F

Frodo

Är det någon som har fått en Rubinrot-bäbis iår?
Skulle gärna vilja veta hur de är i tempramentet och vem mamman är efter. Lägg gärna in bild på fölen om ni har. :bow:

Ingen som har Rubinrotföl? Vill också veta lite om hur dom är i sättet. :bump: :bump:

Vi har ett stoföl e.Rubinrot som är mycket trevligt. Jag är mycket nöjd med henne!
Åtminstone såg hon trevlig ut innan hon fyllde 2 månader. För tillfället ser hon mer ut som ett jätteconnemara-föl i överhull... Mycket mjölk plus att hon äter en hel den själv.
Skämt åsido. Hon rör sig väldigt trevligt och verkar bra i temperamentet. Modern är snäll, men lite speciell när hon har föl. Hon rör sig också mycket trevligt, så vem fölet har det ifrån är svårt att säga.

Bild på Maräng (vid ca 1,5 månads ålder) finns på:
Björnvarps Gård

Har en 3 månaders hingst efter Rubinrot! Du ser honom på det lilla fotot till vänster! Hans mamma är efter Krevad-Herkules och hon är av fullblodstyp, väldigt ädel, spänstiga rörelser. Hon har ett ngt besvärligt temperament, stressar lätt upp sig och surar/har egna åsikter på marken, hög ridbarhet. Inte lika bra gång som Rubinrot, 7 och 8 mässig gång. Fölet har mycket bra temperament, som sin far! Han har även ärvt Rubinrots bakbensrörelser :love: :love: Liksom Jarrah skrev om sitt föl var mitt föl väldigt tjusigt, högrest, ädelt och ståtligt fram till 8 veckors ålder, nu byter han från fuxfärg till mörkgrå och har päls som är aldeles tufsig och matt. Inte lika långbent längre heller men fortfarande snygg exteriör. Gångarterna är mycket bra! Bättre än mammans tror jag och man kan som sagt se Rubinrots rörelsemönster i hans gångarter vilket förståss känns jätteroligt :D :D :D

Du har så många fina hästar :) :love:

Vad skall maräng göra?? unghästtesterna och sedan avelssto?

Idag har jag varit tillsammans med Görel och Bia och tittat på en Rubinrot-dotter! Och hon var alldeles bedårande :love:, lite drygt två veckor gammal bara och isabell (mammas färg).
Mamma är efter Anart 583.

Har de otur så blir det en skimmel...lite synd när den är född isabell. ;)

Fast å andra sidan så ser det inte lika illa ut när en isabell bleks av om man jämför med en brun tex. :cool:

Vi håller tummarna att hon behåller färgen, vi ska göra ett återbesök senare i sommar för att se hur hon (och färgen ;)) utvecklas.

Hmmm... fräckt med en isabell Rubinrotavkomma! Är inte så haj på färger men mitt fuxföl började inte få gråa hårstrån förän efter en dryg månad (fux). Han föddes ganska mörk med bleka ben, blev snart ljusare, sedan lite mörkare igen och tillsist ljus, som mor sin. Sedan kom de första gråa håren ovanför ögonen samt undre svansen. Jag har inget emot skimmlar men synd på hans fina breda bläs... :cry:

Oj, vad söt!! Hon är väldigt lik min! De flesta Rubinrotföl jag sett har haft likheter med mitt egna, och det är väl inte så konstigt, men det här fölet var mycket likt :love: Kul att få se. Syns att det är ett sto, hon har den där flickaktiga utstrålningen, men i övrigt samma typ och samma huvudform. Vore roligt att få se lite senare bilder sedan när ni varit och hälsat på igen!!

Snarare tur att det är ett stoföl, för det kan vara enda fölet Bella-Lill får (för ägarna ska förmodligen sätta igång tävlandet igen när fölisen är avväjnd).
Och Bella-hästarna är inte så många så det är bara bra att det kommer nya tillskott på stosidan som kan få fler ättlingar.

Sticker in med en annan liten fråga. Är det nån som vet om Rubinrot skall vara med vid Falsterbo eller på nån annan tävling, visning under sommaren? :confused:

Just precis! Ska ner till Falsterbo och dregla :love: :d
Han kvalade väl med rekordhöga poäng har jag för mig, 95% eller nåt i den stilen! Får hoppas att ryttaren haft chans att rida honom lite mer i år än förra året så kanske det går ännu bättre i år.

(Lånar knapp)
Är det nån som vet varför inte Rubinrot var med i Falsterbo?? :confused: :confused:
Besviken :(

Är inte helt hundra, men han deltar kanske på unghäst-vm i dressyr som avgjordes samma helg som Falsterbo.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka