Rycka manen

A

ArabianGirl

Hur rycker man manen?! Så att den blir kortare. Visa gärna med bilder om ni har! :)

Sv: Rycka manen

Putt.... trodde halva buke ryckte manen på sina hästar?

Nej nej, oroa dig inte! ;) Min arab ska ha kvar sin långa man.
Har ett russ i stallet vars man börjar bli lite vildrufsig ;)

Tänkte bara säga att jag har lärt mig att det är bättre att rycka manen rakt uppåt än neråt som de gör på videon. Det ska tydligen göra mindre ont på hästen. (Fast en del hästar kanske bara tycker det är skönt när man drar...)

Det är också bra att rycka manen efter att hästen har jobbat, kommer inte ihåg varför men jag tror att stråna lossnade lättare då!

Detta har jag läst mig till så jag kan förstås inte vara säker på att det stämmer, själv älskar jag långa rufsmanar på samtliga
hästtyper!= )

När hästen är varm så är hårsäckarna mer "öppna", därför är det lättare att göra det efter ridning.
Man rycker hästens man så att det går lättare att fläta den. Mycket vanligt här pga utställningar, jakt ritter samt häst tävlingar. Raser man inte rycker är araber samt renrasiga inhemska ponny raser tex Welsh, Shetland som ska visas i "naturligt" tillstånd.

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka