Rycka eller skära manen??

Lahtel

Trådstartare
Jag har en stor lucka i mitt hästkunnande. Jag vet inte hur man gör när man rycker manen. Min förra häst använde jag en mankniv och skar en lite kortare frisyr på, men han hade tunn man.
Mitt fullblod har en tunn och mjuk man, så på henne klipper jag. Jag vet att många tycker att det är fult, men jag fattar inte varför. Jag tycker att det är snyggt när manen är rak och jämn.:confused:

Men nu har jag ett riktigt problem. Min nya halvblodsvallack har hur mycket man som helst. Den är lång och ligger på två sidor. Hur jag än gör kan jag inte få över den på en sida. Jag antar att jag borde rycka manen, men jag vet inte hur man gör. Ska jag rycka bort alla långa strån? Eller dem som ligger på fel sida? När man rycker tar man väl bort hela stråna, eller? Men hur gör man om man vill ha dem som är kvar kortare - rycker först och klipper sen?
Jag funderar också på att ha en lite kortare frisyr som man kan göra med mankniv, men jag är lite orolig för att det kommer att se knäppt ut när han har så mycket man och det hänger på två sidor.

Ja, som ni ser är förvirringen total.

Sv: Rycka eller skära manen??

Jag klipper också min hästs man, det e enklast och snyggast :)

När du rycker manen tar du en liten "bunt" med hårstrån mellan tummen och pekfingret, tuperar med andra handen och sen lägger över långfinger och ringfinger och gör ett snabbt ryck. Då får du med de hela stråna som inte är tuperade och på så sätt tunnar du ut manen.

Fattade det som du ville ha en förklaring hur man gör, så jag inte idiotförklarar dih helt nu ;)
Lycka till!

Prova att tunna ut den på något sätt, tex rycka. Sedan kan du göra flätor, som om du skulle knoppa fast du viker dom inte, åt det hållet du vill ha manen. Låt dom sitta några dagar, så brukar manen hamna på en sida sen.
Jag klipper oxå manen, mest för att min häst inte gillar att bli ryckt. Brukar dock trimma topparna med en trimsax för att det inte ska bli så rakt och kantigt.

När du rycker manen blir den även kortare :idea:. Inte bara uttunnad alltså.

Ta en tuss, tupera upp till rötterna och dra loss. Dra uppåt och håll fingrarna längst upp vid rötterna så lossnar det lättast.

Min arab har otroligt tjock lång man med "travstubb" bakom öronen, vilket inte är så vackert eftersom det blir ojämnt när man klipper då det är väldigt brett.. Jag vet inte riktigt hur jag ska frisera henne:confused: nån som har ett tips? Ursäkta om det här inte var till nån hjälp, jag kanske skulle gjort en ny tråd men whatever, nu är den ju färdig:o

Kan du inte låta stubben växa ut då? Tar ju ett tag men det blir kanske snyggare. Lämna bara under tränset om du vill så det slipper trassla sig där.

Nej, sanningen är den att jag vet helt enkelt inte hur man rycker manen, jag har alltid klippt eller skurit.
Men detta halvblod har man som en nordsvensk, så nu måste jag rycka.
Jag fattar inte riktigt vad ni menar med toupera manen.
Och ska man dra loss stråna vid roten - eller?

Ja, det är riktigt basic instruktioner som gäller. :smirk:
Misslyckas jag totalt får jag väl gå över till kniven.

En tanke är att "halvstubb" skulle vara snyggt på honom - men då är det väl kniv som gäller?

Jo, jag har tänkt lite på det.. Det är bara det att det blir så fult under tiden det växer ut.. Står rakt upp liksom:crazy: ;) :p men det ska jag nog göra.. Jag vet inte om jag vill rycka manen sen, men på en arab liksom.. Kan man det?

_SunFloWer_ skrev:
Jo, jag har tänkt lite på det.. Det är bara det att det blir så fult under tiden det växer ut.. Står rakt upp liksom:crazy: ;) :p men det ska jag nog göra.. Jag vet inte om jag vill rycka manen sen, men på en arab liksom.. Kan man det?

Du ska absolut INTE rycka lr klippa manen på din arab!!:eek:
Man gör inte det bara,det är en oskriven lag inom arabhästvärlden!!!
Stubben som du beskriver att hon har i nacken,bakom öronen kan du antingen klippa/raka:bump: ner helt lr låta växa ut!! man klipper/rakar nacken på araberna för att framhäva deras snygga nacke!!

ps..gå in på någon arabhäst sida o kolla hur jag menar!! :banana:
http://www.arabianhorseworld.com/

mvh/miloo2

Hej! Det brukar bli lättare att rycka manen om man gör det efter ett ridpass!

Jag tycker gott du kan rycka manen lite, om den är ojämn och ful, men inte för att bara korta eller tunna ut den. Den ser mycket fylligare och snyggare ut om den är jämn och fin.

Lahtel skrev:
Nej, sanningen är den att jag vet helt enkelt inte hur man rycker manen, jag har alltid klippt eller skurit.
Men detta halvblod har man som en nordsvensk, så nu måste jag rycka.
Jag fattar inte riktigt vad ni menar med toupera manen.
Och ska man dra loss stråna vid roten - eller?

Ja, det är riktigt basic instruktioner som gäller. :smirk:
Misslyckas jag totalt får jag väl gå över till kniven.

En tanke är att "halvstubb" skulle vara snyggt på honom - men då är det väl kniv som gäller?
Man tar tag i några av de hårstråna man vill rycka bort med ena handen och lyfter upp de lite från den övriga manen. Då kommer det att "följa med" många fler hårstrån än de du håller i. För att få bort dem drar du med andra handen över de strån du vill rycka bort så att de andra pressas ned mot mankammen. När man touperar håret så håller man ju i en liten tofs av håret och kammar sedan håret uppåt (mot hårbotten). Sedan lindar du upp de stråna som du vill rycka bort endera på ditt eget finger eller så gör du det på en kam och sedan rycker du bort dem genom att rycka snett uppåt. Då rycker du bort hela stråna med rot och allt.

Hoppas att du blev något klokare, det är lite svårt att beskriva utan bilder!

/Sara

jag både klipper å använder mankniv..min polle tycker INTE om att jag rycker manen.. men jag tycker inte det är snyggt när manen e helt spikrak, så därför klipper jag uppåt i manen efter att jag klippt den rakt! :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 069
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel