B

Buster

hej hej

Behöver tips angående våran rottweiler valp på 4 snart 5 månader gammal...

Han biter efter oss om vi skall ta något från hans mun som han inte får ha typ han både morrar o vill bita, någon som har tips hur vi skall gå till väga för att få honom att sluta med detta? han blir väldigt ilsken så det är ingenlek från hans sida...
vi har haft rottweiler tidigare så jag VET hur dem raserna är men nu behöver vi massor med tips som kan hjälpa oss för alla hundar är inte detsamma som andra.. mvh Busters matte
 
Sv: rottwiler

Någon form av byteshandel?
Kan han loss? Vad sägs om att lära in kommandot med byteshandel och se om det blir någon förbättring?
Så fort han släpper ska han ha jättemycket beröm.
Vet att en klasskamrats hund gjorde detsamma, högg henne till och med i handen och det var pga dominans.
 
Sv: rottwiler

Någon form av byteshandel?
Kan han loss? Vad sägs om att lära in kommandot med byteshandel och se om det blir någon förbättring?
Så fort han släpper ska han ha jättemycket beröm.
Vet att en klasskamrats hund gjorde detsamma, högg henne till och med i handen och det var pga dominans.

Varför ska man byta för??

Nej tala om för hunden en gång för alla. Skulle aldrig förhandla med nån som visar mig vrede tillbax utan hårt mot hårt vem tror du vinner en valp eller en vuxen människa. Jag lägger slantarna på människan ja. skilland vore om hunden kamplåste eller nåt liknande då skulle jag använda byteshandel.
 
Sv: rottwiler

Jag menade inte att hon skulle använda sig av byteshandel när han betedde sig sådär. Givetvis inte, i det läget skulle jag ta i med hårdhandskarna.
Det jag menade var att "loss" alltid är ett bra kommando att kunna, som hon kunde lära hunden. Kan hunden loss, ska den släppa, oavsett vad det är och han ska inte visa några aggressiva tendenser för det.
 
Sv: rottwiler

säger som all andra. Hade blivit fly förbannad om den satte sig upp sådär mot mig. Ta tag i problemet nu för när den väger 40-50 kg sen är det inte lika enkelt.
 
Sv: rottwiler

Nähä du Piru detta skall vi klara,
har en kille här på gården som också har rottweiler men åker upp till stockholm o tränar sina till väktar hundar så han får ta o hjälpa till nu när han kommer hem..
 
Sv: rottwiler

Nähä du Piru detta skall vi klara,
har en kille här på gården som också har rottweiler men åker upp till stockholm o tränar sina till väktar hundar så han får ta o hjälpa till nu när han kommer hem..

??? Har ni så dåliga hunddressörer i skåne att man ska behöva åka 50mil för o träna en väktarhund.
 
Sv: rottwiler

jodå det vet vi redan om.... att han blir stor han väger redan 23 kg 'har en känsla av att han blir stor eftersom hans far o mor vart stora pappan vägde 68kg o hans mamma 56kg
 
Sv: rottwiler

han bodde i stockholm o flyttade till malmö o vill fortsätta där
måste det vara dåliga i malmö för det?
 
Sv: rottwiler

han bodde i stockholm o flyttade till malmö o vill fortsätta där
måste det vara dåliga i malmö för det?

Nej då det behöver inte vara dåligt jag bara undra. Tycker det låter helt galet åka 100mil för o dressera nåt så enkelt som en väktarhund bara.
 
Sv: rottwiler

mmm så kan man tänka men jag kan juh ändå förstå honom eftersom han gjort så me sina tidigare hundar o då vill han fortsätta där... nu får ni ha underbar natt allasemmans för nu skall jag hoppa i säng skall snart upp o jobba

kram Mia
 
Sv: rottwiler

Utan att ha läst allas inlägg nu så kan jag direkt säga att en rottwiler har man inte en disk med för den vinner man inte & nästa gång samma beteende uppstår ja då är man i en ond cirkel tyvärr som KAN ev sluta illa....att sätta hårt mot hårt (beroende på HUR man gör)gör att man bildar en ond cirkel som sen kan vara svårt att bryta & man mister chansen på ett bra ledarskap.

Det låter som denna lilla rottisen som de fletsa är rädd m SITT byte, mkt vanligt beteende eg.

Ett MYCKET hett tips att få bort detta är att vara slugare nämligen, antigen tar du breddbar leverpastej & drar framför nosen & sen då den lossar smeta på det på benet pinnen el vad det nu är, nsäta gång samma sak osv...tillslut så kommer den lilla fatta att AHHAAAA jag får ngt gott om jag lämnar i från mig saker jag har i munnen ;)

Har själv en rottis alfatik på 10 mån som jag kört likande med (ska upp i elit i lydnad, skydd mm) ...hon får hämta in "bytet" & sen få ngt gott, hon VET nu att jag tar inte hennes byte = benet som hon beskydda för allt i världen utan säger jag hämta japp då e det en rottis som gladerlien hämtar benet & lämnar mig det i stället för att hamna i en ond cirkel...med en rottis som morrar så hela hunden skakar

Hoppas det hjälper hör av dig om jag kan hjälpa till med ngt annat...

en sista sak, tänk flock betende inte männsika ;) ett mycket vanligt fel bland oss 2 benta & MKT mänskligt såndant men tänker man flock & etablerar ett starkt bra positivt ledarskap då har man enormt mkt vunnet !!!

Hoppas det hjälpte ?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: rottwiler

hmm, när min hanhund var i den åldern tog jag ifrån honom leksakerna väldigt ofta, gav honom den i ex 5 minuter tog bort den helt tvärt osv.. detta upprepade jag ofta.. nu när han är unghund(1 1/2) år så räcker det nästan att jag kollar på honom på ett visst sätt så droppar han det han har i munnen på en gång.. men som ngn i tråden skrev, beter han sig på det sättet så gäller det att sätta hårt mot hårt.
 
Sv: rottwiler

Träning vill jag säga. Lär hunden att lämna ifrån sig saker i icke-laddade situationer. Börja inte träningen med ett saftigt köttben utan kanske med en rätt rist pinne eller leksak.
Ha en godis i ena handen och ge med andra handen ut leksaken. Visa godisen och i samma stund hunden släpper kommendera "loss" och belöna.

Upprepa tills kommandot sitter. Det skall vara roligt att lämna över saker och inte bli till någon kamp.
När ni lärt in kommandot och vet att det sitter DÅ skall det inte vara några problem att även ta ex tuggben.
Om hunden då litgger och gnager och inte genast lämnar benet på kommando så ta det bara. Kommendera loss en gång och sen tas benet handgripligen bort. Lämnar han inte ifrån sig självmant blir dte heller ingen belöning.

Jag är inte för att man tränar och testar att pilla och ta saker bara för tagandets skull. Tror snarare att det skapar osäkerhet hon hunden då den inte fattar varför matte/husse håller på och tjafsar hela tiden.

Om jag ger mmina rottisar varsitt ben så får dom behålla dem. Behöver jag senare ta tillbaka dom så gör jag det. Med äldre hannen ber jag honom ge mig benet och han apporterar det snällt. Yngre hannen har inte lärt in apport ordentligt än så från honom tar jag bara ben o liknande.

Jag tycker inte att det finns någon anledning att börja bråka och göra någon stor grej av det hela. Klart hunden vill ha kvar sitt ben eller sin bus om man inte vet att han får något i utbyte.
 
Sv: rottwiler

Ska man behöva be sin hund om benet verkligen???

nej du det ska bara funka o gå rakt på hunden hämta benet annars har man nog kanske inte så starkt ledarskap som man vill ha. Skulle aldrig be om nåt till mina hundar, dom ska be mig om saker jag som bestämmer.
 
Sv: rottwiler

Det händer inte ofta men denna gången är jag 100 % inne på PIRUs linje :D.

Hunden skall lämna ifrån sig leksaken/benet eller vad det nu än är den vaktar utan några om och men.

Min gamletik kan ta ifrån lillterroristen allt som han håller på att tugga på. Det är inte ofta hon gör det men hon kan göra det. Han å andra sidan skulle aldrig drömma om att ta något från henne.

Det är ganska så roligt att se hur de fungerar tillsammans. När lillen var yngre och jobbigare så hade gamletiken ett favoritknep att ta till. Hon sade aldrig ifrån när han skuttade och hade sig som värst utan hon väntade till exempel tills det var matdags. Då satte hon sig i soffan och väntade på tills den lilla terroristen hade ätit klart sin mat. Den lillen kom så klart galloperade i full fart för att också äta upp gamletikens mat. Då när han precis skulle ta en tugga av hennes mat så flög hon ner från soffan och nafsade till honom samtidigt som hon morrade som ett lejon. Vilken effekt det blev. Efter det så behöver hon bara lyfta på ena läppen för att han skall backa.

Så att hålla på och muta hunden med leverpastej är inte att vara ledare det är bara ett trick som man lär hunden som tex sitt och ligg.

Sådana vakttendeser brukar finnas redan när hunden är mycket liten. Det är viktigt att ta tag i sådana saker när hunden är liten och man fortfarande har något att säga till om. Jag skulle inte heller vilja gå i närkamp med en hund som väger nästan lika mycket som en själv. Men med en liten 12 veckors valp är oftast inga problem att visa "det där benet är minsan mitt och jag kan ta det precis när jag vill".

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp