B
BREA
Hej, Jag är lite nyfiken på vad ni har för rutiner i era stall. Till exempel privat stall,försäljningsstall, och inackoderingsstall.
Och hur lång tid det tar på ett ungefär att utföra alla sysslor, räkna inte bara med ditt arbete men handlar det om mockning i ett inackoderingsstall så skriv bara det.
Hoppas inte tråden har hamnat fel om ni inte vill, använd inte formuläret, bara skriv. Jag har inte lagt till ridtid och rykt av hästarna utan bara "anläggningsskötseln"..
Jag kan ju ta mig friheten att börja
Hur många hastar finns i stallet? Fyra stycken.
När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Ut vid 8 på morgonen.
In vid allt från 6 till 8 beroende på vädret och om jag ridit.
Med täckes byten inräknat tar det väll ungefär en kvart/gång.
Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Fyra gg/dag
Fodrar inne vid halv åtta låter dem äta upp kraftfodret så får vänta en kvart, sedan läggs hö och halm ut ut i hagarna.Går snabbt.
Lägger ut lunch, tio minuter.
När de kommer in har de hö i boxen, då har jag också blandat kraftfoder och mätt upp hö i påsarna för en dag framåt.(halvtimmes jobb)
Vid nio får de lite hö+kraftfodret.(10 min)
Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)?
Spån-torvbädd, enkelt att mocka noga.(15 min)
Vatten(20 L hinkar, tio minuter, vattenkaren 20 min(isen ut & vatten in)
Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvätt av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
"Sadelkammaren" inkl rengöring hästtecken osv, i gång/vecka(två tim), tio min/dag, petnoga
Använda sadlar-träns smörjs hastigt varannan dag, 20 min. Ordentligt 1gg/vecka ( 70 min)
Sopning(gör jag mest hela tiden, vet absolut inte hur mycket jag sopat och krattat i mitt liv, mycket är det i alla fall.
Ställa in nya balar tjugo minuter/vecka.
Är nyfiken på hur det ligger till hos er, Så in med inläggen
Och hur lång tid det tar på ett ungefär att utföra alla sysslor, räkna inte bara med ditt arbete men handlar det om mockning i ett inackoderingsstall så skriv bara det.
Hoppas inte tråden har hamnat fel om ni inte vill, använd inte formuläret, bara skriv. Jag har inte lagt till ridtid och rykt av hästarna utan bara "anläggningsskötseln"..
Jag kan ju ta mig friheten att börja
Hur många hastar finns i stallet? Fyra stycken.
När släpper ni ut/in under vintersäsongen?
Ut vid 8 på morgonen.
In vid allt från 6 till 8 beroende på vädret och om jag ridit.
Med täckes byten inräknat tar det väll ungefär en kvart/gång.
Hur många gånger fodrar ni per dag och hur lång tid tar det?
Fyra gg/dag
Fodrar inne vid halv åtta låter dem äta upp kraftfodret så får vänta en kvart, sedan läggs hö och halm ut ut i hagarna.Går snabbt.
Lägger ut lunch, tio minuter.
När de kommer in har de hö i boxen, då har jag också blandat kraftfoder och mätt upp hö i påsarna för en dag framåt.(halvtimmes jobb)
Vid nio får de lite hö+kraftfodret.(10 min)
Mockning?permanetbädd eller "vanlig"-halm-torv-spån eller hur ser din box ut( det kan ju vara stor skillnad på tiden det tar att mocka beroende på strö)?
Spån-torvbädd, enkelt att mocka noga.(15 min)
Vatten(20 L hinkar, tio minuter, vattenkaren 20 min(isen ut & vatten in)
Övrig anläggningsskötsel?städning?sopning?krattning?tvätt av hästtäcken?påfyllnad foder?insmörjning av seldon?(tex.hur lång tid/hur många gånger/vecka)
"Sadelkammaren" inkl rengöring hästtecken osv, i gång/vecka(två tim), tio min/dag, petnoga
Använda sadlar-träns smörjs hastigt varannan dag, 20 min. Ordentligt 1gg/vecka ( 70 min)
Sopning(gör jag mest hela tiden, vet absolut inte hur mycket jag sopat och krattat i mitt liv, mycket är det i alla fall.
Ställa in nya balar tjugo minuter/vecka.
Är nyfiken på hur det ligger till hos er, Så in med inläggen
Senast ändrad av en moderator: