Ryckig trav

S

Skrauti

Det är lite svårt att förklara men jag ska försöka. Vi har lite svårt för traven jag och Kjarkur, han har lite svårt att hitta takten, men det fungerar helr okej på rakt spår och på volt i höger varv. Men när vi kommer till vänster varv och ska trava så blir det nästan som att han hoppar fram. Det är samma sak när jag tömkör, då hoppar han också fram och går väldigt fyrtaktigt men efter ungeför tre varv hittar han takten och går i helt normal trav. Men idag när jag red så verkade han inte hitta takten i vänster varv trots att jag struntade totalt i formen. Däremot gick han helt normalt i alla andra gångarter i båda varven. Han var inte svullen eller öm någonstans och haltade inte.

Vad kan problemet vara? Kan det vara så att han bara har svårt för att hitta takten för att jag stör honom? Hur tränar man traven på bästa sätt ( har bara problem med den när jag rider på bana )?

Kan väl tillägga att underlaget var uselt ( gegga = väldigt tungt ) och att jag inte ridit lektion på 5 veckor ( behöver göra det känner jag )

Sv: Ryckig trav

Skrauti skrev:
Det är lite svårt att förklara men jag ska försöka. Vi har lite svårt för traven jag och Kjarkur, han har lite svårt att hitta takten, men det fungerar helr okej på rakt spår och på volt i höger varv. Men när vi kommer till vänster varv och ska trava så blir det nästan som att han hoppar fram. Det är samma sak när jag tömkör, då hoppar han också fram och går väldigt fyrtaktigt men efter ungeför tre varv hittar han takten och går i helt normal trav. Men idag när jag red så verkade han inte hitta takten i vänster varv trots att jag struntade totalt i formen. Däremot gick han helt normalt i alla andra gångarter i båda varven. Han var inte svullen eller öm någonstans och haltade inte.

Vad kan problemet vara? Kan det vara så att han bara har svårt för att hitta takten för att jag stör honom? Hur tränar man traven på bästa sätt ( har bara problem med den när jag rider på bana )?

Kan väl tillägga att underlaget var uselt ( gegga = väldigt tungt ) och att jag inte ridit lektion på 5 veckor ( behöver göra det känner jag )
Är ingen expert..Men om du vill öva upp hans travtakt osv..kanske du kan fundera på longering..eller också Bommar!!
Bommar...Bommar..Bommar..Cavaletti osv..

Då måste han ju trava över och sätter du dem med rätt avstånd borde det väl gå bra ?

Alltså..jag är ingen 12 årig expert här..men detta har funkat på vissa hästar har jag hört

Mmm, jippi släpa ner bommar uppifrån "röran" där uppe ner till ovalbanan, jag säjer bara nja:crazy: , bommar får vi syssla med i vinter när dom byggt upp ridhuset.

Fast nu ska jag vara borta 3 veckor, Kjarkur kanske bara måste vila och så kan vi börja om sen...

Just det..Vendela..Hur kunde jag glömma det viktigaste i stallets historia :crazy:

Bryt av kvistar och lägg på banan :angel:

Låter bra med vila..Men jag tycker endå att inte ridit lektion på 5 veckor är något du borde ta upp med ngn..Fråga Instruktören..Om ni kan träna på just Traven ;)
eller be ngn annan instruktör sitta upp på honom och jobba..:bump:

Hoppas det löser sej *Hålla tummarna* :banana:

Skrauti skrev:

Han hoppar i vänster pga av att den muskeln i det frambenet (om det är det han hoppar med mest) inte är lika lång som på höger sida. Exakt så var det med min häst också. Mkt galopp i vänster om han har svårt för den traven efterom galopp är väldigt lösgörande :) Sedan är det bara till att longer, longer, longer. Jag tror att din häst är lite obalanserad när han har ryttare på ryggen i traven & skulle därför (om det var min häst) longera väldigt mkt :)

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 752
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka