Runda fina språng, Tipps gärna!

K

Knasunge

Hej!

Hoppas på lite tipps till mig och min häst.
bestämd dam vill att allt ska gå i 190km/h..
Har haft henne några år, sen hon var ung och hon var då pigg med hade stora luftiga språng och galoperade lungt mot hindrena. nu sen 2 år tillbaka ca så är det inte så.
Hon lixom, när hon ser hindret så öronen rakt fram galopperare gortare fortare och när hon hoppar så lixom ju högre hindret är desto mer lufter hon frambenen men hon hoppar inte upp med hela kroppen i språnget och sen när hon landar så är det full fart... det finns ingen hejd! hon är som en rak pinne över hindrethals,rygg m.m. Jag vill få henne att vänta, hoppa upp och vara i luften längre...

jag antar att det är lydnad och styrka det hänger på men jag har verkligen tränat det som F*n med det hjälper inte, HON SKA FRAM fort och det är NU! så känns det ungefär..:crazy:

finns det nå riktigt nöd grej man kan ta till? berätta era erfarenheter gärna...

hon är frisk, tränad förinstruktör allt!

hm.. hoppas på svar :bow:

Sv: Runda fina språng, Tipps gärna!

Du kan prova med att lägga en galoppbom före och efter hindret, öva på detta tills att hon går lugnt på det. ska du hoppa en serie kan du även här lägga bommar mellan hindren och efter. börja med låga höjder.
Sen är det ju alltid så att det är bäst att ta hjälp av en instruktör men det är inte alltid man har tillgång till det.
Lycka till!

Mitt sto är likadan när det gäller små hinder, när det blir över en meter så hoppar hon mycket bättre och är lättare att kontrollera. Hon har inte lika bråttom då och lyssnar bättre.

När jag hoppar små enkla hinder eller gymnastikhoppning så är jag alltid nog med att stanna 5-10 m efter hindret just för att hon inte ska dra iväg. Det fortsätter jag med ända tills hon har fattat att hon måste stanna VARJE gång vi hoppat och ganska snart så slutar hon tramsa.

min tränare har sagt åt mig att travhoppa just för hon ska lära sig att det inte behöver gå fort. för min var precis som din, det skulle gå fort oavsett höjd. så jag har hoppat 50 cm hinder i enbart trav dom sista gångerna och hon börjar lugna sig.

och ja, jag rider för dressyrtränare också och det är inte lydnaden det är fel på.

Serier som någon föreslog är jättebra! Men det jag skulle börja med är att travhoppa två hinder i rad. Är det en storhäst du har så ta en travbom och lägg först, sedan 2,5 meter till ett enkelt räcke med markbom under, sedan 5,5 meter till oxer eller stigsprång, med markbom under. Jättebra övning där hästen tvingas gå lite lugnare och sedan måste hoppa upp sig eftersom det är lite trångt. Första hindret ska vara ganska lågt, oxern kan du höja ganska mkt utefter utbildningsnivå!

När hästen gör detta bra så kan du göra andra typer av lite längre serier. Sedan så kan du som nån annan föreslog lägga galoppbommar före och efter hindret och sedan göra många halter. Träna även att hoppa småhinder på volt etc.

Mvh Maria

Stuts, massor. sen bom framför och efter hindret. många "trånga" övningar.

Tack för tippsen !

Blir till o öva mer mer :d
Som nån sa, de betyder ju inte altid att dom är olydiga.. dom har bara tänkt i lite fel banor som man behöver hjälpa de med att ändra på.

MVH JN :bow:

Jag antar att det är något du hört förut. Men när man har ett problem som liknar eller är som ditt. Handlar det nästan alltid om att hästen måste vara i balans. Suger hästen på bettet och jobbar i en korrekt form fram till hindret, är huvudet rakt upp i luften eller är halsen mycket kort? och när du tar i tygeln blir halsen bara kortare men inget händer med hastigheten? Varför?
Det är svårt att påverka ngt via internet. Oftast lyssnar man på det man vill lyssna på. Mitt tips är att träna hästens balans så att den inte har för mycket vikt fram, vilket leder till ökad hastighet för att inte ramla. Se bara på galoppörerna?

Lycka till:)
Mvh Michaela

Jag håller med om tidigare inlägg, hoppa mycket serier! Detta gör att hästen får ta vara på sig själv i större utsträckning och kommer förhoppningsvis fram till att det inte går att rusa hur som helst. Om du vill få fram runda språng med mycket rygg tycker jag att det är bra att ha en serie som ser ut såhär:

Litet hinder-studs-litet hinder, ett galoppsprång, oxer, ett galoppsrpång, litet hinder-studs-litet hinder. Detta gör att hästen inte kommer i så hög fart när det är dags för oxern, och den kan inte heller accelerera över hindret då det kommer två studs att koncentrera sig på efteråt. I allmänhet är serier med mycket bommar i bra. Lycka till!

Serier o studs som alla redan sagt. dra inte i henne innan i serierna så hon får känna själv. Då kommer hon snart anpassa sej när hon förstår att det inte funkar att skena igenom serierna

LYCKA TILL:banana:

Jag säger som alla andra, jäääättemycket serier och studs där du kan släppa fram handen och hon får tänka själv!

Min ponny var precis likadan när jag köpte honom. Bommarna flög som plockepinn för han hade så bråttom över att han nästan glömde bort att hoppa! :D

Men jag tränade massvis dressyr och klättring samt red över mycket cavaletti, och när jag hoppade så var det bara studs och serier som gällde. Jag löshoppade honom också, men bara över serier där han verkligen var tvungen att tänka till och inte bara rusa igenom.
Den träningen gjorde underverk med honom i alla fall! :love:

Hej !
Jag har samma problem med min stora häst ! Hon väntar inte på mej innan hindren .
Jag red för Louise Haaga förra veckan . Jag fick göra halt efter hindret typ 100 gånger :P Efter det blev det jättemkt bättre !
Om du vill få din häst att hoppa mer med ryggen kan du ställa 2 bommar mot hindret . Det är svårt att förklara .
Men om du ställer upp en oxer , ställ sedan upp 2 bommar (mot varandra) så det sticker upp en bit ovanför . Som ett stort A .
Hoppas du förstår :)

Som sagt serie och studs.

Men om du vill ha rundare språng har min tränare tipsat mig om att sätta ett kryss och ha bom hållaren på sista hållet.. Och se till att du kommer riktigt rak det är en bra träning för att få runda hopp..:banana:

Om du vill få honom/Henne och hoppa med mer rygg så skritthoppa.! Oerhört mjölksyreframkallande och dom får träna reflexerna i frambenen och dom hoppar upp sig rejält. Avsluta sedan med två oxrar på rak linje, 4-5 galoppsprång emellan. Ofta håller man på o sprätta ur sadeln.

Annars är studs jättebra, leverera hindret och släpp sedan tygeln. Hästen måste då rätta sig själv för att få plats. Lär dem att inte rusa.

Samma sak med 5 och en halva. Travbommen framför ska va på ett lite kort avstånd för din häst. Då måste dom själva lära sig att stanna upp o varva ner.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024