Ruskar på huvudet

I

Isabel_Star

För några månader sen blev mitt ponny sto väldigt svår att rida. Hon började att ta upp huvudet och stretade emot, så min och tränarens första tanke var att det var munnen som behövdes kollas upp. Så åkte till tandläkarn och fick slippat o så. Gick bra igen.
Men sen så fick hon en hovböld på höger fram, fick iordning på den, blev svår att rida, helst i höger varv. Och sen till råga på allt som kom huvud ryckningarna tillbaka.

Tog bort vargtänderna för 4 veckor sedan. Hon är 7år så jag vet att det är sent men en vet rekommenderade att inte ta bort dem om dem inte orsakade problem. Jag var nästan helt säker på att det var dem som krånglade, helst eftersom att vänster satt något löst, tänkta att hon hade tandvärk. Men ikke, hon håller fortfarande på.

Det hon gör är att hon tar upp huvudet, ruskar på det och lägger det på snedd åt höger och gapar med munnen, och jag har inte den blekaste om vad det kan vara:confused: (detta sker i trav och galopp mest) KAn även göra det ibland när man tar in henne från hagen och hon har bråttom in.

Känner mig jättedum som skriver det här, men kanske är det någon som har varit med om något liknande osv. Sjklart får vi ju ringa till vet igen men min mamma vill ju inte betala för behandling på fel ställe, kan ju bli riktigt dyrt i längden...:( Börjar känna mig så förtvivlad, vill bara att hon blir bra.

Sv: Ruskar på huvudet

Vet inte om det är till ngn nytta, men jag hade en unghäst hemma på tillridning som gjorde så, skakade på huvudet= tecken på obehag!Jag hade ute min undebara osteopat som hittade KRAFTIGA låsningar i halsen. Men hon fick loss dom!
Dagen efter vara skakningarna borta och vi har inte sett dom sen dess!!

Sen finns ju risken att det är Headshaking Syndrome med. Har haft en ponny med det! Lite jobbigare då....

Veterinär hjälp är inte alltid lösningen!!;)

MVh

min första tanke: ryggen. passar sadeln? är hon kollad i ryggen?

vad har du för nosgrimma på pållan? en engelsk kan ju trycka in tandköttet så att hästen biter sig själv.

sen är ju headshaking ett altenativ oxå.

kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så här, men hoppas att de fixar sig med pållan.

//B

Hästen kan haft problem länge pga vargtänderna, då kan hon både fått en massa spänningar och låsningar i nacke mm pga detta, sedan kan det även blivit något av ett inlärt beteende att hon gör så i situationer när det förut gjort ont.

Jag hade ET ute till våra hästar nu och på 7-åringen som haft problem med vargtand tidigare hittade hon mycket problem i nacke och tillhörande muskler. Vet som tog vargtanden sa att hästen fått felaktigt tuggmönter tom pga vargtanden, så de kan orsaka mycket besvär även om man inte rider med bett. (vi tog inte vargtanden direkt eftersom vi rider i repgrimma enbart och jag trodde inte vargtänder kunde ge andra problem :o:crazy:)

Vet inte om det är till ngn nytta, men jag hade en unghäst hemma på tillridning som gjorde så, skakade på huvudet= tecken på obehag!Jag hade ute min undebara osteopat som hittade KRAFTIGA låsningar i halsen. Men hon fick loss dom!
Dagen efter vara skakningarna borta och vi har inte sett dom sen dess!!

Sen finns ju risken att det är Headshaking Syndrome med. Har haft en ponny med det! Lite jobbigare då....

Veterinär hjälp är inte alltid lösningen!!;)

MVh

Tack för svar!:bow:
JAg har läst lite om headshaking också, blev jätte rädd, så kollade någon film på youtube, men dem flesta hästarna som har det har ett annorlunda rörelsemönster än vad min Isabel har. JAg hoppas verkligen inte att det är Hss.

Är osteopat samma sak som en hästmassör?:o LÅter väldigt rimligt det du skriver så kanske vore värt att ta ut en. Problemet är bara, vart hitter man dem?

min första tanke: ryggen. passar sadeln? är hon kollad i ryggen?

vad har du för nosgrimma på pållan? en engelsk kan ju trycka in tandköttet så att hästen biter sig själv.

sen är ju headshaking ett altenativ oxå.

kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så här, men hoppas att de fixar sig med pållan.

//B

Det bör inte vara något problem med ryggen, givetvis kan jag inte vara säker, men har ju ny sadel som är utprovad utav sadelutprovare, så trycka eller liknande borde den inte göra.

Jag varierar träns och bett väldigt ofta. Rider både utan nosgrimma, med remont, Aachen och Hackamore. Tredelat eggbett, rakt gummibett och ibland tvådelat tränsbett.
MIna tränare klagar alltid på mig då jag aldrig brukar spänna nosgrimmorna så att dem gör någon nytta:angel:

Det första jag tänkte vara att prova att rida med hackamore.
Men besynnerligt är det ju om hon skakar även annars, när du inte rider henne.

Hästen kan haft problem länge pga vargtänderna, då kan hon både fått en massa spänningar och låsningar i nacke mm pga detta, sedan kan det även blivit något av ett inlärt beteende att hon gör så i situationer när det förut gjort ont.

Jag hade ET ute till våra hästar nu och på 7-åringen som haft problem med vargtand tidigare hittade hon mycket problem i nacke och tillhörande muskler. Vet som tog vargtanden sa att hästen fått felaktigt tuggmönter tom pga vargtanden, så de kan orsaka mycket besvär även om man inte rider med bett. (vi tog inte vargtanden direkt eftersom vi rider i repgrimma enbart och jag trodde inte vargtänder kunde ge andra problem :o:crazy:)

Trodde inte heller att vargtänder kunde orsaka så mycket problem! (Om det nu är dem som är boven i mitt drama). Men som du säger, hon kan ju fortfarande komma ihåg att det gjorde ont.

Hur gick det med eran pålle då? Kommer ni att få upprepa behandlingen eller blev hon bra direkt efter ET vart där?
Jag rider ju min häst med hackamore ibland och hon gör samma rörelse mönster som med bett, och eftersom du rider din på repgrimma så kanske det kan vara samma sak med min som din:idea: får iallafall hoppas det, så att problemet inte sitter på nåt helt annat ställe.

Tack för svar iallafall:bow:

Jo hackamore har jag provat, men hon gör precis samma sak. Kanske har det blivitt ett ont rörelsemönster. Frågan är om jag ska ringa vet eller ET först?

Man åker till vetrinären först så den får undersöka hela hästen ...

Mia

Jag skulle be min tränare att rida den o se om det inte har blivit ett hästminne- att det är ngt som är fel.

Ta ut en kiropraktor- är det inga fel där är min tanke att det är tänderna iallafall.
Bra att hästen "säger till"!

Ne, osteopat lossar låsningar med hjälp av visst tryck, lite mer likt kiropraktor än massör!

Hittils har min fått bort allt mina hästar har visat problem med, hon är guld värd!:love:

Jag skulle börja med en osteopat eller ET som du får BRA referenser från någon annan, kolla också vad för utbildning de har så de inte bara kallar sig något de inte är.
Kolla så att de inte är negativt inställda till att även kolla med vet om det skulle behövas.

De blir oftast inte bra på en behandling, vi har bara behandlat en gång ännu, gissar att det behövs några till innan det är helt bra. Har dock inte märkt några problem precis med hästen, så din har säkert mer spänningar = kräver kanske fler behandlingar.

Jag skulle tro att det finns typ föeringar eller liknande både för osteopater och ET, där kan du ju kika om du inte vet någon som kan rekommendera :idea:

Tänkte jag kunde uppdatera lite här.

Hade tänkt att vi skulle åka in till Skara med pållen men nu har hon plötsligt blivitt jätte svår att lasta. Det går inte att få in henne transporten, det har alltid gått att lasta henne på 10 sekunder annars. Så det borde ju betyda att nåt verkligen är galet.

Hade iallafall hit en distriktsvet idag. Han trodde på att hon hade ont någonstans så han gav henne en smärtstillande spruta också ska vi ge henne Fenylbutazon i tio dagar.
Han sa att går det att rida henne normalt då utan att hon slänger med huvudet också vidare så har hon ont någonstans och undersökning får påbörjas. Annars så kan det vara nåt annat, typ som att det sitter inne i skallen och då blir det problem.:confused:
Men han trodde starkt på att hon hade ont. Så funkar nu smärtlindringen så ska vi åka in till Skara med henne, fast dem får ge henne lugnande först så vi får in henne i transporten.

Jag ska iallafall ut och rida henne om ett par timmar nu. Kan säga att jag aldrig har varit så nervös förut, inte ens för en tävling:(

Lycka till!! Håller tummarna att ni hittar felet, det kan ju vara nått som är ganska enkelt fixat :idea:

Detta fattar inte jag?
Varför ger vet. smärtstillande för att du ska få fortsätta rida när
han tror den har ont någonstans?!
Brukar vet göra så...

Det är ett vanligt sätt för att avgöra om problemen beror på om hästen har ont eller om det beror på något annat. Om hästen slutar med beteendet efter att ha fått smärtlindrande vet man att det beror på smärta. Då skall man givetvis inte fortsätta att rida utan istället utreda var smärtan sitter. Skulle hästen dock fortsätta så kan man gå vidare och leta andra orsaker.

Jo det förstår jag men jag tycker hon säger att vet.
sade att hon kunde fortsätta rida då om hästen
inte slänger med huvudet men kan kanske uppfattat det fel.

Jag tycker du ska ta ut en ET el liknande, spänning/låsning i nacke, käke
el så. Blir det inte bättre åk in med hästen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 790
Senast: Calmiche
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 024
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
970
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka