rundkorall-träning

T

tickytavi

Är det många som har möjlighet att träna sina hästar i rundkorall? Skulle vilja ha lite tips på övningar. Min häst vänder jättebra innåt och lyssnar väldigt bra på rösten i alla gångarterna. Jag har inte möjlighet att rida en period pga att jag gjort mig illa men vill ändå kunna sysselsätta hästen lite.
Sen undrar jag också när ni börjar med arbete i rundkorallen med unghästar? Vid vilken ålder?
 
Sv: rundkorall-träning

Hejsan

Jag tränar mina hästar i rundpaddok (jag säger pin). Jag tränar engilt Monty Roberts Join Up metod. Det är en väldigt bra grej som verkligen fungarar! Det finns ju tränare i detta också som kan lära en otroligt mycket!

Man kan ju lära hästen att styras med ett rep runt halsen mm. Man kan lära den nästan vad som helst. :idea:

Just nu har jag ingen pin, men det är på uppbyggnad. Men det är ett väldigt speciellt och roligt sätt att träna på. Man kommer så nära hästen också!! :love:

Lyckat till! :D

Mvh. Malin A
 
Sv: rundkorall-träning

Just nu har jag ingen pin, men det är på uppbyggnad.

Hej, hur tänker ni bygga den? Material till staketet, storlek, underlag?
Det kanske går lika bra att träna hästen i en vanlig paddock?
/Stina
 
Sv: rundkorall-träning

Hej hej!

Jag har slagit ner(med hjälp) 2m långa stolar ca. 50cm ner i marken(kollade om det låg ledningar ner grävda först!!). Sedan har jag fäst tre stycken öglor på varje stolpe som jag har dragit rep igenom. Sedan skall vi lägga en duk och lägga bark ovan på. Bark damar nästan inget och sedan så är det väldigt mjukt. Lägger man på till räckligt mycket så fryser det inte så lätt på vintern(=mjuk att rida på när paddoken är frusen).

Sedan skall jag försöka byta ut repen till brädor/stockar. Men det är 4,6m mellan varje stolpe så jag måste slå ner mer stolpar först. Det är 18m från ena sidan till andra, 9 m från mitten ut till en stolpe ;) sedan är det 12 stycken stolpar just nu :p

Jag är bara 16år så det är inte så lätt att göra allt själv, men jag har en snäll morfar. Men man får jobba på det det tar lite tid, men vill man ha gjort något får man börja någon gång ;)
För att få ner stolparna så hjälpte min granne mig, men då var jag jultomte hos dom :D

Vill man, kan man!:d

Mvh. Malin A
 
Sv: rundkorall-träning

Hej du.

jag började med Nh med min häst för ungefär ett år sen nu. orsaken var att han var så hingstig mot mig, fast han var valack, stretade emot och föröskte ta befälet hela tiden, vilket jag till slut tröttnade på. vår pin är inte helt klar än, utan vi har bara rundat in en bit av vår stora paddock (20 m i diameter) med ett plaststaket och så eltråd (utan ström på då). där inne tränar jag honom någon gång i veckan när underlaget är okej så att det inte är risk för att han ska halka. även vår fullblod får gå där inne ibland.
jag rekommenderar verkligen metoden för man kommer så nära sin häst. nu lyssnar han på mig och bråkar inte. tips på lekar kan vara att flyta hästens bakdel/framdel, få den att backa, sänka sitt huvud och lägga sig ner, vilket färmjar ledarskapet hos dig och kan även vara till nytta om hästen stressar upp sig vid uteritter. jag håller nu på med att vänja min häst vid att styras med enbart ett rep runt halsen. prova det. det finns alltid böcker och filmer att låna om du behöver insperation och hjälp. Lycka till!!//kramar Jessie
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 706
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp