Rovfågel versus liten hund....

KungTulle

Trådstartare
Grym fråga kanske..och iofs hypotetisk i mitt fall då jag inte tänkt skaffa hund i brådrasket.

Vid vår gård i trädgården finns många höga träd. 2 glador av normal matfrisk nivå håller ofta till där, ett år hade dom tom ungar.

Glador äter små smaskiga djur... men skulle dom ta en liten hundvalp eller hund av de minsta raserna?:confused::confused:

Då snackar vi toypudel,"vavva" och liknande miniminiraser....och valparna är ju ännu mindre liksom.

Gladorna tar ju kaniner etc..och jag misstänker att en och annan kattunge blivit tagen också...( Har vi haft väldigt ljusa kattungar har dom ibland bara försvunnit som väldigt små strax efter de har börjat larva runt utomhus för egen maskin...).

Lite tankar så har en solig dag när gladorna flyger som räserplan över markerna.....

/KT

Sv: Rovfågel versus liten hund....

jag har 2 st chihuahu´s, på sommaren när vi är ute i trädgården kommer alltid (eller ofta) en glada o seglar över vårat hus/trädgård så jag lämnar dem aldrig ensmma ute då...otäckt, men visst kan dem säkert ta dem, de tar ju kaniner så......:mad:

jag har 2 st chihuahu´s, på sommaren när vi är ute i trädgården kommer alltid (eller ofta) en glada o seglar över vårat hus/trädgård så jag lämnar dem aldrig ensmma ute då...otäckt, men visst kan dem säkert ta dem, de tar ju kaniner så......:mad:

Om inte annat så är vavvor extremt dyrt stödutfoder till gladorna....:crazy:

/KT

kan dom helt säkert, dom skiljer väl inte på ras, utan det är stl det går på.. en kanin är ju större än en minihundvalp..

Inte utan uppsikt. Vågar inte ens släppa ut hundarna själva, nu när det finns vargar i skogen.

ja risken är ju stor, isf skulle jag bygga en hundgård med nättak av gunnebostängsel ex..

uppfödaren till min hund lämnar inte sina hundar ute ensamma, hon har både toypudlar och en drös valpar..

Tycker det är så himla svårt. Jag hade aldrig tänkt tanken på fåglar som ett hot innan (har ju haft stora hundar) men efter att jag läst det så har jag funderat en del. Och jag kan ju aldrig nånsin garantera att det INTE kommer en rovfågel och kniper hunden.. Men å andra sidan tycker jag inte att det är ett hundliv att gå fot i koppel/vara inomhus hela livet. Så han får vara lös eftersom han håller sig i närheten, och jag försöker tänka att det är som med barn. Man kan linda in dem i bomull men det är nog bättre att låta dem leva ett bra liv med lite mer risker.

Sen är det klart att jag inte skulle släppa honom nedanför ett örnnäste heller.

En rovfågel som är känd för att ta t.ex kattungar och mindre valpar är väl ormvråken. Här seglar flera stycken dagligen och kollar. En tjej jag känner blev av med sin 8-veckors valp, en liten blandis, som vråken tog upp i luften och tappade eller släppte. Den klarade sig inte utan fick avlivas p.g.a skadorna från klorna samt fallet ner. Hon påstod att det var en örn, men jag vet inte. Det var en rovfågel i alla fall.

En stor fågel tog vår grannes BF valp sommaren 2007, de bara såg hinim selga iväg men valpen i sona vidriga klor.

Detta var i södermanland :(

Gladorna tar "gärna" nyfödda lamm :mad:så jag hade definitivt satt nät på hundgården!!! Ska själv göra det på över min valpgård inför vårens valpkull, här chansas det inte:cool:

Här i området har vi vråk och ibland örn..jag passar alltid upp på min westie när jag är ute och går, taxen jag hade fick också ett extra öga på sig om det var rovfågel ute...man har ju hört om fåglar som tagit småhundar:crazy:

Mina föräldrars förra hund, en dvärgschnauzer, var nära på att bli tagen av en uggla, när den var valp.
Finns det en uggla som heter hökuggla? Tror det var en sådan i så fall.

Jag hade en korsning papillon/cavalier. 30 cm i mkh ungefär, och ca 5 kg (som vuxen). Henne punktbevakade både slagugglor, hökugglor och ormvråkar när hon var ute på åkrarna och skuttade, men hon var ju lite för stor byte, så jag höll bara ett öga (ett försök från fåglarna kunde ju blivit illa nog, men de tar mindre byte, men man vet ju aldrig om någon av dem skulle lida av storhetsvansinne).

Däremot så när duvhöken 'satt på pass' så övervakade jag henne noga, samma sak med havsörnen och berguven.

Glador hade vi inte tack och lov.

Mina föräldrars förra hund, en dvärgschnauzer, var nära på att bli tagen av en uggla, när den var valp.
Finns det en uggla som heter hökuggla? Tror det var en sådan i så fall.

Ja det finns en uggla som heter hökuggla, fast den kan inte ta en dvärgschnauzer, de är alldeles för små, hökugglorna alltså.

Ja det finns en uggla som heter hökuggla, fast den kan inte ta en dvärgschnauzer, de är alldeles för små, hökugglorna alltså.

Var nog någon annan uggla då. Jag var 2 år vid tillfället, så jag minns inte så mycket av det. :)

Hunden klarade sig i alla fall. Men mamma vart nästan säker på att ugglan skulle ta hunden. Och hade mamma inte varit i närheten hade den nog gjort det också.

Var nog någon annan uggla då. Jag var 2 år vid tillfället, så jag minns inte så mycket av det. :)

Hunden klarade sig i alla fall. Men mamma vart nästan säker på att ugglan skulle ta hunden. Och hade mamma inte varit i närheten hade den nog gjort det också.

Det var inte en duvhök då? Alltså jag fatatr att du inte minns, och spelar ju ingen roll. Tänkte mer att du kanske mindes just det där med 'hök-någonting'. Och duvhöken kan.

Jag är nästan säker på att det var någon form av uggla. Vet att mamma berättat att hon vart så förvånad eftersom man inte ser ugglor så ofta och framför allt inte just den här arten.

Jag måste fråga mina föräldrar när jag pratar med dom nästa gång. :)

Åh det där har jag också funderat på. Jag har en pinschervalp på strax över 6 månader, och ska väl så småningom ta med honom upp till landet där det finns en hel del rovfåglar. Nu väger han väl runt 9 kilo, det kanske är för stort för att bli tagen? Jag har ingen aning. :o

Hur stora byten kan de ta egentligen?

Hur stora byten kan de ta egentligen?[/QUOTE skrev:
Beror på vad det är för rovfågel. Örnarna i ex Spanien tar ju små killingar från bergshyllorna och flyger iväg med har jag sett på TV. Dom har ju enorma klor.

Beror på vad det är för rovfågel. Örnarna i ex Spanien tar ju små killingar från bergshyllorna och flyger iväg med har jag sett på TV. Dom har ju enorma klor.

Jo det är klart. Landstället ligger i hälsingland och där finns det nog inga spanska örnar, men gott om andra rovfåglar. :D

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 999
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Mens
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur