiinflammatoriskt mot hälta i fram, kliniken såg inte ens bak!

Vilken diagnos fick du?
Dubbelsidig kotled fram.

Antiinflammatoriskt och sen igångsättning och sen flera återfall tills vi hittade rätt veterinär som behandlade spänningen i ryggen med akupunktur.

Vi skrittar just nu, pga hälta i ena framhoven...

Om du använt dig av vet. & denne hittade fel/ defekter -vad gav de för trolig orsak till de fel/ defekter den aktuella hästen uppvisade?
Ryggen kom troligtvis från en penicillinchock när hon va 4.

:bow: Tack på förhand för er medverkan:bow:

Typ så!/ Lavinia

tack för ditt bidrag...:D ingen annan som har en "RyggHäst"... lyllos er!

Jo jag har en "RyggHäst"...

Ryggont utan att det kan förklaras. Min häst kan ha ont i ryggen innan ridning men efteråt känns han bra.

Min egen bara. Har hört om andra men aldrig själv råkat ut för det tidigare.

Redan när han var riktigt ung, i 4-års åldern. Han började bocka vid ridning (mer än vanligt) och så upptäckte jag ömheten i ryggen. Det har sen varit till och från.

I slutet av förra sommaren kom han hem efter att ha varit utlånad i ett par månader, vilket inte hade fungerat alls. Han var då ovanligt öm i ryggen (anmärkning vid vet. besiktning). Han gick bra att rida och var arbetsvillig som vanligt, men kändes ändå inte riktigt hundra.

Jag tog först ut massör (samma som har varit hos oss regelbundet sedan det onda först visade sig), som konstaterade kraftig ömhet i muskulaturen. Åkte sen till klinik. lngen hälta och inget utslag på böjprov, men på rönten syntes en inflammation i en glidled i hasen på höger bak. Ryggen såg jättefin ut, inga tornutskott eller andra problem. Det onda sitter i ryggens muskler.

Vilken diagnos fick du?
Glidledsinflammation höger bak.

Sjukhage några veckor, sen skritt under i stort sett hela hösten. Två behandlingar på klinik för inflammationen i hasen. Tillbaka på klinik tre gånger för djupmassage av ryggmuskulaturen. Lång vintervila från slutet av december till början av april i år.

Hur ser hästens vardag ut i dag?Har just satt igång honom, var på vår första träning förra veckan. Han känns fin och inga problem just nu. Kan vara öm i ryggen innan ridning. Skrittas alltid fram i 20 minuter, då spänningarna brukar släppa.

Vet. kunde inte ge någon förklaring till min hästs ryggonda. Inget jag själv hade kunnat förebygga enligt honom. Jag har frågat massor med gånger, men som sagt inte kunnat få något riktigt svar... En anledning kan vara att min häst har lätt för att spänna sig. Han är nervig och känslig, blir lätt störd och hoppar och knycker gärna när något skrämmer honom. Det är den enda tänkbara förklaring jag fått till hans onda i ryggen.

En Rygghäst för mig har en något besvärlig eller krånglande rygg. Har inte råkat ut för många men brorsans häst var ganska känslig efter att han vart omkull och slagit bäckenet snett och sedan sträckte han sig i länden, blir spänd ibland om det regnar kallt på honom. Min egen är en typisk rygghäst, varje höst de senaste tre åren har han blivit så spänd i länden att han ser halt ut och är spänd och stel. Han är ultraljudad, masserad, akupunkturad och röntgad och det är inga fel på honom, veterinärerna fattar ingenting. Han kan inte vila, då blir han sämre utan jag får lunka skogen med honom där ingen ser mig i ett par månader på vintern innan han blir succesivt bättre tills han funkar prima igen! Han blir dock inte öm utan bara spänd och stel.
Han känns lite stel på hösten under ett ridpass, dfagen efter är han ännu stelare och tredje dagen är han "fullstel". Har provat massör, vet, kiropraktor, kinesiolog, apupunktur, stretching, vila, skogsridning, massage, våtvarma arnikaomslag, racingliniment, mer täcken osv osv osv, men han är som han är, jag har redan höstens hela planering klar med magneter, B-o-T och skogsklättring för musklerna plus att jag har lärt mig rida honom mer korrekt så får vi se om det räcker, funderar på att spruta honom med B-vitamin också. Han fungerar normalt från feb-mars till oktober ungefär sedan blir han knackig...

Hoppas att du fått något som kan vara av intresse...

Dom som har problem med ryggen.

Hur många har du råkat ut för? 1

Efter 2 ganska "hårda" omkullridningar med 2 dagars mellanrum

Månader senare. Hon ömmade ibland i ryggen men blev bra efter att ha vilati några dagar. Sen blev hon bara hetare och hetare att rida, gick snett, sköt ut rumpan åt v och blev skitsur när man försökte räta upp henne, h galopp funka inte, hon åt dåligt och till sist ville hon inte komma i hagen.

Veterinär och sen equiterapeaut.

Vilken diagnos fick du?
Ua enligt vet men sned. Roterat bäcken enligt ET.

Behandlades en gång i månaden av ET (akupunktur, kiropraktik) från juni till feb.
Ridförbud i en månad. Tömkörde varenda dag i skogen och på volt och hon byggde massa muskler. Klar förbättring när jag väl red henne, helt otroligt. Kändes som att sitta på en kudde och hon hade noll problem med öppna och sluta som hon hade haft innan, och galoppen var som innan igen.
Just nu behandlas hon ca en gång varannan månad, i framtiden behövs troligen inga fler behandlingar.

Jag rider 1-2 ggr/veckan. Resten körs hon eller tömkörs i skogen. ET har sagt att hon kommer aldrig bli helt rak.
Men hon har inte ont längre och det är huvudsaken. Att jag inte kan rida henne som förr då jag red 6 dagar i veckan, är inget problem för mig, spelar ingen roll om jag aldrig mer kan rida henne egentligen, visst skulle jag sakna det men hon betyder så mkt för mig och det finns massa andra saker att göra med hene.

:bow: :bow: tack för alla svar hittills:bow: :bow: men fler vill jag ha... ska försöka göra en sammanfattning om ett tag & då är det bra att ha så mkt "material" som möjligt... + att det är mkt intressant att höra från andra hur de gått till väga m.m...

Intressant! Min egen har jag haft i 2 år och hon har fått ryggproblem båda höstarna. I höstas så pass att vi åkte fick åka till klinik fick där ryggen sprutad och problemen specade till SI-leden. Musklerna på höger sida var stenhårda till den grad att leden dragits snett.
Hon är nu Ok igen efter en lång rehabilitering. Jag känner oxå att utmaningen kommer i höst. Har planerat (förutom att ha henne täckad i sommar om det inte är över +15 och torrt) att börja med BoT redan i september och överhuvudtaget hålla henne riktigt varm överryggen, lägga in en skrittmånad hela oktober samt att sätta henne på Bute X som innehåller Glucosamin och djävulsklo. Hon får idag Cortaflex så jag vet inte om jag skall plocka bort det då eller ge halvdos. Hon får sean drygt ett år tillbaka regelbunden massage. Du får gärna berätta mer vad du försökt med din häst för att klara höstarna

Jag har brutit ihop varje höst, åkt in till vet som fler aggr böjt, bänt, longerat och inte hittat några fel. Han tar kortare steg med ena bakbenet framförallt på volt, men han ömmar inte. Han är helt jämn och fin i musklerna, välmusklad. Ser inte ut som en felriden/halt häst. Så de har sagt åt mig att åka hem! :D
Jag skrittar barbacka i skogen över stock och steg de stela dagarna, promenerar de värsta dagarna. Lägger våtvarma arnikaomslag under tjocka täcken över länden. Tömkör och longerar lite. Rider lite mer de bättre dagarna. När han börjar mjuka upp sig så rider jag skritt och galopp men ingen trav, kan inte förklara varför men en känsla säger mig att det funkar bäst. Jag lägger två boots på det bakbenet som inte följer med, men bara när jag rider och inte varje dag för att han inte ska vänja in sig. Mycket tjocka täcken och b och e-vitaminer. Funderar på om jag ska spruta honom med b-vitamin i år... Massage och stretching beroende på dagsform, massor med liniment, (arnika och racing). Så ser väl planen ut. Inte raka honom, han får se ut som en björn.
Men jag täckar inte nu och jag hoppas på att kunna ha honom ute på bete så länge som möjligt, mycket rörelse brukar göra honom bättre så jag försöker låta bli att ta in honom... helst vill jag ha honom ute till slutet av september om det går...

Kortsteg är precis vad min totta tar med högerbak när hon inte är OK. Är numera jämt musklad. Har fått order om att inte låta henne vila i sommar vilket jag brukar göra (4 veckor) utan hon måste hållas igång. Anledningen till att hon får gå överdrivet täckat i sommar är att hon i juni förra året blev nedkyld av regn och jättestel i rumpan efter det. Jag har investerat i den nya typen av täcke som har 3 gånger så bra andasfunktion. Enl vår massör skall man dock undvika starkt liniment på ryggen eftersom det stör spinalnerven så jag använder BoT istället. Skriv gärna i höst om hur det går, vi kanske kan ge varandra tips på vad som fungerar och inte. Jag håller tummarna!

Jag håller med som någon skrev att det kanske inte är nödvändigt att låta hästen gå i lång låg form och att jag gärna skulle vilja ha med att problem kan visa sig i skulderbladets övre muskulatur och hela vägen ut i svansen också.

Se ovan
1 st riktig (samt en som i bland hade problem i ländrygg och alltid i svans.)

För att rikta in mig på den jag räknar ordentligt, fick henne på hösten -03 och då fanns problemen.

Mina nya hästar kollas alltid av ET och veterinär, även denna gratishäst. ET hittade en bäckenrotation som korrigerades första gången hon behandlades.
Senare blev hästen halt och i och med det kom ytterligare problem med uppdragen bröstmuskulatur, första noteringen jag har om behandling av det är sedan mars -04. I december hade idéerna ebbat ut.
-05: Hästen får regelbunden massage (2 ggr/vecka) och fungerar bra under en tid, kan även börja ridas lite. I augusti lyckas vi göra en omkullridning i skritt och en månad senare gör hon en väldigt tvär skyggning som gör att hela hästen låser sig igen. I februari hittar vi en ny veterinär som samarbetar med osteopat.

Hästen har under tidens gång behandlats upprepade gånger av veterinär, ET, massör och tandläkare.

Vilken diagnos fick du?Av veterinärer har vi alltid fått diagnos ryggproblem UNS, ET har misstänkt allt från nervskada till "att det kanske inte går att åtgärda". Av osteopat Fasettrotation i bröstryggen (halskotorna).

Hur gick du till väga efter diagnosen?Hästen har under hela tiden jobbats mycket i skritt, hon har under tiden augusti -03 till nu varit symptomfri förutom en liten uppdragning i ländryggen under totalt 8 månader.

Hästen skrittas mycket för lätt vagn i de bra stunderna lite slalom och i sina dåliga bara rakt fram, styrketränar ca 1 gång i veckan med skritt i backe för lätt vagn. Just nu är hon under igångsättning då hon fått klartecken från osteopat. Hon masseras regelbundet och får 3 snabbjobb på rakbana under en 14-dagarsperiod.

Jag har ju inte fått diagnos av veterinären men osteopaten säger att detta är ett gammalt problem, troligen orsakat av hon gått omkull i hagen eller något. Detta stöds av ett gammalt protokoll från en ET från våren 2003 där hästen också uppvisade ländryggsproblem.

Som det ser ut nu är hon alltså friskförklarad och ska på efterkontroll i september om inget annat händer.

Jag fick ett par kloka ord på vägen av osteopaten första gången jag var där vilka jag tror kan vara bra att ha med sig. Visserligen gäller de travhästar men om man vänder på det kanske man kan hjälpa hästen mer under rehabiliteringen?

Fritt citat:

"Travhästar går oftast fortare att få ordning på på grund av att man inte rider på dem så att de inte behöver kompensera för ryttarens problem också"

Det gjorde att jag inte ens övervägde tanken att sätta mig på henne under behandlingen och efter 2 månader anses hon frisk! :idea:

fått hem honom i dag, ska boka tid för utredning så snart det går.. Då ska vi se om han är en "RyggHäst" ut i hovspetsarna eller om de kan förklara vad detta handlar om.. Hör av mig..

Vi får hjälpas åt ja!
Jag har fått order att linimenta rygg, länd och bakdel på min häst och än så länge hålelr han sig i trim!

333 skrev:
fått hem honom i dag, ska boka tid för utredning så snart det går.. Då ska vi se om han är en "RyggHäst" ut i hovspetsarna eller om de kan förklara vad detta handlar om.. Hör av mig..

Jag hoppas att du slipper ryggbesvär UNS som diagnos, man far mellan hopp och förtvivlan och vet inte riktigt åt vilket håll man ska vända sig. Och många rehabiliteringar tar tid och man kan oftast inte prova flera saker samtidigt.

Min häst blev ju friskförklarad dennna vecka så om det är sant eller att bara symptomen är borta tillfälligt får framtiden utvisa. Jag har jobbat med denna häst i 3 år nu utan att få den förändring som jag ser nu men är den konstant?

Efter tre år är det rätt lätt att tvivla...

Polly_Mulle skrev:
Vi får hjälpas åt ja!
Jag har fått order att linimenta rygg, länd och bakdel på min häst och än så länge hålelr han sig i trim!

Vilket liniment använder du? Undrar eftersom jag använder arnika till min pållas rygg, länd och rumpa. Tycker inte det gör så stor skillnad. Finns det någon annan liniment som är bättre?

/Lizzie - som helt plötsligt har fått en "rygghäst"...

Häst med känslig/problematisk rygg, som har lätt för att få ont i ryggen, som lätt får muskelspänningar i ryggen av att t ex bli kall/blöt och som kräver en hel del eftertanke både i skötsel och träning för att slippa få känningar av ryggen.

En, min valack, född 95

Passar på när de först uppträdde, jag upptäckte dem första gången när han var 6 år.

Strax efter, eftersom han kändes 'off' och seg och vägrade jobba i form.

Veterinär i första hand, senare (långt senare) equiatriker och kiropraktor.

Vilken diagnos fick du?

Tätt mellan tornutskotten hela vägen, intilliggande tornutskott på två ställen i sadelstaden. På pappret ryggbesvär UNS, men verbalt 'trolig kissing spines, vi scintar såfort de öppnar efter semestern. Behandla honom som om han hade KS tills dess!'
Hästen blev sen behandlad som en KS-häst och görs så än idag. Inte haft bekymmer med sin rygg mer, så vi har inte scintat.

Såg till att alltid hålla ryggen varm och torr. Varms adel på varm rygg. Skritta fram- och av vid hand minst 20 minuter, undvika skritt på lång tygel mer än korta sträckor, se till att han alltid arbetade med aktiverad rygg & bakdel. För honom är lång och låg rena underkuren. UNDVIKA ATT STÄLLA AV HONOM LÅNGA PERIODER.

Semipensionär, T-märkt pga hasledsdefekt. Ryggmässigt så är det fortfarande symptomfritt, men han behandlas fortfarande som en KS-häst, och är otroligt noga med att se till att han inte blir kall/blöt om ryggen, då kommer muskelspänningarna som ett brev på posten. Träffar equiatriker var sjätte vecka.

Rasdisponerat.

Ett tips till alla hästar med ryggproblem: aktupunktur.

Min häst hade ont i ryggen (fullblod som antagligen blivit för kall). Om man petade lätt på ett ställe på ryggen så började hela den delen av ryggen vibrera. Hon var alltså rejält spänd.
Efter tre akupunkturomgångar (av veterinär på klinik) var ryggontet helt bortblåst!

Lahtel skrev:
Ett tips till alla hästar med ryggproblem: aktupunktur.

Min häst hade ont i ryggen (fullblod som antagligen blivit för kall). Om man petade lätt på ett ställe på ryggen så började hela den delen av ryggen vibrera. Hon var alltså rejält spänd.
Efter tre akupunkturomgångar (av veterinär på klinik) var ryggontet helt bortblåst!

Tyvärr har jag en häst som det INTE fungerar att sätta akupunktur på. Min ET har försökt ett par gångern, men pållan står och sparkar bakut på stallgången. De nålar pållan når med munnen - de sliter hon bort själv. Annars så rycker hon med pälsen så att nålarna flyger all värden väg... :crazy:

Så i tisdags blev det laserbehandling av hennes onda rygg istället...

/Lizzie

Ett tips till alla hästar med ryggproblem: aktupunktur

Det är inte så enkelt att det funkar på alla rakt av, att ha en "Rygghäst" innebär inte samma sak för alla.

Om man löser problemen genom att enbart använda akupunktur är problemet inte speciellt "avancerat" i jämförelse med det som min haft eller till exempel Alexandras häst har.

Min har också fått akupunktur regelbundet (när det gått, hon har så seg hud att nålarna inte går igenom :crazy: ), hon har använt BoT under en period också. Men hennes problem var ju kompensatoriska pga roterade kotor och det hade ingen akupunktur i världen löst.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 977
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 559
Senast: Liten
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 734
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka