Rusa har varit på röntgen

Aningsfull

Trådstartare
Vad tror ni att resultatet kommer att bli? Tycker själv att höfterna ser ok ut, armbågarna tycker jag är svåra att se. Vet inte riktigt var man kollar och vad man kollar efter?
Gissar själv B/B på höfterna och håller tummarna för ua på armbågarna.

1621888_10151951921953030_200210604_n.jpg

148675_10151951921913030_1133472910_n.jpg

Sv: Rusa har varit på röntgen

De har ju missat märkningen för vänster armbåge :o Eller ser man inte hela röntgenbilden?

Jag är så usel på att se på såna där bilder om det inte är katastrof, så jag avstår från att uttrycka mig.
Äter din hund mycket ben? Ser ut att ha så mycket mineraliserat i avföringen :p.

Hon äter ALLT. hahaha. Ingen aning om vad hon ätit just där, men det verkade ju ta sig ut. :o :D

Jag zoomade in armbågsbilderna så det kan hända att jag råkade klippa bort märkningen.

Har ju jobbat en del år på veterinärklinik, men är inget proffs.
Jag gissar armbågar UA, och höfter B/A. Ser inte dåliga ut ialla fall.

Är definitivt ingen expert, tycker höfterna ser "bra" ut (inget som skulle artrosopereras på en människa iaf ;) ). Kanske något kraffs i hö höftskål, men bilderna är ju aningens gryniga och vinkeln är ju inte samma som för på människa.
Jag är fascinerad över hur lik armbågen är de människobilder jag ser till vardags :) Vet inte riktigt vad som tittas efter, men är det artros så borde ju Rusas armbågar vara godkända, de ser ju jättetjusiga ut :)

Vad kul att kunna jämföra! Med ögonmått mätt ser ju deras höfter ganska likvärdiga ut. Men sen har väl experterna mer än ögonen när dom mäter vad jag förstått.
Jag är i alla fall glad att det inte ser katastrof ut. Vore trist om man såg agilitykarriären rinna ut i sanden redan på bilderna. ;)

Vad kul att kunna jämföra! Med ögonmått mätt ser ju deras höfter ganska likvärdiga ut. Men sen har väl experterna mer än ögonen när dom mäter vad jag förstått.
Jag är i alla fall glad att det inte ser katastrof ut. Vore trist om man såg agilitykarriären rinna ut i sanden redan på bilderna. ;)

Ja jag tror det kommer komma tillbaka som A för henne med, i värsta fall B ;) Så agillity tror jag inte ni behöver lägga ned, då blir jag förvånad ! :)

Nej det hade känts som slöseri på en bra hund. :D Har känslan av att hon kan bli ännu bättre än storasyster så jag har mina förhoppningar på den hunden. :love:
Det är förmodligen därför jag är så vansinnigt nervös också. Skulle hon bara vara sällskapshund spelar det ju mindre roll. Men när man hoppas att hon ska hålla för tävling i många år blir det en så sjukt nervös väntan.

Jag hoppas att ni har rätt, att det på sin höjd är B. Resultatet för ögon och patella har uppdaterats på hunddata nu (ua på båda) så nu väntar jag med spänning på dom sista resultaten.
Tanken är att hon ska gå i avel så även det hänger ju på att hon blir friröntgad.

Jag hoppas att ni har rätt, att det på sin höjd är B. Resultatet för ögon och patella har uppdaterats på hunddata nu (ua på båda) så nu väntar jag med spänning på dom sista resultaten.
Tanken är att hon ska gå i avel så även det hänger ju på att hon blir friröntgad.

Det tror jag, det är svårt att se nåt annat. Min har ju C/D och det syns väldigt tydligt att de är dåliga.

Man kollar väl mer på hur ledkulor och skålar ser ut, inte förekomst av artros.
Fel på höfterna leder dock lätt till artros så det är ju ofta det som ger problem i det långa loppet.

Fast jo, de tittar även på förekomst av artros. Har hunden ledkulor och skål som skulle kunna klassas som A/B och det finns artros i leden så bedöms höften automatiskt som C.

Det känns jättebra! Nu är det åtminstone ingenting beträffande hälsa som kan stoppa varken avel eller agilitykarriär. :D
Sen får man väl se hur MH går, men där har jag svårt att tänka mig att det ska bli några konstigheter. Hon är väldigt kavat och okomplicerad, mycket leklust och väldigt social. Och ingen skotträdsla. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 116
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: igbest
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka