"rusar" mot hinder

L

LindavCindy

Jo, min häst brukar ofta rusa mot hinderna vilket kan göra att hon hoppar av fel och river. Jag vill inte hålla emot jättemycket just innan språnget häller (ifall jag stör henne). :crazy:
Så nu undrar jag, vad ska jag göra så hon går lugnt emot ett hinder utan att jag håller in för mycket?

Sv: "rusar" mot hinder

Gör mycket halter och ryggningar innan och efter hindren. Ett bra sett är också att hoppa på en åttvolt då hon måste vara ställd åt rätt håll och svänga hela tiden brukar de inte hinna springa iväg.

Träna också på mycket låga hinder 40-50 vid ponny och 50-60 vid häst ca. För där behöver du knappt gå med något i språnget bara mjukna lite i handen och lägga ner den i manen ca 10 cm framför normal handposition !

Lycka Till!

Rid mer dressyr.
Försök att bromsa mer med kroppen, än handen.

Men jag citerar ur en hoppbok:

"En häst får aldrig går ryttaren ur handen.
Hästen måste komma till någon sorts samling innan språnget,
och då kan vissa hästar vara omöjliga att hålla på vanligt tränsbett"

Fast det hjälper inte alla att rida mer dressyr. Man kan ha en häst som är otroligt välriden i dressyren och som lyssnar jättebra, tills dess att en bom kommer fram då dem bara "slår av". Självklart håller jag med om att man måste ha en bra dressyr för att en het häst ska fungera i hoppningen men menar bara att det inte är lösningen till allt. Det är lite som med all träning att man blir bra på det man tränar. En som är en jäkel på löpning är inte nödvändigtvis en fena på spinning osv.

Skulle ge samma tips som pollan, hoppning på åttor osv.

Menade inte att hoppa på ngn utan bara att man kan ha en väldigt välriden häst som tränas massor i dressyr men som ändå är lika het i hoppningen.

Fast det hjälper inte alla att rida mer dressyr. Man kan ha en häst som är otroligt välriden i dressyren och som lyssnar jättebra, tills dess att en bom kommer fram då dem bara "slår av". Självklart håller jag med om att man måste ha en bra dressyr för att en het häst ska fungera i hoppningen men menar bara att det inte är lösningen till allt. Det är lite som med all träning att man blir bra på det man tränar. En som är en jäkel på löpning är inte nödvändigtvis en fena på spinning osv.

Skulle ge samma tips som pollan, hoppning på åttor osv.

Menade inte att hoppa på ngn utan bara att man kan ha en väldigt välriden häst som tränas massor i dressyr men som ändå är lika het i hoppningen.

Nej, det är naturligtvis inte lösningen till allt, och det var inte heller så jag menade.
Men det är en mycket viktig byggsten.

Hoppa just på volter och gärna åtta volter så att hon måste byta galopp emellan varje hopp. Låga hinder och gärna galopp bom innan.

Ibland kan det ju vara så att hästen rusar efter hindret på grund av att den har dåliga erfarenheter av att någon har dragit extremt mycket i tyglarna i samband med nedslaget, den springer alltså ifrån det som är obehagligt.
Jag har själv en nyinköpt häst som beter sig såhär och jag har provat att hoppa på volter etc med påföljd att jag i stort sett skrapar knänan i backen:eek:

Precis. Menade som sagt inte att klanka ner, har dock sett liknande trådar på buke och då dyker ofta komentarer som "då rider du inte tillräckligt mycket dressyr" osv upp (menar inte att de var så du skrev bara att jag sett det måga ggr) Så nu när det här med dressyr ridning på hinderhet häst dök upp så bara sa jag det.

jag har haft samma problem med min hoppglada ponny.
han bara rusade utan att lyssna på mina hjälper.
vi har tränat jättemkt halter, ryggningar innan och efter hindren.
han vart lätt slarvig på låga höjder och rusade iväg, så vi trav hoppade, gjorde halt så fort han visade början till rusning.
mkt hjälp va oxå dressyren som många skrivit. han va inte så välriden när jag började rida honom, och han är en typisk het häst som bara sticker. dressyren gjorde nästan allt för honom. (dock kanske inte lösningen för alla) så småning om med mycket träning och åter träning, går han nu mycket bättre. volter hjälper mkt, men lösningen för mitt problem, trots att han är en ponny som "tänder till" så fort han ser hinder var att rida dressyr och göra mkt tempoväxlingar, hoppa låga hinder och göra halter. passa dock så att man inte tar bort "gnistan", lycka till !

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar