Rumsren!? HJÄLP!!

Em3li3

Trådstartare
LÅNG LÄSNING!
Hejsan!
Min pojkvän skaffade sig en hund, eller nu är det väll våran men på papper är det hans hund.
Jag har en äldre hund sedan tidigare och han är 4½ år.
Men till problemet-
Hon är helt enkelt inte rumsren ännu men fattar precis vad hon ska göra ute då hon gör det mer än gärna.. :/
Så fort man kommer utanför trappen med henne så sätter hon sig och man hinner inte gå mer än 10-15 meter fören nr2 kommer så då är hon(färdig) men hon följer med den lite längre svängen också och även därefter gör hon sina behov ibland nöjer hon sig med utanför trappen..(vi går samma slinga 5-7 ggr/dag)
Men på nätterna så gör hon inne även om vi går sena kvällspromenaden med henne vid 11-12 på natten och pojkvännen han går upp runt 5-6 och tar ut henne då och under den tiden 23.00-06.00 så har hon hunnit med ALLT!!!
Öppnat skåp-grävt i kattlådan-kissat i alla rum- lagt nr 2 lite här och där även ätit upp en del saker(finns bara halvor kvar)...
Hon vet vart hon ska sova och hon har varit "rumsren" 3 nätter i rad men sen spårar det igen och 3 nätter är som längst sen har vi haft många "rumsrena DAGAR men på nätterna bryter hel*etet lös...
Den äldre hunden ser inte värst brydd ut heller...
TIPS NÅGON???

Mvh Em3li3:)

Sv: Rumsren!? HJÄLP!!

Det låter ju som om hon är stressad om hon river runt så mycket på nätterna.

Hur aktiverar ni hunden? Hur stort bor ni och vart sover hundarna? Har ni möjlighet att begränsa ytan som hundarna är på under natten så att hon inte kommer åt kattlådan och alla skåp osv?

Hur ofta skiter hon per dygn? Det låter ju som om hon skiter väldigt ofta. Kanske hon inte mår bra av fodret hon äter?

Hur gammal är hunden? Vissa hundar blir inte rumsrena förrän de är bortåt året.
Man får gå ut efter mat, sömn och lek där emellan också.
Man får ha tålamod och berömma när de gör ute, händer det en olycka inne så är det bara att torka upp o se glad ut.

Det låter ju som om hon är stressad om hon river runt så mycket på nätterna.

Hur aktiverar ni hunden? Hur stort bor ni och vart sover hundarna? Har ni möjlighet att begränsa ytan som hundarna är på under natten så att hon inte kommer åt kattlådan och alla skåp osv?

Hur ofta skiter hon per dygn? Det låter ju som om hon skiter väldigt ofta. Kanske hon inte mår bra av fodret hon äter?

Vi aktiverar henne med både mental träning och fysisk då hon är med till stallet och vart vio än åker är hon med.. så det har inget med under stimulans att göra..
Vi bor i en 2:a och på väg till en ännu större.. vi har försökt att begränsa ytan med kompostgaller som funkar som grindar och det fungerade tills den stora hunden tog sig över(sen gick det som det gick om ni förstår)

vi har speciellt rasfoder(royal canin) och hon äter ca 1½ dl 3-4 ggr om dagen.

Hur gammal är hunden? Vissa hundar blir inte rumsrena förrän de är bortåt året.
Man får gå ut efter mat, sömn och lek där emellan också.
Man får ha tålamod och berömma när de gör ute, händer det en olycka inne så är det bara att torka upp o se glad ut.

Det är så vi gör, torkar upp och ser glada ut. och ute berömmer vi ungefär som om det var det bästa hon gjort!
hon är ute MINST 7 ggr om dagen... går jag ut med henne så hon akn göra ifrån sig så kommer jag in då kan jag hitta en pöl på golvet direkt...
Det känns som att hon tvingar ur sig "Bara för att"... :confused::confused:

Först och främst vill jag bara säga håll ut! :)
Min hund blev rumsren i en period för att sedan börja kissa inne i sängen vid 6 månaders ålder! Jag trodde jag skulle bli galen men numera är hon helt rumsren.

Jag tror absolut inte att eran hund gör såhär "bara för att" hundar tänker inte på det viset. Sover hunden med er i sovrummet? Ni har i sådant fall inte möjlighet att helt enkelt stänga dörren när ni sover?

I övrigt kan jag berätta att min hund också åt RC som valp och hon sket MÄNGDER.

Jag tycker inte hunden verkar må så bra om nätterna. Om den pysslar med sånt på nätterna är den ju inte avslappnad och lugn. Jag skulle göra ett nytt försök med att avgränsa. Kanske hunden skulle trivas med att ha en egen, övertäckt bur att slappa i? Man kan sy ett snyggt överdrag för buren. Dörren kan stå öppen, så att hunden får komma och gå som den vill. Många hundar mår bra av att ha en egen koja som känns trygg och mysig.

Vad gör den andra hunden om nätterna. Sover?

Sen skulle jag byta foder. Efter att ha bytt torrfodret mot färskfoder kan jag inte annat än att rekommendera alla att göra så. :)

Såhär slappar min i sin egen koja:
IMG_4202.jpg

Senast ändrad:

Exakt. Om jag skaffar ny hund nån gång kommer jag inte att försöka med torrfoder. Nejnejnej!

Jag vet att hundar inte tänker "bara för att" men det känns så...

jag hade färskfoder på min äldre hund och ska jag ha det till båda måste jag skaffa större frys sen är det ju så krångligt när det bara håller sig i 1 dag MAX annars luktar det ju döden själv..
och inne på djur affären rekommendera dom ras foder eftersom fralla har känslig mage så är det ju ett foder som är gjort för dom.
Tror ni det sitter i fodret?

OCH EM-PIRRE : Hon sover i sin säng när hon väl slappnar av(dvs. när hon inte är på språng med lek/mat/kel) hon föredrar sin säng.(FIN VOVVE FÖRRESTEN)

den stora hunden han sover hela nätterna, så pass djupt att han skäller(drömmer) och det är nog då han väcker upp henne så hon vaknar och har inget att göra.

Hundar, särskilt valpar, blir lätt överstimulerade. De måste lära sig att slappna av. Kanske händer för mycket i hennes hjärna så hon aldrig kan varva ner.

Färskfoder och bur/avgränsat utrymme. Hon är ju bara en valp fortfarande, ni får hjälpa henne att slappna av och sova hela nätter. Vi hade en 12-veckors hemma i tre veckor, han sov i sängen "på mig" och sov då hela nätter (till skillnad från den vuxna odågan som vill ut när tidningsbudet kommer!)

Låter ju nästan som om hon får lite separationsångest när ni går och lägger er, har hört om en hund förut som kände sig fruktansvärt "otrygg" när husse o matte somnade (i den hundens värld: försvann) och då stressade runt i hela huset. Det var dock en äldre hund som hade blivit omplacerad några gånger.

Jag håller med de andra, begränsa utrymmet med kompostgallerhage och se till så den andra hunden inte tar sig in i den om det är det som är problemet, eller ha en bur eller bädd. Gärna nedanför eran säng så den känner att ni är nära. Ha dörren stängd till sovrummet om ni har bur eller bädd så hon inte lämnar den och börjar vandra runt i hela erat hem, och se till att "valpsäkra" rummet, ta bort allt som hon kan tänkas bita i och/eller göra illa sig på.

Ang. foder skulle jag ge det du känner för. Mina bajsade också flera ggr per dag när de var valpar eftersom jag gav dem mat flera ggr per dag och ganska mycket i förhållande till deras storlek, det som kommer in måste ju komma ut :p

Jag har en 7 1/2 månaders valp här hemma som fortfarande inte är rumsren.
Hon var duktig ca en månad innan det började igen samtidigt som hon kom in i hysteriska tonårsperioden.
Så jag säger samma som du, håll ut..
Jag har som många här sagt, begränsat utrymmet, hela tiden. Hon får vara i det rum jag är, på så sätt finns inte ngn chans att göra ifrån sig inne. När hon är ensam ngn timme är det däremot svårare. Men har även så begränsat utrymmet till enbart hallen och hälften av gångerna går det bra, andra inte. Upplever som TS hund, min är lite stressad i sig själv. Även hon omplacering.
Jag gör ingen vig deal av det. Tränar på att slappna osv. Det släpper till slut.
Har gått igenom detta en gång innan med min äldre som inte var rumsrenhetstränad alls vid 6 mån ålder ;)
Det tar sin tid men till slut så blir det bra :)

Rasfoder är bara foderföretagens föräljningstrix.

Skriver också under på det, överlag känns det som om RC lever på enbart marknadsföring inte på ett bra foder. Tror den största kostnaden dom har är på just marknadsföringen, inte på kvaliten på deras produkter och då tar dom ändå betalt för att det ska vara ett kvalitetsfoder. Det är helt klart ett av de dyrare foderna ändå är det inte ett av de bättre, tyvärr.

/Camilla

jag hade färskfoder på min äldre hund och ska jag ha det till båda måste jag skaffa större frys sen är det ju så krångligt när det bara håller sig i 1 dag MAX annars luktar det ju döden själv..
och inne på djur affären rekommendera dom ras foder eftersom fralla har känslig mage så är det ju ett foder som är gjort för dom.
Tror ni det sitter i fodret?

Min hund sket också mängder när han var valp. Han åt Eukanuba. När vi slutade ge det gjorde också hans rumsrenhet jättekliv framåt.
Min uppfattning är att de större (ofta internationella) hundmatsorterna mer säljer på sitt "goda rykte" än på kvalitet.

Jag har inte heller plats för färskfoder i dagsläget, så jag ger torrfoder. För min del är alternativen Standardt eller Magnusson, finns såklart fler men jag köper hellre svenskt om det finns. Ger Magnusson nu, fungerar utmärkt!

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 283
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 531
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 327
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18