Rullar fast!

L

LivJ

Jag skulle vilja ha era bästa tips for min häst som rullar fast i boxen. Det har hänt några gånger nu och både jag och hästen tycker det är väldigt otäckt och framforallt FARLIGT. Nu har jag gjort "vallar" längs boxväggen med torv och sen dess har inget hänt, men jag skulle jättegärna vilja ha fler tips.

Tack på forhand! Liv

Sv: Rullar fast!

Hej..
vallar efter väggarna brukar ju fungera bra, men är du fortfarande orolig, så köp en "rullgjord". Det finns ju speciella lädergjordar som gör att det tar stopp när hästen är på väg att rulla över. Bara de sitter bra på hästen brukar detta fungera bra...
MVH /Erica

Hej! sätt upp en kraftig list en bit upp på boxväggen!! då kan hästen ta spjärn mot den om den rullar fast o själv komma loss igen!!
Funkar jättebra ,vet fler som har detta.Höjden på listen får du anpassa till hur stor eller liten häst du har. :banana:

Är det en unghäst? Vanligt att dom rullar fast...
Du kan prova med tjocka gummimattor, sätt fast dom på väggen så dom flyter ut och formar en fin rundning från väggen till marken. Se till att du har en "vall" bakom mattan.

Oftast får man dra ut dom, men är det en vuxen häst kan det vara farligt. fast jag har aldrig råkat ut för det, bara unghästar...

ja det är läbbigt när de fastnar. 600 kg häst är TUNGT!

jag har lärt mig i vilka situationer min märr rullar sig "farligt" och då brukar jag vakta och säga stopp, helt ovetenskapligt förstås.
Sen är det ju kolikhästarna som rullar fast, usch. Lister är bra.

Farouk skrev:
Hur lyckas h*n rulla fast? :confused:

Nej, det är förstås inte så lätt att förstå om man inte varit med om det själv eller i alla fall hört talas om det förr!

Det innebär att hästen lägger sig en bit ifrån väggen och sedan försöker rulla över på andra sidan. Om den då är så långt ifrån väggen att den fastnar med benen snett uppåt kan den inte rulla tillbaka men kan heller inte ta spjärn mot väggen och trycka bort sig från väggen. Sätter man på en gjord med förtjockning eller båge uppe vid ryggen hindrar men hästen från att rulla över. Kant vid väggen hindrar den från att rulla över nära väggen och lister ger den något att ta stöd mot så den klarar att antingen sparka sig tillbaka på anrda sidan eller sparka sig från väggen.

Jag har varit med om tillbud där hästen hamnat nära men tagit sig loss själv och bara en gång när hästen satt fast. Det var riktigt illa eftersom den lyckats trycka in bakbenet mellan vägg och vattenkopp så den satt fast ordentligt. Det var INTE roligt att ta sig in i boxen, lägga lina runt benet och dra loss den - tre pers inne i boxen som var tvungna att dra den vilt sparkande hästen nästan över sig... Det flyttades ett par vattenkoppar och någon krubba dagen därpå! Så i samband med detta vill jag uppmana all att kolla hur det ser ut i era stall, är det stort avstånd så hästen inte kan fastna eller så nära att det är helt omöjligt att pressa in ens minsta fölets eller ponnyns ben!

Hej och tack for era svar! Jag ska genast ta och fixa lite i stallet och hoppas att det inte händer igen...
/Liv

jag har varit med om en gång här hemma när hästen fullkomligt sparkade sönder boxväggen, spikbräder ramlade ner på henne... Hon lugnade sig när innerväggen gett vika så att vi försiktigt kunde ta bort de hemska bräderna och sen hade hon fått plats att ta sig upp själv.
En annan gång var det en som lade sig fast med halsen upp på ena betongväggen och benen tätt intill den andra, det såg ganska bekvämt ut, ungefär som när man sitter i soffan och myser med benen uppdragna, men det var jätteläbbigt och jag minns bara att min man och jag drog i svansen och lyckades millimeter för millimeter få loss henne. men ett tag trodde jag att hon skulle bryta nacken.
Min man hade träningsvärk i flera dagar efteråt, han hade dragit mest.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 505
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 770
Senast: Claraclara
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 876
Senast: Twihard
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
770
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka