Sv: Rycka man

jag klipper topparna för han har så tunn man, inte alls ofta.. kanske nån gång per år/halvår. klipper när det ser slitet ut

Jättelång ? Men om manen är ner till överarmen och man klipper den 5 cm så når den ju inte ner om det kommer en bröms på halsen??

det är ganska få hästar som klarar av att få såpass lång man att den når till överarmen. :smirk:

Fjordingar ja... Att dom har så är en naturlig sak. Den ska va så för att den ska va så.

fjordingars manar ligger ner och blir hyffsat långa om man inte stubbar dom. att dom har stubbman är för att någon människa kom det, inte hästarna själva! :rofl:

Min ena aldrig eftersom han HATAR det och slänger sig. Enda gången jag gjort det var när han var drogad men då kände jag mig så elak så det gör jag inte igen. Klipper/trimmar av den så gott det går, tyvärr har han väääldigt tjock man så det ligger som en mittbena på honom med what to do?

Den andra har jag bara ryck lite för någon dag sedan. Har bara haft honom i tre veckor.

min är likadan, går inte att rycka. Han blir hysterisk. Nu ser han dessutom hemsk ut eftersom jag var tvungen att klippa honom ännu kortare för att kunna knoppa till en uppvisning, det ser inte klok ut o han låter mig inte fixa till det heller.

Visst är det typsikt. Ibland känns det som folk tror man är en skogsmulleslusk som inte kan/vill/orkar rycka manen :p. Visserligen har den hästen blivit skogsmulle men jag vill ändå att manen ska se någorlunda fin ut!
:D

knapplån

jag rycker min lite då o då, fast endast i urtunningssyfte, sen klipper jag den för att få den jämn. Rycker väl när den börjar dela sig/ när jag orkar ta mig an den. Ryckte hälften igår, har lite kvar.

Wiie, en sån här tråd har jag letat efter :bump: :D! Vill ha lite tips ang. att rycka manar :smirk:. Själv är jag superdålig på att rycka manar, och min ponny börjar få lite lång man nu (han passar inte i det :crazy:), och jag vill inte klippa den heller, eftersom det inte år så fint med en rak kant :crazy:... Och jag har aldrig ryckt manen på honom heller, så jag vet inte hur han reagerar. Men iallafall: Vad är erat bästa "ryck-tips" till en total nybörjare inom ryckning av manar? Har läst om Solocomb Original som finns hos H**ks, är såna bra? Står ju att det ser ut som att manen är ryckt... Hoppas på svar :) :bump:

Ja, ska man tro dig så är alla hästar utom fjordingar utrustade med skyddstagel, men jag är ärligt och uppriktigt nyfiken på varför alla hästar förtjänar man medan fjordingen inte gör det.

Är du hästdiskriminerande?

Wiie, en sån här tråd har jag letat efter :bump: :D! Vill ha lite tips ang. att rycka manar :smirk:. Själv är jag superdålig på att rycka manar, och min ponny börjar få lite lång man nu (han passar inte i det :crazy:), och jag vill inte klippa den heller, eftersom det inte år så fint med en rak kant :crazy:... Och jag har aldrig ryckt manen på honom heller, så jag vet inte hur han reagerar. Men iallafall: Vad är erat bästa "ryck-tips" till en total nybörjare inom ryckning av manar? Har läst om Solocomb Original som finns hos H**ks, är såna bra? Står ju att det ser ut som att manen är ryckt... Hoppas på svar :) :bump:

Hoho :o?? :smirk:

Men seriöst... tror ni att den är där för att ni ska klippa på den och hålla på med den`? Hm...

Nää, men hästen är ju inte skapad att ridas på, hållas i fångenskap och allt det där heller... Då måste ju alla hästägare vara djurplågare då :o :p

Fjordingar ja... Dom har inte så mkt man iom att dom inte behövde den i Norge, där dom ursprungligen är ifrån!

Fjordingar har alltså massor av man (kalla fakta), men behöver den inte, därför är det OK att klippa just fjordingmanar. För att det inte finns insekter i Norge. Och varför har då fjordingar ö h t fått man?

Och varför säljs det myggmedel i Norge? Och varför vet inte norrmännen att de inte har några insekter?

Frågorna hopar sig och logiken brister...

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
412
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010