Rovfågel versus liten hund....

Sv: Rovfågel versus liten hund....

Inte spanska, men väl svenska örnar.

En bekants dvärghund höll vid ett tillfälle på att bli tagen av en
stor fågel, dock jagade hennes andra större hund iväg fågeln och
försvarade dvärghunden.

En annan bekant blev av med sin dvärghund hemma i sin
egen trädgård, hon såg med egna ögon hur en räv kom
in och tog hennes hund och räven försvann med hunden
i munnen snabbt som bara den :( Fruktansvärt!

Var nog någon annan uggla då. Jag var 2 år vid tillfället, så jag minns inte så mycket av det. :)

Hunden klarade sig i alla fall. Men mamma vart nästan säker på att ugglan skulle ta hunden. Och hade mamma inte varit i närheten hade den nog gjort det också.

Hökugglan är för liten! Men den är väldigt agressiv, när dess ungar är små. Så man får akta sig för att gå för nära dess bo. Den kan attackera människor, men inte klyva en så att säga ;) Men vassa klor är alltid vassa klor... Av den anledningen tyckte jag att det var läskigt att passera hökugglorna med mina stora hundar.

Gammal tråd men jag sökte på rovfågel så:)

Läser att det alltså finns risk för småhundar att bli tagen av en rovfågel:crazy:

Vi blev nyligen av med en höna, förmodligen duvhök (kanske sparvhök).
Idag ser jag den sitta på en stängselstolpe knappt en meter från backen (pga all snö) intill hönshuset. Jag smyger dit bakom stallet för att se på den och ser till min förskräckelse en av mina små hundar stå där helt ovetandes och nosa på backen då bara några meter från fågeln:eek:
När jag kom så flög höken sin väg.

Det va då jag börja fundera, va den tillbaka för att ta en till höna eller hade den sett hunden på håll och kom för att titta närmare på den?
Va det mej den blev rädd och flög iväg för eller va det hunden som den reagerade på?

Hunden är en liten en på 3 kilo...
Storhunden brukar alltid jaga bort fåglar, men han va inne nu.

Hur gör ni andra med era småhundar?
Låter ni dom vara ute utan uppsikt?

Vaddå vidriga klor? Sedan när har rovfåglar vidriga klor? Har du vidriga händer som du skriver vidriga, felstavade inlägg med? :crazy:

:D Detta va ju bara nåt jag inte kunde låta bli.
Va det en dålig dag mån tro för författaren till detta inlägg:D

Jag låter inte mina djur vara ute utan uppsikt oavsett rovdjursbestånd i krokarna. Ute och lösa visst, men inte utan uppsikt.

Ok.
Inte ens för en kissväng?

Jag upptäckte senare förmodligen anledningen till varför den satt där på stolpen...Den hade tagit ytterligare en höna:cry:
Så den blev nog störd av hunden och satt och vänta på att den skulle gå.

Men ändå, det känns osäkert nu här hemma:(

Nej, jag har ingen egen hund ännu utan vaktar bara andras i perioder. Och dom släpper jag verkligen inte ur sikte :D

Dessutom är jag rökare, hunden kan ta en sväng på tomten medans jag är ute och röker ;) Men det dröjer ytterligare något år innan jag kan skaffa egen hund och då vet jag inte ens hur jag bor.

Tillägg: Jag menar inte att det inte gör något om att djuret försvinner bakom en buske och att jag måste SE djuret hela tiden. Men jag håller alltid ordentlig koll med djuren jag har ansvar för. Jag är uppväxt med rovdjur bakom vedbo'n (bokstavligen talat) eller vägar där folk kör som idioter i närheten så det sitter i ryggmärgen att alltid ha koll. Återigen, behöver inte råstirra på djuret hela tiden, men ha möjlighet att se eller höra om det händer något.

Aha, ja passar man någon annans hund blir det nog automatiskt att man håller lite extra koll:)

Ja det skulle väl va enda gången det är possitivt att vara rökare:D;)

Här smyger räven omkring men inte då stor hunden är ute, då ha den vett att hålla sej borta.
Men ett hot uppifrån...det skulle nog gå fort OM den nu skulle försöka.
Och även om den inte lyckas flyga med lilla vovven så kan nog klorna göra väldig skada på en sån liten:(

Absolut kan klorna göra massiv skada. Man har ju hört talas om det, men personligen vet jag nog ingen som varit med om att rovfåglar tagit katter eller småhundar. Men varför inte liksom? Kan dom ta harar så absolut.

Nej jag har heller ingen bekant som varit med om det, men då jag hitta denna tråd så finns det tydligen det:(

Men det kanske inte är så vanligt.

När jag är hos min syster på Gotland så kollar jag alltid på himlen efter rovfåglar innan jag släpper hunden lös. Särskilt på norra och östra Gotland finns det en hel del havsörn. Minns en gång när min italienska vinthund fortfarande var i livet och två örnar cirkulerade över oss och liksom följde med allt varefter vi förflyttade oss. Trots att hon var i koppel så tyckte jag att det var rätt obehagligt.

Jag kan bidra med tre historier:

En arbetskamrat hade en vorstehvalp, de var ute på tomten (troligen vid en fjällstuga). Hunden kom springande och satte upp tassarna mot hennes ben och såg ut som "Hjälp mej!". I samma ögonblick hördes ett WHOOOSCHHH och en stor rovfågel tvärvände i luften ovanför dem!

Vår grannes stora hankatt var ute vid havsstranden och blev tagen av en havsörn som flög ut över vattnet. En bit ut tappade örnen taget och katten plumsade ner i vågorna. En man som såg detta åkte ut med sin båt och fiskade upp katten. Sju liv kvar... katten kom i tidningen och blev lokalkändis.

En familj hade en vingklippt papegoja som var ute i trädgården. En rovfågel dök ner och högg papegojan, och familjen kunde bara se på när den flög iväg med sitt byte. Men en bit bort lossnade papegojan och singlade ner mot marken. Ägarna rusade dit och fick se att papegojan hade rovfågelns avbitna fot i näbben! :eek:

kl

Det var väll en tax som blev tagen av en rovfågel härom året?

Jag kollar alltid upp i luften med jämna mellanrum när hunden är lös, inte när vi är i stadsparken men då men annars..

När jag är hos min syster på Gotland så kollar jag alltid på himlen efter rovfåglar innan jag släpper hunden lös. Särskilt på norra och östra Gotland finns det en hel del havsörn. Minns en gång när min italienska vinthund fortfarande var i livet och två örnar cirkulerade över oss och liksom följde med allt varefter vi förflyttade oss. Trots att hon var i koppel så tyckte jag att det var rätt obehagligt.

Å shit pommfritt!
Ja örnar har vi som tur är inte många av här om ens någon:crazy:

Jag kan bidra med tre historier:

En arbetskamrat hade en vorstehvalp, de var ute på tomten (troligen vid en fjällstuga). Hunden kom springande och satte upp tassarna mot hennes ben och såg ut som "Hjälp mej!". I samma ögonblick hördes ett WHOOOSCHHH och en stor rovfågel tvärvände i luften ovanför dem!

Vår grannes stora hankatt var ute vid havsstranden och blev tagen av en havsörn som flög ut över vattnet. En bit ut tappade örnen taget och katten plumsade ner i vågorna. En man som såg detta åkte ut med sin båt och fiskade upp katten. Sju liv kvar... katten kom i tidningen och blev lokalkändis.

En familj hade en vingklippt papegoja som var ute i trädgården. En rovfågel dök ner och högg papegojan, och familjen kunde bara se på när den flög iväg med sitt byte. Men en bit bort lossnade papegojan och singlade ner mot marken. Ägarna rusade dit och fick se att papegojan hade rovfågelns avbitna fot i näbben! :eek:

Vilken tur dom hade alla "offer" som trots allt klarade sej:)

kl

Det var väll en tax som blev tagen av en rovfågel härom året?

Jag kollar alltid upp i luften med jämna mellanrum när hunden är lös, inte när vi är i stadsparken men då men annars..

Vet du om det va en jakthund eller "hemma på gården hund" typ?

Måste bara säga att din avatar är såå söt:love:

Vet du om det va en jakthund eller "hemma på gården hund" typ?

Måste bara säga att din avatar är såå söt:love:

Haha tack, råttan när han var lite yngre :D

Har ingen aning mer än att jag har för mig att det var en strävhårig tax, såg bara en notis i en tidning.

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 999
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka