rycka man?

Sv: rycka man?

Har då aldrig begripir varför man ska rycka manen? Tar man fram en sax så blir folk bleka i ansiktet för det är totalt förbjudet. Men varför då?? Har någon en bra förklaring så slipper jag grubbla mer över detta!

På min hästs man är både sax o ryckning totalförbjudet :love:

:smirk:vågar inte ens rycka manen på min lilla häst, så rädd att de ska bli fel.Det lämnar jagtill skötaren

jag är inte ett fan av ryckta manar....men jag är väl den enda :smirk:

Jag använder ALLTID trimkniv på mina hästar och det fungerar suveränt. Skulle inte kunna leva utan den:banana: Manen blir precis som jag vill ha det varje gång. Men som sagt, det beror ju på vilken typ av man hästen har.
Och sen en sak till, ursäkta om jag klipper tråden här, men jag funderar på att stubba mitt fullblod(jag gillar förändringar:D) Men frågan är, hur gör man??:p

För det är så otroligt fult med en klippt manen!
Jag rycker manen till den längd jag vill ha och hur tunn jag vill ha den, sen kan man klippa några strån...men inte hela manen...det ser hemskt ut!!!!

På min hästs man är både sax o ryckning totalförbjudet :love:

Samma här! Tycker föressten att de e skitfult med ryckta/klippta manar över huvud taget! Varför ska stora hästar se ut som busiga ponnys? Ser ju riktigt fåniga ut i sina Gustav Vasa frisyrer...

Nej fritt fram för alla vackra håtiga hästar! :bump:

Klipper först och sen kör jag lite med trimkniven så den ser mjukare ut :)

Jag rycker en kraftig tinkerman till en handsbredds längd och lagom tjocklek på ca 20 minuter så det behöver inte ta en evighet. Klipper gör jag bara där tränsets nackstycke ska sitta och pannluggen är förbjudet område. Eventuellt får man kamma pannluggen försiktigt men den ska få växa så lång och tjock som möjligt.

Skräckexemplet på klippta manar är det vackra arabstoet med man och pannlugg rakt avklippta som en pottfrisyr. Det såg fruktansvärt skrattretande ut :crazy:

Har då aldrig begripir varför man ska rycka manen? Tar man fram en sax så blir folk bleka i ansiktet för det är totalt förbjudet. Men varför då?? Har någon en bra förklaring så slipper jag grubbla mer över detta!

Hejsan! Om man läser i Hästhållnig i praktiken av Mats Mellberg (1998)( mkt bra bok ) så sår det såhär. " Genom att rycka manen blir den krotare och tunnare. Hästens halslinje blir därigenom mer markerad." "Manen rycks lättast när hästen är varm..."

Själv har jag häst med extremt tunn man så den får se ut lite som den vill. Jag har hört att man kan ge hästen ölsirap ( nåt sött som finns på konservburk som man har när man gör öl, man ska ge typ en msk/ dag )jag fundrerar på att testa. Nån som vet om det funkar?
Lycka till med manarna och en riktigt god jul
/ Christina:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
433
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka