Z
Zita
Sv: Rovfågel versus liten hund....
Inte spanska, men väl svenska örnar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vaddå vidriga klor? Sedan när har rovfåglar vidriga klor? Har du vidriga händer som du skriver vidriga, felstavade inlägg med?En stor fågel tog vår grannes BF valp sommaren 2007, de bara såg hinim selga iväg men valpen i sona vidriga klor.
Var nog någon annan uggla då. Jag var 2 år vid tillfället, så jag minns inte så mycket av det.
Hunden klarade sig i alla fall. Men mamma vart nästan säker på att ugglan skulle ta hunden. Och hade mamma inte varit i närheten hade den nog gjort det också.
Vaddå vidriga klor? Sedan när har rovfåglar vidriga klor? Har du vidriga händer som du skriver vidriga, felstavade inlägg med?
När jag är hos min syster på Gotland så kollar jag alltid på himlen efter rovfåglar innan jag släpper hunden lös. Särskilt på norra och östra Gotland finns det en hel del havsörn. Minns en gång när min italienska vinthund fortfarande var i livet och två örnar cirkulerade över oss och liksom följde med allt varefter vi förflyttade oss. Trots att hon var i koppel så tyckte jag att det var rätt obehagligt.
Jag kan bidra med tre historier:
En arbetskamrat hade en vorstehvalp, de var ute på tomten (troligen vid en fjällstuga). Hunden kom springande och satte upp tassarna mot hennes ben och såg ut som "Hjälp mej!". I samma ögonblick hördes ett WHOOOSCHHH och en stor rovfågel tvärvände i luften ovanför dem!
Vår grannes stora hankatt var ute vid havsstranden och blev tagen av en havsörn som flög ut över vattnet. En bit ut tappade örnen taget och katten plumsade ner i vågorna. En man som såg detta åkte ut med sin båt och fiskade upp katten. Sju liv kvar... katten kom i tidningen och blev lokalkändis.
En familj hade en vingklippt papegoja som var ute i trädgården. En rovfågel dök ner och högg papegojan, och familjen kunde bara se på när den flög iväg med sitt byte. Men en bit bort lossnade papegojan och singlade ner mot marken. Ägarna rusade dit och fick se att papegojan hade rovfågelns avbitna fot i näbben!
kl
Det var väll en tax som blev tagen av en rovfågel härom året?
Jag kollar alltid upp i luften med jämna mellanrum när hunden är lös, inte när vi är i stadsparken men då men annars..
Vet du om det va en jakthund eller "hemma på gården hund" typ?
Måste bara säga att din avatar är såå söt