Rundare i formen!?

polly p

Trådstartare
Önskar tips på övningar för att få hästen rundare och mer mellan hjälperna..
Hade i vår/vintras proplem med att öht få henne lite mer lösgjord men har nu kommit "ur" det och nu är det dags komma ur den bekvämlighetszonen och börja styrketräna, tycker min tränare..

Men..jag är ju inte bara ryttare utan människa också ;)..Känner att jag inte kan, klarar och vill sitta varje ridpass och konsekvent jobba, jobba, jobba..
Eller bör man det?
På min Loppa handlar det mycket om att hålla bogarna på plats, främst höger och även putta in vänster bak som är det hon har svårast att jobba in under sig..

Jag själv är inte tillräckligt snabb och flexibel alltid i min ridning men tänkte att det kanske finns tips på hemmaövningar där man för tag i hästen..
( Enkla sådana, för jag är "riddyslektiker..:p )

Sv: Rundare i formen!?

Jag är av den åsikten att man ska vara konsekvent - alltid. Oavsett om du är ute i skogen eller trimmar i ridhus.

Pauser är på lång tygel, varje gång du tar tygeln är det kommunikation och hästen ska veta vad som förväntas. Bogar på plats, lyhörd för sits och skänkel osv..

Med min häst upplever jag att han blir mer trygg för det är samma ridning oavsett. Givetvis busar vi mer och tränar oftast inga rörsler ute i skogen, men det är krav på rundhet, lyhördhet osv även där :)

Hur ska de veta att det är okej att lalla ibland och ibland inte? Men det där gör man som man vill med, men för mig funkar mitt sätt bättre :)

Jag kan ha pass där jag bara lallar runt i skogen på halvlång tygel:o. Men när jag rider på banan försöker jag vara så noggrann (alltså jag kan INTE stava till det ordet) som jag bara möjligen kan.

Har väl inga praktiska tips på hur du får hästen rundare i formen.Jag har nämlligen tvärtomproblemet att jag får hästena FÖR runda och tar bort dom lite mycket från handen.

Hmm..Jag är ju konsekvent såtillvida när jag rider ut etc att hon måste lyssna och hänga ihop, inte vara på bogarna osv. Normal arbetsform men kanske lite för lång mot vad tränaren tycker vi ska samla ihop henne till..
Klurigheten att verkligen "sätta jobb" i henne..tycker det är så svårt:confused:..
Önskar jag hade haft hjälp med lite tillridningsfix..Litar inte på min förmåga..

Hon "protesterar" genom att bli lite tassig och spännd och jag ger lätt upp och tror jag gör fel..

Mycket handlar ju om att få henne vinkla bakbenen..hitta styrkan, orka bära/runda sig ..

Jobba i ett långsamt tempo där hästen är låg i nacken för att bygga upp trycket i steget allt eftersom...

Mycket halvhalter där hästen sätter tygden på bakbenen för atyt, när halvhalten släppt igenom, lägga på ben och därmed skapa aktion...

Ibland gör man ju felet att man aldrig blir klar med en halvhalt innan man börjar driva... då kan hästarna lätt bli stumma, stela och spända...

Lycka till :-)

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 863
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 686
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama