Rycka håröm

Sv: Rycka håröm

Nackdelen med urtunningssax är att om man börjar tunna ur vid hårrötterna så får man lätt stubb när det växer ut sen. Det bruka dock ge bättre effekt än trimkniv, men jag har aldrig fått den att funka bra på TJOCKA manar, urtunningssaxen alltså.

Kanske bara att klippa manen rakt av då :angel:

Min häst gillar inte när man rycker manen, hon slänger sig :(
fast ibland kan man få dra av lite, å då passar jag på...´

Man ska klippa mitt på manen, då tunnar man ut den, annars blir det som du säger, att det blir stubb som växer ut. Man ska också bara klippa en gång på samma ställe, annars kommer det bara bli fult.

owesmatte skrev:
Jag tycker inte att en sax/urtunningssax/klippmaskin hör hemma i manen, det blir bara fult, om inte annat så efter ett tag...

kan man använda urtunningssaxen rätt så är det inga problem ;)

Den där bremsen kallas Holländsk brems och fungerade utmärkt när vi ryckte en häst som blev totalt galen om man tog i manen annars. Han stod och sov med denna typ av brems.
Vanlig "vrid om näsan"-brems skulle jag aldrig använda.

Min unghäst är knasig, för hon tycker bättre om ifall jag rycker än att jag klipper med sax. Hon gillar inte ljudet av saxen :crazy:

Diabolical_Kitten skrev:
Man ska klippa mitt på manen, då tunnar man ut den, annars blir det som du säger, att det blir stubb som växer ut. Man ska också bara klippa en gång på samma ställe, annars kommer det bara bli fult.

Ja, men gör man så så ser det ju inte slugt ut med en häst med tjock man, för då är den ju tjock 'upptill' och halvvägs ner, och sen tunnare man?

kanske fungerar på hästar med normaltjock man?

CORAX!!!!

Sen, en VIKTIG sak jag kom på - ska manen FLÄTAS så är urtunningssaxen ett helsike, men det är trimkniv etc med. Det blir hårstrån som spretar ut och sticker ut från knopparna när man flätar sen iom att hårstråna i manen är i massa olika längder.

Och din ska ju gå treårs, så jag skulle isf klippa den kortare bara, rakt av och låta den vara tjock, och göra fler flätor. Och så tunna med sax/kniv EFTER treårs!!

Mitrolle skrev:
Den där bremsen kallas Holländsk brems och fungerade utmärkt när vi ryckte en häst som blev totalt galen om man tog i manen annars. Han stod och sov med denna typ av brems.
Vanlig "vrid om näsan"-brems skulle jag aldrig använda.

Min unghäst är knasig, för hon tycker bättre om ifall jag rycker än att jag klipper med sax. Hon gillar inte ljudet av saxen :crazy:

Ah, jag såg reklam för en sån (dyr) i de engelska hästtidningarna som jag läser, och tyckte att det måste ju gå att göra själv. Där heter den något med '-izer' på slutet..

Men jag tycker den är suverän. Fungerar lika bra som vanlig, men känns iaf humanare och hästarna verkar tycka det är humanare än att snöra ihop mulen, och så har man bägge händerna fria. (Det går med vanlig brems med iofs, men då får man tejpa fast handtaget i grimman och det är mycket bökigare).

Jag använder iofs vanlig vrid om näsanbrems ibland med, men bara för KORTA stunder, skulle aldrig vilja ha den för att rycka.

Jag har bara tunnat ut hästhår som har varit hyfsat tjockt, och väldigt tjockt människohår. Så det kanske ser helt mongo ut om hästen har riktigt tjock man.

Håller med dig ang tre-årstestet, dock ska man inte göra för många flätor heller, då ser det ju ut som en cirkushäst...

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har bara tunnat ut hästhår som har varit hyfsat tjockt, och väldigt tjockt människohår. Så det kanske ser helt mongo ut om hästen har riktigt tjock man.

Håller med dig ang tre-årstestet, dock ska man inte göra för många flätor heller, då ser det ju ut som en cirkushäst...

Ett tips om hästen har väldans tjock man och det inte går att rycka är att göra 'mittbena' på manen, och så fläta dubbla rader och knoppa, alltså fläta från bägge sidorna. Då ser det inte ut som golfbollar, och man slipper göra typ 43 knoppar. Men det blir dubbla rader med knoppar, så de syns från båda sidorna (och tittar man 'uppifrån' ser man de dubbla raderna) men ser annars ut som en 'normalt knoppad' häst..

Märks det att jag haft hiskeligt hårfagra djur? ;)

Eller så låter man manen växa och gör snygga flätor som ser prydliga ut ;)

Min häst har också väldigt mkt man och svans (man kan itne nå runt svansen med båda händerna, så tjock är den...) men jag vill inte tunna ut den :p

Diabolical_Kitten skrev:
Eller så låter man manen växa och gör snygga flätor som ser prydliga ut ;)

Min häst har också väldigt mkt man och svans (man kan itne nå runt svansen med båda händerna, så tjock är den...) men jag vill inte tunna ut den :p

Fast du har en annan ras med, som klär bättre i lång man.

Jag behöver ju inte bekymra mig om Keles man heller, är ju ras som ska ha lång man, och hon har tillräckligt tjock för att den ska se fin ut lång. Vision ska ju också ha lång men han har ju bara några muppiga testar, så han ser inte slug ut i lång man.

Aaaah! DÄR sa du nått som är sant!!
Som det är nu så GÅR det nog att fläta men det blir knoppar av modell större. Det är lite förgrymmande när man är van att ha manen så att knopparna blir perfekta.
Däremot har hon inte tillräckligt med man för att fläta på andra sidan också.

Planen är väl att prova rycka lite efter nästa "stora" ansträngning (lösgalopp eller löshoppning)och se vad hon säger. Funkar det inte så tar jag mankniven.
Ska även prova att fläta nån dag framöver.

Här är manen vi snackar om (alldeles precis av"knivad"). Den är som synes mest tjock i mitten. Vilket nog är det enda hon har ärvt av sin mamma. *s*
Skorpan_utan_man.jpg

Senast ändrad:

Jag har tipsat förr om denna, den har räddat mig & hästen från ryckningen:
5723.jpg

"Utredningskniv", som en kam med vassa tänder på - ligger under hundartiklar. Jag tycker den är helt suverän!! :bump: Kan kombineras med trimkniv för utjämning av topparna.

Intressant! :)
Hur funkar den (kammar man bara och drar av lite hår med det?)och hur mycket kostar den? Får tag på vart?

Hoppsan tyckte jag skrev var man handlar den :D . Det är på B*rjes, under hundartiklar/hudvård! Billig.

Jag gör så att jag kammar kors och tvärs i hela manen, mest där den är tjockast förstås, och den skär av hår helt ostrukturerat lite i taget, så det ser inte klippt ut alls. Lite spretigt kan det ju bli eftesom den skär i stället för att ta bort hela hårstrået, men det gör inget tycker jag (på min häst passar det bra). Sen på slutet när manen är lagom tunn trimmar jag topparna med en vanlig trimkniv så det blir jämnare... Min häst hatar när jag rycker, men detta tycker hon är skönt.
/Uddi

Men varför utsätta de stackars hästarna med att rycka manen?? :( Uppenbarligen så vill dem ju inte och det gör ONT! Bara för att människan har bestämt att det ska vara så och att det är snyggt.
Hur skulle ni själva tycka om någon tar en stor tuss från erat hår och rycker?
Skrämmande att ni behandlar era bästa vänner så här! :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar