Rycka stravharig pals?

Ramona

Trådstartare
Har en broken haired JRT och hon borjar nu bli lite val harig. Har bara haft slatharig innan, sa jag vet inte hur jag ska rycka.
Jag rycker bort lite da och da, men hon behover verkligen en riktigt ansning.

Hur rycker man??

Och hur vaxer palsen ut om jag rakar bort allting?? :angel:

Sv: Rycka stravharig pals?

Har haft strävhårig tax, klippte då bort allt det döda håret (det sträva).Hon blev något mer strävare(skurborsteaktig) i pälsen som växte ut.Nu när jag har en annan tik som delvis är sträv så har jag inskaffat en trimkniv/kam.Funkar kanon.Är som en kam fast med rakblad på andra sidan om "kammen". Kammar nästan som vanligt,svårt att beskriva men man märker när man kammar rätt.

Du rycker med tummen och pekfingret jämt över hela kroppen medhårs!!! (tänk på virvlar mm.). Tar en tuss mellan fingrarna, spänn skinnet med andra handen och rycker lätt men bestämt. Ta inte för mycket hår åt gången... att trimma en jrt är ganska lätt så det skall nog inte vara några problem. Annars kan du gå en trimkurs hos rasklubben!

Har haft strävhårig tax, och raka för guds skull inte! Min erfarenhet är att det blir gräsligt fult och ett jäkla jobb med att rycka sen när du kommer på att du vill göra det ordentligt! Gör som Wishes säger! :D Om du tycker att det är svårt eller jobbigt går det alltid att låta någon annan som är van göra det, hör dig för hos vänner och bekanta så ska du se att det är nån som känner nån som kan visa dig eller göra det åt dig. lycka till!

Har man en gång klippt pälsen är det "kört" pälsen får en helt annan kvalité och lossnar inte på samma sätt! Pälsen blir mjuk (inte sträv). Så har du en gång klippt går det inte att rycka. :smirk:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 343
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 015
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 818
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 390
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka