Rovfågel versus liten hund....

Sv: Rovfågel versus liten hund....

En familj hade en vingklippt papegoja som var ute i trädgården. En rovfågel dök ner och högg papegojan, och familjen kunde bara se på när den flög iväg med sitt byte. Men en bit bort lossnade papegojan och singlade ner mot marken. Ägarna rusade dit och fick se att papegojan hade rovfågelns avbitna fot i näbben! :eek:

Tuff goja -han visste rädda sitt eget skinn !!!

KL

Har i USA ar det ganska vanligt att sma hundar och katter tas av rovfaglar. Sarskilt i stater dar 'bald eagles' ar vanliga ... de ar massivt stora. Jag red forbi en i Florida pa ett par meters hall, den skulle latt ha natt mig till midjan om den satt pa marken bredvid mig. Den satt och at nagot som latt var lika stort som en valig, inte dvarg alltsa, tax. Vi har runt 20 olika raser av rovfaglar (inte inraknat gamar och ugglor) bara i South Carolina, bara uppdelat pa ornar, hokar, och falkar. Jag skulle definitivt halla reda pa en liten hund eller valp om jag visste att det finns rovfaglar i narheten.

Haha tack, råttan när han var lite yngre :D

Har ingen aning mer än att jag har för mig att det var en strävhårig tax, såg bara en notis i en tidning.

:D Jag kallar min råttan oxå.
Min första "lilla" hund kallades råttan, men sen skaffade vi en ännu mindre så nu har den övertagit "råttan":D

KL

Har i USA ar det ganska vanligt att sma hundar och katter tas av rovfaglar. Sarskilt i stater dar 'bald eagles' ar vanliga ... de ar massivt stora. Jag red forbi en i Florida pa ett par meters hall, den skulle latt ha natt mig till midjan om den satt pa marken bredvid mig. Den satt och at nagot som latt var lika stort som en valig, inte dvarg alltsa, tax. Vi har runt 20 olika raser av rovfaglar (inte inraknat gamar och ugglor) bara i South Carolina, bara uppdelat pa ornar, hokar, och falkar. Jag skulle definitivt halla reda pa en liten hund eller valp om jag visste att det finns rovfaglar i narheten.

Bald eagles:D Min egna översättning blev "skallig" örn:D Är den det:o

Den lät väldigt stor:crazy:

De ar Amerikas national symbol och har vitt huvud bald eagle De blir upp till drygt en meter hoga (vilket ar over midjehojd pa mig) och kan ha ett en vingbredd up till over 2 meter. Det ar gott om dem i Florida, men de ar vanligtvis ganska skygga. Den jag red forbi satt pa en gren i hojd med hasten's rygg och holl sitt byte i ena foten mot grenen. Han tittade upp pa oss som kom ridande och foljde oss med blicken medan vi red forbi, nar alla hade passerat at han lungt vidare igen. De ater mest fisk, men den hade nagot betydligt storre och inte alls fisk ... kanske en raccoon eller opossum

KL

Det är klokt att vara försiktig. När min malletik var liten typ från 2 mån och upp till 4-5 mån så var det ibland en rovfågel som cirklade runt och kollade på henne när hon satt i hundgården... Vet inte vad det var för fågel. Eftersom hundgården hade tak var jag inte orolig men det var lite obehagligt ändå att se det :(

Valpen var inte ensam där utan hade med sig en vuxen schäfertik som gladeligen hade tagit ett strid med vilken fågel som helst men de ska ju hinna med också. Vad man har sett på film så går det ju sjukt fort när rovfåglar tar ett byte på marken.

De ar Amerikas national symbol och har vitt huvud bald eagle De blir upp till drygt en meter hoga (vilket ar over midjehojd pa mig) och kan ha ett en vingbredd up till over 2 meter. Det ar gott om dem i Florida, men de ar vanligtvis ganska skygga. Den jag red forbi satt pa en gren i hojd med hasten's rygg och holl sitt byte i ena foten mot grenen. Han tittade upp pa oss som kom ridande och foljde oss med blicken medan vi red forbi, nar alla hade passerat at han lungt vidare igen. De ater mest fisk, men den hade nagot betydligt storre och inte alls fisk ... kanske en raccoon eller opossum

Vacker fågel.

Nä den va inte skallig trots namnet:D
Den är ungefär som kungs och havsörn här i Sverige då.
Jag ser inte såna som tur är, så jag är "glad" att det bara är hökar här då:crazy:

KL

Det är klokt att vara försiktig. När min malletik var liten typ från 2 mån och upp till 4-5 mån så var det ibland en rovfågel som cirklade runt och kollade på henne när hon satt i hundgården... Vet inte vad det var för fågel. Eftersom hundgården hade tak var jag inte orolig men det var lite obehagligt ändå att se det :(

Valpen var inte ensam där utan hade med sig en vuxen schäfertik som gladeligen hade tagit ett strid med vilken fågel som helst men de ska ju hinna med också. Vad man har sett på film så går det ju sjukt fort när rovfåglar tar ett byte på marken.

Vissa av fåglarna har kanske lärt sej att det kan finnas "mat" serverat i burar:crazy:
Annars tycker jag dom borde leta mat mer ut i skogen eller på lägder där det inte bor folk.

Ja det är det, det går nog så jäkla fort att även om man har en till hund som skulle försöka ta fågeln så hinn dom nog inte:crazy:

kl

Står inget på wikipedia om vikt på harar mer än "Fältharen har en längd på runt 50-70 centimeter exklusive svansen, som är 10 centimeter lång."... Mam såg en stor rovfågel (typ glada) "bära" iväg med en trafikdödad fälthare en gång. Skulle nog vakta över de flesta mindre djur. Även katter kan ju bli ett byte för stor rovfågel.

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 999
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka