Rycker tyglarna ur händerna....

Anastacia

Trådstartare
Har fått ett litet problem sista månaderna.
Har en liten tjej (6 år) som rider en av mina ponnier. Tjejen är jätteduktig för sin ålder tycker jag och de funkar på många sätt jättebra ihop. Men i vinter har ponnyn pga av att den gick ner i vikt (dåligt hö) fått extrafoder vilket gjorde att den helt enkelt blev jättepigg för henne (höt är utbytt och extrafodret bortplockat nu) och ponnyn som annars är supersnäll kom på att hon skulle rycka tyglarna är händerna på henne.
I skritt eller när de jobbar på ridbanan så är det inga som helst problem.
Men när vi rider ut och hon ska trava så ska det kastas i huvudet och tjejen sitter där med långa tyglar och en ponny som springer iväg.

Hade ett lite större barn som red igår som var lite starkare i kroppen och kunde hålla emot bättre när ponnyn började varvid ponnyn slutade efter ett tag.
Jag tömkör mycket, både i paddock och ute, och där har jag inte alls problemet vilket gör att jag ju inte kan hjälpa henne.

Hur sjutton ska man göra??
Jag försöker få henne att "säga ifrån" när ponnyn rycker iväg huvudet men det är inte lätt när man inte väger så mycket och inte är så stor och stark, hon hinner ju inte riktigt med.

Finns det någon hjälptygel eller liknande man skulle kunna ha?? Funderar på en löst spänd halsförlängare eller liknande som kanske går direkt till sadeln, bara så att det inte ska bli så att ponnyn lyckas "komma lös" när den kastar i huvudet.

Tips behövs!! Hur ska vi göra, det är inte speciellt kul för tjejen när ponnyn håller på såhär.

Och ni som tänker skriva att tjejen väl får lära sig rida bättre behöver inte skriva alls, för tjejen är duktigare än de flesta 6 åringar som jag träffat (man träffar endel barn när man har små ponnyer ;)) men det är inte lätt när vikt och styrka inte riktigt matchar ponnyns krafter....
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Du kan ju pröva att innan tjejen rider "rasta" hästen på ridbanan. Alltså låta den få ut överskotts energi (trava, galoppera runt, bocka av sig osv) innan tjejen sitter upp. Då brukar dom flesta hästar lugna ner sig under ridpasset.
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Hööks har något som heter grästygel som hindrar ponnyn från att dra ner huvudet, det kanske kan vara nåt? Lär den lilla ryttaren tygelbrygga också så blir det lättare att hålla kvar i tyglarna :) Lycka till, kul att du hittat nån som passar med din ponny!
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

kastar hästen upp huvudet eller drar fram/ner? kastar hästen upp huvudet så kan en martingal hjälpa(om du då kortar in den så den är spänd när tyglarna är sträckta), bra med en fegis rem att hålla i också för extra balans.

drar hästen fram/ner huvudet så kan en grästygel hjälpa, eller bara balband som går från sadel genom pannband ned till bettet(billigare alternativ till grästygel och billigare att testa :p).

magic glove + fegisrem + brygga på tygeln hjälpte mig när jag var liten och red hästar som ryckte tygeln från mig.
det gör så vansinnigt ont i händerna med breda vävribbtyglar som rycks ur händer :(, när man är liten så är det också svårt att greppa ordentligt om breda tyglar speciellt om de är lite stela, kanske kan köpa släta lädertyglar med gummi på insidan? hon som red min gamle ponny avskydde vävribbtyglarna som var på hans träns, bytte till mina smala dressyr tyglar och hon fick en mycket bättre hand och grepp av dem.
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Du kan ju pröva att innan tjejen rider "rasta" hästen på ridbanan. Alltså låta den få ut överskotts energi (trava, galoppera runt, bocka av sig osv) innan tjejen sitter upp. Då brukar dom flesta hästar lugna ner sig under ridpasset.

Funkar inte, det här är en sådan där individ som vägrar visa om den blir trött så det är fullt ös hela vägen, sen "dör" man i stallgången ;).
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Tygelbrygga?

Ja ett balsnöre skulle man kanske testa.
Ponnyn rycker/kastar huvudet åt sidorna och nedåt.
Har ett par gamla riktigt smala vävbandstyglar med "knoppar" på så det är väl inte allt för bekvämt skulle jag tro. Och det är ju också en anledning till att ponnyn hela tiden lyckas dra iväg tyglarna också, tjejen släpper ju gärna lite tidigare på greppet misstänker jag så att det inte ska göra ont i händerna, vilket jag förstår.

Sen har ponnyn blivit jättepigg. Jag har haft den i 5 år nu, och den har alltid varit pigg och framåt och varit i kondition förut också men den har aldrig varit så pigg som nu. Och jag upplever inte ponnyn som stressad eller irriterad på något sätt utan bara så himla glad. (för att vara ärlig har jag även problem med min stora häst som har blivit på tok för levnadsglad så den knappt är ridbar så jag förstår tjejens problem :P)
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Jag kan också varmt rekommendera grästyglar som finns bla på H**ks. Då tar det stopp i ponnyns mun innan rycket i tjejens händer kommer.
Tygelbrygga är, ja hur ska jag förklara det, men om du tänker änden på tygeln som blir över när man håller tyglarna vanligt. Änden ska fortsätta till handen på andra sidan så att det blir en dubbel tygelbrygga mellan händerna. Då blir man mycket starkare att hålla emot.
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Grästygeln, hindrar den hästen något i arbete? Om ponnyn går i form (denna går alltid och kröker på nacken och jobbar på - ja när hon inte rycker iväg huvudet då vill säga :grin:)?
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Jag hade satt på en gummisnodd vid uteritt!

Vet en ridskola som använder sig av gummisnodd på vissa hästar men det är främst för att skona hästarna. Hästarna beter sig på ett visst sätt och med ovana ryttare i grupp finns inte alltid tiden till att justera var och en på just den eller den hästen. Så då åker snodden på!

Jag tycker själv att snodden (halsförlängare heter det väl egentligen?) är underskattad :)
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Jo jag tänkte ju på halsförlängaren, ha den löst spänd så att den bara känns om ponnyn rycker ner huvudet...
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Jag hade satt på en gummisnodd och hjälper inte det så prova en martingal som är lite hårdare spänd. I sista fall skulle jag prova grästygel eftersom det hindrar hästen något att gå i en lägre form, allt beroende på hur hästen är byggd och hur den brukar gå med huvudet.
Lär också tösen magstöd, det hade min dotter bra hjälp av då hon som liten ofta fick rida lite för stora ponnyer. Det blir enklare om man har stödet längre ned för då faller man ju inte framåt lika lätt.
Jag hade också köpt riktigt smala, tunna gummityglar utan stroppar, det finns billigt på börjes. Jag tror jag gav 59 kr för dem senast jag köpte. Det och vantar med gumminoppor gör att hon får bättre grepp och det gör inte så ont i händerna om ponnyn drar ned huvudet och hon får lite mer att säga till om. Förhoppningsvis slutar ju ponnyn dra ned huvudet om ryttaren får något att säga till om.
Var också uppmärksam på så att hon inte sitter och tjyvhåller ponnyn så att det är därför ponnyn drar ned huvudet. Det är en ganska vanlig orsak.
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

jag hade nog provat vanliga inspänningstyglar, de hindrar ju ryck både neråt och åt sidorna.
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Nej hon tjuvhåller inte.
Har satt märken på tyglarna där hon håller så ponnyn går på "halvkorta/långa" tyglar, så det är bara "bus" den gör det för. Slutade som sagt var snabbt efter att den större ryttaren orkade säga ifrån snabbt och den höll på samma märkning, så samma längd då. Men det var också en tanke och det var därför jag gjorde märkningen. :)
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Just halvkorta/halvlånga tyglar tycker jag brukar uppmuntra hästar/ponnyer att dra iväg med huvudet typ " ge mig lång tygel då." Går det inte att göra 2 märken ett i rött för kort tygel ett i grönt för lång tygel?
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Nej, grästygeln ska inte påverka hästen när den arbetar. Det är ingen inspänningstygel utan man kan ställa längden på den så att den blir lagom lång. Hästen ska inte känna av den när den går med huvudet normalt utan tygeln ska stoppa när hästen rycker ner huvudet till backen. Då blir det ett obehagligt tvärstopp. Som ryttare orkar man aldrig hålla kvar så att det blir ett sånt stopp.
Min använde jag en period på unghästen när hon kommit på att det var kul att rycka ner huvudet för att äta och tom lyckades rycka mig ur sadeln över huvudet på henne ett par gånger och det var ju ännu roligare, att matte ramlade av. Detta hände när jag bestämt mig för att INTE släppa tygeln, men jag var ju fortfarande svagare i armarna än hon var i halsen så resultatet blev att hon ryckte av mig istället. Med grästygel var det inte lika roligt längre och hon la snabbt av med denna ovana. Min var såpass löst spänd att hon kunde gå med huvudet sänkt, som vid skritt på lång tygel, men hon kunde inte få ner huvudet till marken.
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Iof, men den här ponnyn rycker för att komma lös för att kunna bocka/springa fortare. Hon går "i form" av sig själv och länger sig inte mycket även om man skulle ge henne långa tyglar ute på turen, inte förens vi kommer sista lilla vägen hem kan hon länga ner halsen och slappna av helt. (då vet hon ju att hon inte får springa mer i alla fall :p).

Och för att tillägga ifall någon undrar:
Och nej, hon har inte ont utan det är rent bus som hon har börjat med, helt enkelt för att det funkar med den här tjejen, det har inte funkat med förra ryttaren som var lite större, funkar ju inte heller när jag tömkör.
Trodde ett tag att det var bettet som hon inte gillade så vi testade andra men det var ingen skillnad och det är inga fel i hennes mun. Och dessutom så gör hon ju inte såhär alls om vi rider i paddock. :)
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....



första bilden när du googlar på tygel brygga.

svårt att förklara men det är en tygelfattning som man ofta har på galoppörer, man får väldigt stabil hand och rycker hästen fram huvudet så tar tygeln emot mot halsen om man far framåt.

man gör så att tygeln överlappar typ, så det blir som en brygga mellan händerna...

svårt att förklara ska försöka fota om jag kommer ihåg.
väldigt bra tygeltag vid allt från ponny ridning, unghäst ridning och intervallträning i jockey sits.
 
Sv: Rycker tyglarna ur händerna....

Kan också rekommendera grästygel. Dessutom jätte lätt att göra själv hemma.
Iaf på en shettis eller b-ponny. Bara att ta ett par full tyglar, fästa i sadeln (förutsätter att det finns något att fästa i så klart), genom pannbandet och sen ner till bettet. Så kan man testa om det fungerar och sen köpa en riktig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Ridning Hej Vår ponny rycker tyglarna ur handen på barnen direkt när de saktar av till skritt eller ska stå stilla. De klarar inte av att ”hålla...
2
Svar
20
· Visningar
2 431
Senast: Astrid1
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp