Ryggen på en dressyrhäst.

K

karatefisken

Funderar å funderar men kan aldrig komma på vad som är bäst. Vi säger att det är två typer av hästar, den ena har helt rak rygg med knappt nån manke alls och den andra har lite "svank" eller vad man ska kalla det för. Förövrigt ser de rätt lika ut i kroppen.

Vilken häst har lättast för samling av dem två?

Sv: Ryggen på en dressyrhäst.

puttar eftersom ja fortfarnade inte förstår

Det går inte att säga, det beror på hur den är i hela kroppen.

Rent allmänt borde det vara lättare för den raka förstås, men den kanske har andra nackdelar som sämre benställning/vinklar, lite plats för benen, stupande bogar, osv. Så det finns nog inget bra svar.

Man vill ha ffa en harmonisk överlinje

Överinjen går från nacken till svansroten.
Egentligen är halsansättningen och korset viktigare än själva ryggen.

Har du sett Anders Eriksons affisch där han har exempel på dålig exteriör?

Man vill ha ffa en harmonisk överlinje

Överinjen går från nacken till svansroten.
Egentligen är halsansättningen och korset viktigare än själva ryggen.

Har du sett Anders Eriksons affisch där han har exempel på dålig exteriör?

Nej kan du visa den?

Men även en med "harmonisk" överlinje kan ha andra brister i tex benställningar som gör att den inte är ändamålsenlig i exteriören ändå.

Håller med om att tex korsets vinklar och mått är viktigare än ryggen i stort.
Såg en av Bents hästar med riktig hängmatterygg som förvandlades iom samlande ridning/markövningar och kom upp med ryggen helt. Den hade inga problem med samlingen, såg väl hängig ut i stillhet bara.
En estetisk fråga. Som med iberiska hästars biljardering. Kanske mer utseendefråga, de har ju lätt för samling i regel. Eller?:)

Om man nu utgår från att båda har trevlig extriör i övrigt så borde väl den med lite svank ha lättast? Är de inte oftare mjukare i ryggen? Och lättare att "svinga" igång ryggen?

Å andra sidan kan ju hästen med svankrygg vara svankryggig för att den har dåliga muskler i överlinjen?

Men jag har för mig att jag läst att hästar med kort rygg iaf lättare blir "stummare" i ryggen, kanske är liknande med rak rygg...?

Nej kan du visa den?

Men även en med "harmonisk" överlinje kan ha andra brister i tex benställningar som gör att den inte är ändamålsenlig i exteriören ändå.

Mänga grejjer "hänger med" en bra överlinje du har ingen bra överlinje utan en relativt bra bog, och ett bra kors.

Men trådskaparen ville jämföra två helt lika hästar med endast avvikelser i ryggen.

Iberiska hästar har lätt för samling eftersom de har ett lutande kors, biljarderar gör de för att de är inåttåade.

De flesta exteriöra "avvikelser" sätter extra belastning på kroppen och minskar hållbarheten, däribland att vara inåtttåad.

det där är rätt spännande, man söker det absolut bäst byggda hästen rent teoretiskt men det är inte alltid den som är på papperet som rör sig bäst även om den har kroppen byggd för det.

se hästen hur den rör sig i longering, när du rider den då får du en uppfattning alt ta med en erfaren/tränare som kan vägleda.

viktigt att de fortfarande har tramp bak (lyfter med energi) vid samling och sätter under sig.

min häst ser ex inte ut som hon vill samla sig (rent byggnadsmässigt, extriört) men hon tycker samling är lättare än ex skänkelvikning..

Funderar å funderar men kan aldrig komma på vad som är bäst. Vi säger att det är två typer av hästar, den ena har helt rak rygg med knappt nån manke alls och den andra har lite "svank" eller vad man ska kalla det för. Förövrigt ser de rätt lika ut i kroppen.

Vilken häst har lättast för samling av dem två?

Oj, det går inte att svara på. Det måste man testa för att se. Det viktigaste är hur hästen använder hela sin kropp. En alltför kort rygg bör man dock undvika, om hästen inte är mirakulöst lösgjord av naturen. Den blir lätt låst och svår att sitta på. Ett bra sadelläge är viktigt för balansen och en svankig häst kan - i a f innan den är musklad - ha svårare för att bära upp ryttaren korrekt.

Senast ändrad av en moderator:

Å andra sidan kan ju hästen med svankrygg vara svankryggig för att den har dåliga muskler i överlinjen?

Men jag har för mig att jag läst att hästar med kort rygg iaf lättare blir "stummare" i ryggen, kanske är liknande med rak rygg...?

Okej, tänkte inte tillräckligt långt märkte jag, tänkte mig inte en svankryggig häst utan mer normal... Då är det nog bättre med en rak än en riktigt svank.

Så tänkte jag med - att det kanske var lite likheter mellan kort rygg och rak rygg :idea:

Min häst har en rätt svankig och kort rygg :). Han rör sig rätt mycket genom ryggen och är ganska jobbig att sitta ned på. Han är faktist ganska duktig på att samla för att han har en bra bakdel med bra kors, men högre rygg och bättre ansatt hals vore önskvärt.

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 493
Senast: Nevermind
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka