Har tidigare haft rundbalar men nu i år så har jag också fått tag på fyrkantsbalar. Rundbalar håller ju inte så länge då man tar bort plasten, innan ruttnings/mögelprocessen slår igång, men hur är det med fyrkantsbalar? En del säger att de inte håller längre än rundbalar, medan andra säger att om man bara skär upp plasten i ena änden av balen så håller de dubbelt längre än rundbalar. Vad stämmer? Detta hösilage är relativt torrt (kommer inte ihåg exact ts nu, kanske det var runt 65 om jag inte minns helt fel), och jag brukar normalt göra så att jag öppnar en bal och ruskar ut allt i en enda stor hög. Den förra balen gjorde jag så med, och då höll det sig fräscht i en hel månad utan minsta problem. Då fick hästarna endast lite hö varje dag (ca 5kg totalt per häst per dag) men nu går det åt mera eftersom vi är näst intill utan gräs i alla hagar, och räknar nu med 10kg per häst per dag. Det betyder att en bal kommer att räcka i ca 20 dagar. Går det då att bara skära upp i ena sidan och ta en skiva och lämna plasten runt balen, eller hinner den ruttna bort innan hästarna hinner äta upp den? Vad säger ni här inne?