bondmoran

Trådstartare
Har ett russsto född -89 vid namn Madame Butterfly SE 30-89-2703 som är efter Fridhems Jonatan 401 undan Lilla Bella 2590.har fått ett sto föl som ska ha gott bra på 3 års visningen nu i år. vet inget mer om denna dam men skulle vilja betäcka henne nästa år. Kan någon komma med ett förslag på hingst inte allt för långt här ifrån,bor i linköping östergötland.kan inget om russ då jag själv håller på med halvblodsavel.är det någon som vill hjälpa mig vore jag tacksam

Sv: Russ

Hej!
Vad är det du vill ha tag i för hingst till ditt sto? Vad har du för önskan? Storlek, färg, travegenskaper eller annat?
Det kan vara intressant att höra lite om det innan man kommer med idéer. Har du varit inne och kollat i hingstlistan på Svenska Russavelsföreningens hemsida www.gotlandsruss.se så du vet vilka hingstar som finns i din närhet?
Där kan du ju se lite, även om du inte hittar meritförteckningar och annat. Börja där råder jag dig, så kan jag, eller säkert någon annan också, ge dig lite tips därefter.
Liselotte

MBs dotter Beatrice, född 2003 e Tejas Monljus, stambokfördes (nr 4600) med följande kritik i somras: ”God typ. Välformad hals, stark rygg, kort kors. Välbenad från sidan, bred bak. Taktmässig skritt. Markbunden trav. 87787=37 p”
http://www.allbreedpedigree.com/ind...=BEATRICE38&g=5&cellpadding=0&small_font=1&l=

I ditt hemlän Östergötland finns ELIT-hingsten Juventus, samt Knytte's Kiwi, hans nygodkände lillebror Knytte's Sparris och deras pappa Ymp, plus Quito samt körtävlingsmeriterade Lucifer att välja på. Eftersom du är ute i god tid före betäckningssäsongen har du alla möjligheter att åka runt och kolla in dem, och titta på avkommor etc.

Lycka till med russaveln! Hoppas du visar ditt sto på sommarpremiering och stambokför henne i sommar.

jag vet inte riktigt vad för slags hingst som vi vill ha.
är ju inget för trav heller utan det är nog mer för ridning.madde ska ju vara tävlad i hoppning och dressyr,men inte i några regionala klasser så jag vet ju inte ett dugg om henne,hon har ju hög ridbarhet och är lätt att rida och mycket bra psyke,har ju fått diplom på utställning som 3 åring.tyvärr har hon exsem så jag vet inte om man ska betäcka en sådan ponny

kan man stamboksföra henne utan fölunge vid sidan.var finns det några visningar i östergötland med omnejd

kan man stamboksföra henne utan fölunge vid sidan.var finns det några visningar i östergötland med omnejd

Ja, det går bra att stambokföra russ-ston utan föl vid sidan. Sto med man- och svansskorv kan inte erhålla annan avelsvärdeklass än G. Läs mer i Storeglementet (sid 60-63) som du hittar på SHs hemsida: http://www.svehast.se/allm/2007Storegl.pdf

2006 hölls sommarpremiering för ponnyraserna på Valla i Linköping den 16 juli. Kontakta arrangören Hushållningssällskapet i Östergötland (telefon 013-35 53 05) för info om 2007 års arrangemang.

var kan man få tag i uppgifter om stoet någonstans.vet bara att hon har fått minst 40 poäng och diplom som 3 åring.det skulle vara roligt att veta vad hon fick för omdömme när hon visades. ska kolla med hushållningssällskapet om hur det är med visningar nästa år

Enligt russ-stamboken fick MB diplom (1993? märkligt, om hon är född 1989??) i U län, Västmanland. Jag föreslår att du tar kontakt med dåvarande ägaren (uppfödaren?) och efterlyser protokollet från sommarpremieringen. En annan som eventuellt har koll på premieringsresultatet är ägaren till MBs pappa, se Stuteri Vikings hemsida för kontaktuppgifter

Russtamböcker finns att beställa hos Hushållningssällskapet i Romakloster på Gotland. Ibland kan man ha tur att hitta dem på nätet på olika auktionssajter el dyl, men går man bet finns det nya att köpa på sällskapet. Vill man ha alla, är det rabatterade priser på hela serien.

vat kan man få tag i russ stamböcker????
:confused:

Gotlands Läns Hushållningssällskap har telefon 0498-20 22 40, e-post: hushi@hush.se

Russ-stamböcker till försäljning:
Band I-II (2:a upplagan) Hingstar 1-107 Ston 1-370, 90 kr
Band III-IV (2:a upplagan) Hingstar 108-161 Ston 371-634, 175 kr
Band V Hingstar 162-199 Ston 635-874, 60 kr
Band VI Hingstar 200-218 Ston 875-1093, 65 kr
Band VII Hingstar 219-249 Ston 1094-1419, 75 kr
Band VIII Hingstar 250-276 Ston 1420-1799, 90 kr
Band IX Hingstar 277-312 Ston 1800-2135, 125 kr
Band X Hingstar 313-349 Ston 2136-2395, 155 kr
Band XI Hingstar 350-421 Ston 2396-2843, 270 kr
Band XII Hingstar 422-466 Ston 2844-3239, 375 kr
Band XIII Hingstar 467-486 Ston 3240-3622, 375 kr
Band XIV Hingstar 487-511 Ston 3623-3827, 400 kr
Band XV Hingstar 512-546 Ston 3828-4072, 400 kr
Band XVI Hingstar 547-567 Ston 4073-4303, 425 kr
Porto och postförskottsavgift tillkommer.
Paketpris band I-XVI 2 645 kr, fraktfritt vid förskottsbetalning till HS pgkonto.

Band XVII, med ston och hingstar stambokförda 2004-2006, är under arbete och beräknas komma ut senare i år.

vad ska man ha för papper på russet när man ska stamboksföra henne? har bara erfarenhet av halvblods aveln.

Hon behöver ha ett pass eftersom du skall skicka med passkopia med anmälan.
Har du meriter du vill åberopa skall du fixa fram styrkta underlag för det och skicka med. Ex kopior på bedömningsunderlag, tävlingresultat osv.

Passet är det är det enda som du sas måste ha.
Det andra är bara för att styrka de meriter hon har. Det är också bra att se till att du står som ägare i SvRAFs registrer, annars kan det bli problem senare. Har du fått tillbaka ägarbyteslappen underskriven är det du som står som ägare.
Ange hennes avkomma/or på anmälningsblanketten, har du inga uppgifter om dem kan du kontakta SvRussavelsföreningens registratur, kan vi hjälpa dig med den biten.
Är hon tävlad i någon officiell tävling kan det vara bra att fixa ett underlag på det, så kommer det att stå att hon gjort bruksprov i stamboken. Dvs tävlingsstarter kan ersätta bruksprov gjort på plats, men man ikan som hästägare välja att rida el köra på plats. Det är inget krav, men det kan vara trevligt att visa att man har en riden eller körd ponny?

okej.det är min dotter som står som ägare till henne så det är ju lugnt.tävlad ska hon vara men antagligen bara lokala tävlingar för det finns inga uppgifter om henne som jag fått fram i alla fall.
kan man alltså visa henne riden på stamboksförningen också.har ju aldrig varit med om något sådant här förrut.har ju bara halvblod annars

okej.det är min dotter som står som ägare till henne så det är ju lugnt.tävlad ska hon vara men antagligen bara lokala tävlingar för det finns inga uppgifter om henne som jag fått fram i alla fall.
kan man alltså visa henne riden på stamboksförningen också.har ju aldrig varit med om något sådant här förrut.har ju bara halvblod annars

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 395
Senast: Billy
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 760
Senast: Estivuz
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka