A

Ankiesen

Kan ngn tala om hur jag ska få en tunn, fin man som LIGGER på en sida (jag nöjer mig med att den bara ligger oxå)?

Nu har jag försökt med allt; klippt, hööksmantrimmer, trimkniv, vanligt ryckning osv. Den står åt alla håll eller om den är på bra humör den STÅR (åt ett håll).

Hur ska man göra? :confused:

Hur får jag den tunn utan att den ställer sig upp?
Hur lång ska den vara för att den ska hålla sig liggande?
Vilket sätt ska jag underhålla den med?(rycka,sax,trimmer)

Helt enkelt HJÄLP!

Steg ett brukar vara att inte trimma manen för kort. Hur kort beror lite på halsens form, manväxten, hur pass fina stråna är etc. Min häst har ungefär 15-18 cm lång man där den är som längst, den ligger fint på en sida, men skulle behöva trimmas. Men jag väntar tills den blir lite längre, för jag vill inte att den ställer sig upp. (Det är inte snyggt med "regntaksvarning"!) När jag väl trimmar den blir det med trimkniv (vanlig ryckning med blad) och sedan finputsning med sax för de strån som inte ville gå av där jag ville... :smirk:

Rent generellt kan man väl säga att en tjock man behöver vara lite längre än en tunn man för att ligga snyggt. Virvlar i mankammen underlättar inte direkt heller...

man köper en varmblodig travare, där ligger manen så fint så

Det är verkligen ingen garanti... Både min förra och min nuvarande häst har enormt tjock man som inte går att lägga ner. Pinky har dessutom flygandebebisfluffkvalité på sin man. Inge kul alls... :cry: ;)

Låt den växa, pållans man som är väldigt tjock och oredlig får växa sig "ponnyaktig" när det inte är några tävlingar på gång så att jag måste knoppa.

Jag kan inte rycka för då växer det nya ut rätt upp igen, det enklaste hade nog varit att ha stubbman men :crazy: det vill jag helst inte.

Jag gör flätor i manen och låter dem sitta i några dagar för att tvinga ner manen på samma sida. Man behöver ju inte göra snygga knopp-flätor utan bara ta de första flät-tagen så blir det inte så jobbigt.

malu

Jag vill också veta hur jag får manen just TUNN. På ena hästen är manen en dröm, rak, lagom tunn och bara på ena sidan. Den andra har tjock, halv-vågig man på BÅDA sidorna trots att den är längre än knopp-längd..jag är skitdålig på att rycka. Hur göra?

Ta en bit man i handen, håll i den nedersta delen som du vill ha bort,
tuppera manen- då får du en liten tuss som ligger kvar i handen.
den virar du om kammen 1-2 varv sen drar du!
Kan vara lite svårt i början men man kommer snabbt in i det!
Lycka till

Mia

Lånar din tråd lite.

Jag har en häst som har alldeles för lång man, jag försöker rycka men den blir bara tunnare och inte kortare som jag vill. Några tips?

Skaffa en bra trimkniv, bestäm dig för vilken längd du vill ha och ryck! I och med att trimknivar är vassa så fungerar de på till och med riktigt jättetjocka ponnymanar. Om den mot förmmodan inte skulle göra det så kan man ju alltid sätta in det tunga artilleriet; saxen. Klippta manar KAN vara snygga, om de är klippta snyggt och jämt. Annars kan du kanske klippa av på lämplig längd och sedan rycka de yttersta millimetrarna med trimkniv för att få den att se ryckt ut...?

Så gör jag. Eller jag rycker det yttersta lagret med timkniven sedan tar jag det undre med saxen. Manen är så tjock att man inte får med allt.

malu

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar