Ryckhuva m.m

psychoflum

Trådstartare
Skulle gärna vilja veta hur ni montéryttare fäster ryckhuva och stängt/halvstängt huvudlag?

Oftast har väl ryckhuvor sånna grejjer på tussarna som man fäster i sidostyckerna? Men om dom inte har de då.. hur fäster man då? Och om man rider monté sätter man ju inte fast snöret i fotstödet så han ni bara så de hänger eller fäster ni det någonstans?

Och stängt/halvstängt huvudlag. Hade aldrig satt på ett sånt förr så skulle jag göra det igår och på det är det ju oxå ett snöre som reglerar om det är öppet eller stängt .. var ska det vara? Jag satt det över huvudet och gömde snöret under nackstycket eftersom jag inet skulle reglera det något... Hur gör ni?

Sv: Ryckhuva m.m

Skulle gärna vilja veta hur ni montéryttare fäster ryckhuva och stängt/halvstängt huvudlag?

Oftast har väl ryckhuvor sånna grejjer på tussarna som man fäster i sidostyckerna? Men om dom inte har de då.. hur fäster man då? Och om man rider monté sätter man ju inte fast snöret i fotstödet så han ni bara så de hänger eller fäster ni det någonstans?

Och stängt/halvstängt huvudlag. Hade aldrig satt på ett sånt förr så skulle jag göra det igår och på det är det ju oxå ett snöre som reglerar om det är öppet eller stängt .. var ska det vara? Jag satt det över huvudet och gömde snöret under nackstycket eftersom jag inet skulle reglera det något... Hur gör ni?

Ryckhuvan sätts ju fast precis som en vanlig huva i nos remmen, så den ramlar ju inte av helt när du rycker den.. den lägger sig i nacken bakom öronen när du ryckt den..

vet många som tar bort det långa snöret på huvan och bara rycker i det korta om du förstår vad jag menar..

Vanligt hel/halvstängt huvudlag har inte snöret.. du har fått tag på ett norskt hel/halvstängt huvudlag..
snöret kan du sätta antingen under halsen eller över nacken på hästen och sedan bak till tömmen eller fotsteget.. vanligast e nog att ha snöret över hästens nacke tror jag, iallafall lättast när man rider..

jag förstod inte riktigt va du mena för grejer man fäster i stolparna för när man har ryckhuva så har man bara ett elastiskt band som går under ganashen (man snurrar den nåt varv runt nosremmen för att det ska sitta ordentligt).. och man har tussar i huvan så sitter dom fast i själva huvan så dom fäster man inte på nåt ställe..
ryckhuva.jpg

när du tänker på att man ska fästa nåt i stolparna så tror jag du tänker på spännena som man fäster i spännet på stolparna när man har urryckare (har man för att inte tussarna ska flyga iväg när kusken drar dom :angel: )
urryckare.jpg

vet inte hur montéryttarna brukar fästa snöret upp till urryckarna/huvan men jag kan tänka mig att dom har ett kortare snöre som går ner till tyglarna :)

angående huvudlaget så är det en norsk gas du har inte ett vanligt stängt huvudlag.. den norska gasen har ett snöre som går bak till kusken för att h*n ska kunna fälla ner/upp skygglapparna när h*n vill.. det vanligaste är att man fäller ner dom i slutet av loppet för att hästen ska lägga i en extra växel..
norskthuvudlag.jpg

det stängda huvudlaget går inte att flytta på skygglapparna på utan dom sitter fast i stolparna :)
helstngt.jpg

Okej tack för svaren=)

Ja det måste vara ett norskt halvstängt jag hade då:)
Och det var nog urryckare jag hade satt på förut då. Var precis sånna som på bilden.. Men nu hade jag bara en huva med vanliga tussar i så funderare på hur jag skulle sätta huvan för att den inte skulle flyga iväg när jag röck.

Men sätter ni inte den i käkremmen oxå? Har sett det.. nosremmen är ju den som sitter över nosen på hästen. Snurrar ni bandet på huvan runt den?

Tack för svaren iaf :) Underbart när folk svarar fast man har så dumma frågor:) Men dom behöver man ju oxå svar på :)

Nej, absolut ingen huva i käkremmen! Men den ska ju sitta under hästens huvud i nosremmen!!

hehe ja precis... blir ju lite knasigt när man pratar travhästspråk.
På ridhästspråk kallar vi ju remmen som går under ganascherna för käkrem... blir ju lite knäppt å säga så kanske när man har en checkrem på travhästar.. jaja.. var den under ganascherna jag menade iaf :)

personligen föredrar jag att ha kortare snören i båda (norsk och ryck). brukar tom ha ett snöre som är vitt så jag håller reda på dom i stridens hetta!!!
brukar knyta i sadelns D-ringar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka