Ruskar på huvudet

Sv: Ruskar på huvudet

Min häst skakade på huvudet mycket för flera år sedan, det var vargtänder. Tänderna borta = inga mer skakningar.

Ang huvudet åt höger. Pilo började att lägga huvudet åt höger i okt, som om han tittade bakåt. Efter många turer med att titta på tänderna, böjprov och så, så hittade vet ett ställe på vänster sida av ryggen där han ryggar undan.
Så förmodligen så "strechar" han undan smärtan genom att lägga huvudet åt höger, men det i sig gör också att han får låsningar i nacken. :crazy:

Så just nu för min hästs del så är det BoTtäcke, glukosamin + massage och akupunktur.
Sen skulle jag kört med honom i vinter men det har ju varit för mycket snö. Men alltså alternativ till ridning.

Hoppas det kanske gav lite ideér.... hemskt jobbigt när hästen har ont och man inte vet var eller varför :cry:

Vill bara tillägga, om ruskningarna fortsätter trots smärtstillande, så kan det fortfarande vara en låsning. En låsning kan vara obehaglig/hindrande även om den inte gör ont.

Jo det förstår jag men jag tycker hon säger att vet.
sade att hon kunde fortsätta rida då om hästen
inte slänger med huvudet men kan kanske uppfattat det fel.

Jag tycker du ska ta ut en ET el liknande, spänning/låsning i nacke, käke
el så. Blir det inte bättre åk in med hästen.

Det är mitt fel, kan skriva lite slarvigt ibland:angel:
Vet sa att jag skulle rida henne samma dag han vart där, dock sa han att jag då skulle kolla efter minst tecken på förbättring, då det kanske inte hade hunnit verka såpass bra än. Sen ville han att jag skulle rida henne dagen efter för att se om all "smärta" hade försvunnit.

Hej C, hur gick det? Väntar spänt på att få höra om hon slutade eller om det fortsatte.

Hon både slutade och fortsatte.
När jag red igår så hade jag nog det fånigaste leendet man kan ha, hon vart underbar att rida! Hon visade bara tendes till ruskning en gång, men hon gjorde aldrig nåt. Kändes som min Isabel igen.
Men så idag när jag skulle testa igen sista gången så kom ruskningarna igång igen:cry: Det vart dock inte lika mycket som hon brukar göra och inte lika kraftiga men dem fanns där.

Så nu vet jag inte vad jag ska tänka och tro. Kanske hade sprutan bättre effekt än pulvret. Det kanske inte har börjat verka riktigt än? Min hjärna är förvirrad, får iallafall fortsätta med kuren och hoppas på det bästa.

Tack för alla svaren! Kan vara bra att tänka ur olika vinklar:)

Vet som var här tyckte absolut inte att jag skulle åka någon annanstans än till vet.klinik med henne först.
Så det bli klinik först men när väl felet är lokaliserat också så blir det nog säkerligen att ta ut ET för att gå igenom henne grundligt.

Eftersom det blev så bra med sprutan så verkar det ju som om det är smärtrelaterat. Du har säker rätt i att sprutan tog bättre än pulver. Åk till klinik och utred ordentligt. Ta med sadel och träns så att vet kan få se hur hon beter sig under ryttare. De har ju nytt fint ridhus i Skara. Lycka till gumman och håll mig uppdaterad!

Hej!! Min ponny gör precis likadant! Men har du provat att andvända nos grimma? Att hästen gör så brukar bero på att den vill iväg och att den är rastlös! Så det är säkert inget farligt!;)

Hej Undrar bara om ni har kollat i öronen på hästen?

Hej!! Min ponny gör precis likadant! Men har du provat att andvända nos grimma? Att hästen gör så brukar bero på att den vill iväg och att den är rastlös! Så det är säkert inget farligt!;)

Men människa, om du inte vet nått om hästar, så ska du inte ge dig till att kasta ur dig okunniga uttalanden när någon söker hjälp :mad:

Läs PÅ lite :cool:

Nosgrimma.... herregud.. :mad:

Snälla ta ut kiropraktor eller liknande!!!

Min häst hade ont i ryggen och jag fick diverse mediciner av vet men inget hjälpte.

Sen var det dags för kiropraktor behandling för andra tidigare besvär. Han tittade på hästen 10 sek och sa "Han har ryggskott". Killen hade troligtvis rullat fast sig i boxen och dragit till ett par kotor i ryggen.
60 min senare var hästen bra i ryggen!

Öronen är inte kollade, jag har bara kännt på dem. Hon gillar överhuvudtaget inte när man pillar på öronen så det är svårt att säga nåt.

Men om ett par dagar har jag troligtvis fått svaret. Hoppas att det är nåt väldigt enkelt som snabbt går att fixa till.

Har även fått ett nummer till en kiropraktor som min skola använder till sina hästar. Hon ska vara expert på rörelseavvikelser. Känns skönt att många folk har rekommenderat henne.:bow:

Då har man varit hos vet idag då, otroligt nog så fick jag dit ponnyn och hem igen även fast det tog lite tid med transporten.

Började med att göra böjprov, såg bra ut på alla fyra. Sen longera vi lite, ponnyn vart jättetrött av det lugnande så vet som även var kiropraktor kunde inte "känna igenom" henne riktigt. Sen red jag och det "dumma" var att hon inte gjorde något med huvudet. Dock kan det ha varit för att hon var för trött, men det är svårt att säga.
Vet tyckte iallafall att jag hade en mjuk och stadig hand så det är inte att jag är för hård som gör att hon tar upp huvudet iallafall, vilket var väldigt skönt att höra.

Då hon var stel i nacken så röntgade vi henne men dem sa att det inte är ofta dem ser sådana fina halskotor:p
Det sista vi kolla upp var tänderna en gång till. Fick raspat lite då hon hade små små sår.

Nu ska hon iallafall gå på Metacam i en vecka. Sen ska hon longeras i grimma en vecka, 5min. Sen en vecka med longering och halsförlängare på. Efter det får jag börja rida och trava en vecka och den fjärde veckan får jag börja att galoppera lite smått. Ska rida mycket i backar och terräng.
Om hon skulle fortsätta med huvudet så skulle vi filma det. Och även prova att rida med halsförlängaren på ett tag.

Jag hoppas verkligen att detta går vägen nu. Men tydligen vart inte headshaking att utesluta:(

Jag har inte skrivit det här... Jag glömde att logga ut på min väns dator och hon försökte hjälpa till. Ursäkta det här jag förstår självklart att en nosgrimma inte kan hjälpa mot att man har en häst som ruskar på huvudet! :D

Men människa, om du inte vet nått om hästar, så ska du inte ge dig till att kasta ur dig okunniga uttalanden när någon söker hjälp :mad:

Läs PÅ lite :cool:

Nosgrimma.... herregud.. :mad:

Jag har inte skrivit det här... Jag glömde att logga ut på min väns dator och hon försökte hjälpa till. Ursäkta det här jag förstår självklart att en nosgrimma inte kan hjälpa mot att man har en häst som ruskar på huvudet!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 790
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 024
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
970
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka