Rp hingsten Jameson??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 575
I

ikaros227

Någon som har avkomma efter Jameson? Hur är dom? Någon som träffat honom? Någon som vet något?
Jag kollar fortfarande & har inte bestämt mig vilken hingst jag ska ha. Så jag hör mig för här om ni har något att säga...
Tacksam för råd! Tänkte ta en vecka & kolla runt. Ska ringa intressanta hingst hållare också...

Sv: Rp hingsten Jameson??

Någon som har avkomma efter Jameson? Hur är dom? Någon som träffat honom? Någon som vet något?
Jag kollar fortfarande & har inte bestämt mig vilken hingst jag ska ha. Så jag hör mig för här om ni har något att säga...
Tacksam för råd! Tänkte ta en vecka & kolla runt. Ska ringa intressanta hingst hållare också...

Det jag hört/sett om Jameson har varit positivt, samt att han har min favorit Steve's FriendXX som far räcker för mig, tyvärr står han
på naturligt på andra sidan av landet, annars hade han varit en klar favorit för mina ston.:banana::banana::banana:

Då har jag kanske tur för han står inte många mil från mig.
Han låter intressant...

Har träffat Jameson och han är väldigt bra i temperamentet. De avkommor jag sett är väldigt trevliga och ganska allround talangmässigt.

Bor du nära honom kan du säkert få komma dit och träffa honom själv. De flesta hingsthållare brukar ju vara öppna för det.

Piggy

Det jag hört/sett om Jameson har varit positivt, samt att han har min favorit Steve's FriendXX som far räcker för mig, tyvärr står han
på naturligt på andra sidan av landet, annars hade han varit en klar favorit för mina ston.:banana::banana::banana:

Det finns även fryst semin på Jameson om man är intresserad.

Då har jag kanske tur för han står inte många mil från mig.
Han låter intressant...

Det tycker jag med och jag kommer att prova att betäcka mitt Rp-sto, e. Prince River - Zansibar (Nf), med Jameson förmodligen nästa år. Det är synd att de gamla svenskavlade Rphingstarna får så få ston. Jag är även intresserad av att använda Likstahöjdens Komet vid senare tillfälle. Jag uppskattar att det finns några rphingstar på naturlig betäckning och kommer därför att gynna dessa hingstägare även om det innebär att jag får köra några mil extra.

Jo visst är det synd att våra Rp hingstar får så få ston.
Jag har tidigare använt welsh hingstar pga risken för överhöjdare.

Men då Mr Ponny har nämt att dom blir lite för grova så tänkte jag prova Rp hingt även med risken för att det blir en överhöjdare.

Min tanke från början var ju att få sto föl.... Men 3 hingstar på rak har jag fått. Och vad det är för sort den som kommer när som helst återstår att se...
Jo detta efterlängtade sto fölet som jag hoppades på hade jag tänkt att ha Rp hingst på.

Men sedan är ju också min tanke att det är barn ponnyer vi avlar också. Och är det då bra med för mycket "fullblod" i ponnyerna?!

Vad har du haft för hingstar på ditt Prince River sto? Och vad har du fått för kvalité?

Det är inte lätt med avel och avels arbetet går ju sakta...

Min erfarenhet är när man har ston med inkorsningen inom två led (fullblod) halvblod så bör man välja en hingst som har inkorsningen lite längre bak i härstamningen.

Alltså matcha en förstakorsning med fullblod med en hingst som för mycket ponnyblod och gärna med inkorsningarna långt bak. (ibland kan även en tillbakakorsning med ponnyrasen vara bäst)

Lätt är annars att det blir lite för "mycket" av det goda mer typ Fullblod/halvblod än PONNY.

När det gäller mina egna uppfödningar har det genomgående varit svårare att hitta köpare till ponnyer som har fullblod som inkorsning inom två led och från bägge håll--än ridponnyer som varit mer ponnyer..

Just nu har jag en åring som jag lyckats skapa med färskt fullblod inom två led på både mödernet och fädernet och han är snäll har bra temperament--men hyperkänslig...den gossen kommer inte att bli lätt att hitta ponnyryttare till.
(däremot garanterar jag att han får mycket höga exteriörpoäng om han visas)

Majoriteten av ponnyköpare på unga ponnyer är av naturlig orsak familjer med små barn, inte femton/sextonåringar som snart passerat ponnyåren utan kanske elva/tolvåringar som köper en femåring för att ha under sin ponnytid...

På förstakorsningar med fullblod skulle JAG välja typ,,,Power Boy, Hannasie, Elegant, Pauli, Fenome, Gerswin...osv

peråke

Goda råd är bra.
Sedan är det svårt att bestämma sig ändå. Vi har många fina Rp hingstar.
I mitt fall (även fast stoet är ädelt & MYCKET snäll) skulle jag nog behöva ädelhet ändå.
Om man kollar på utställningar så är det dom ädla ponnyerna som plockar bäst poäng. Det är vad jag har sett det jag har varit ute. Rätt eller fel jag vet inte?!
Men mina två helbröder är olika varandra. 1 åringen är nästan lika hög som 2 åringen.
2 åringen är stört cool medans 1 åringen har mycket temperament (han testar gärna 6 ofta).
Båda är sociala & söker kontakt.
1 åringen går fullblodet mer igenom på än 2 åringen. Ändå är det 2 åringen som eventuellt är hingst ämne.
Båda är korrekta exteriört. Båda har också MYCKET vackra huvuden & en enorm utstrålning & vilja att arbeta.
Där ser man vad olika dom kan bli trotts att dom är hel syskon. Väntar på ett hel syskon till dom igen.

Fjärde gången gillt! Nu fick vi vårt sto föl. Vid 03 tiden i natt kom vårt sto föl e: Fleetfoot Rw 107.
Nu har vi försökt 4 ggr ock lyckats. :banana::banana::bow::bow::bump::bump:

Efer att ha läst dina bekymmer med hingstval till det här stoet som du använnt en welshhingst på tre gånger.

Avkommorna verkar bli maxade med en så liten hingst som sec B welsh.

Domaren Mr ponny har nämnt att dom blir för grova.

Du har en uppfattning att STÖRRE fullblodsinslag skulle ge bättre ridponnytyp.

och nu vill du försöka med ridponnyhingst och en som själv för mycket fullblod(stort blod) och är då villig att ta risken att den blir för stor.

Det här med lätta ädla högställda ridponnyer hänger inte direkt ihop med fullblodsinslaget.

Typen på ridponnyer har man mer fått genom urval av hingstar/ston som redan själva har en bra ridponnytyp och dom behöver inte ha högt fullblodsinslag i stamtavlan.

Vid utställningar/hingstpremieringar finns inget samband med högt fullblodsinlag och ponnyer i BIS ringen.

Däremot finns samband med att ridponnyerna i BIS ringen haft flera generationer med ridponnyer av bra ridponnytyp i härstamningen.

Vid Riks 2006 hade vare sig BIS/RBIS eller ungponnychampion, ingen av dom låg mycket mer än 25/35 % i blod och alla hade 9.a på typ och HHB--men alla hade i stället en ridponnypappa med 9/10 i typ och en ridponnymamma med 9/10 i typ.

Jag har tittat på din hemsida och jag tycker mig se att ditt sto har bättre ridponnytyp än avkommorna, förstås beror det på att du inte haft en ridponnyfar utan en hingst som har bra typ i sin ras. (detta betyder förstås inte att brukbarhen blir lidande utan nu pratar vi endast typ).

Vill du ha bättre ridponnytyp på dina avkommor med det här stoet så välj en "liten" ridponnyhingst som är SÄKER typförvärvare och det är framförallt de Holländska konsoliderade welshridponnyerna som har generationer med typriktiga föräldragenerationer bakom sig.

I Sverige finns TVÅ sådana ridpponnyer--
Gerwin och Hannasie.
Bägge har flera generationer av typriktiga ridponnyer bakom sig och är avlade i generationer på typ/prestation.

Avkommorna hamnar bara något högre i blod än vad dina avkommor med welshhingsten har--men dom kommer se mer RIDPONNYLIKA ut eftersom deras far båder ser ut som en ridponny och har förmåga att ärva ner det.

Huruvida dom blir ponnyer är det svårt att sia om--men den typen av hingstval ökar troligtvis chansen.
peråke

Eftersom ägaren till Jameson är med i vår ridklubb känner jag till honom rätt bra. Min dotter har ridit honom och han har varit med och tävlat på våra clearounder. Vi har tränat kadrilj ihop där han skött sig ypperligt trots bara ston för övrigt i gruppen. Ägaren är trevlig att ha att göra med och rätt noggrann med uppfödningen. Har en kompis som använd Jameson till sitt arabsto och avkomman är mycket trevlig. Är du intresserad av kontakt så PM mig.

Tack för dina råd.

Jag tror att det blir så att jag chansar på storleken... Eller så försöker jag hitta rätt ryttare och sätter igång stoet så hon får tävla lite....

Usch vad svårt.. Jag vet inte... Ska hon lånas ut ska det vara en duktig ryttare.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cambrie
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 110
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka