Rusa över bommar

L

LindavCindy

Jag har en C-ponny som älskar att hoppa men när hon ska trava över bommar så blir hon hetsig och vill slänggaloppera över dom. räsultatet blir ryckigt och hon lyckas slå i alla bommar så dom gungar fram och tillbaka. Brukar bli lite bättre om jag gör halvhalt just innan bommarna men det är fortfarande inte bra.. :crazy:

Något tips eller ide så skriv..! :idea:

Sv: Rusa över bommar

Hej!
Hade också en häst förut om hetsade upp sig över några travbommar.

Vi fick rådet av tränaren att arbeta över bommar och cavaletti ofta(gärna flera gånger i veckan) och träna lydnad samtidigt. Blev mycket bättre på bara några veckor och tillslut så travade hon iform över cavaletti :). Hon blev även mycket lättare att hålla under kontroll när man hoppade banor, studs mm.

Antar att hon "tröttnade" lite på bommar så det blev inte lika spännade och upphetsande längre.

Kan kanske vara värt att prova ;)

Sv: Rusa över bommar

Jag har en C-ponny som älskar att hoppa men när hon ska trava över bommar så blir hon hetsig och vill slänggaloppera över dom. räsultatet blir ryckigt och hon lyckas slå i alla bommar så dom gungar fram och tillbaka. Brukar bli lite bättre om jag gör halvhalt just innan bommarna men det är fortfarande inte bra.. :crazy:

Något tips eller ide så skriv..! :idea:

Jobba henne väldigt mkt med både bommar och lydnad som ovanstående har skrivit, då lär hon sig att det inte är så speciellt länger och blir förmodligen inte lika hetsig.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 552
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka