Rottis-amstaff korsning?

Toya

Trådstartare
Funderar på att skaffa hund... Blir inte än på iaf ett halvår, men det ska ju stötas o blötas länge. Jag är helt inne på en rottis, har haft hand om en kompis hund som var kanonfin, en riktigt härlig hund! En kompis svägerska har kennel med 4 vuxna hundar.

Har kikat runt lite, och har flera gånger sett kombinationen rottis-amstaff. Någon som har erfarenheter av hur det kan bli? Har bara träffat en amstaff, och hon var jättetrevlig!

Mina krav är:
-En mellanstor till stor hund
-"Oöm". Alltså, ska fungera att ha med till stallet, i båten hos mamma, osv.
-Social och stabil -en hund som inte bryter ihop när någon annan passar den. Min bror har redan nu bett om att få vara hundvakt, och jag vill kunna ha den hos min mamma som bor på landet ifall jag skulle åka bort på semester o inte kunna ta med hunden.
-"barnkär" -vill ha barn någon gång i framtiden, inom 5 år kanske, och vill ha de bästa förutsättningarna för att det ska gå bra med hunden.

Jag är hundvan, har faktiskt aldrig varit utan en hund i min direkta närhet. Är uppvuxen med polishundar (schäfrar), så jag kan klara av tuffa hundar, har också bott med en golden och nu hos mamma med en border collie. Är inte rädd för hundens image, dels är alla i min familj så hundvana, och så vill jag hellre ha en snäll hund som folk har respekt för, än en hund som de borde ha respekt för men anser vara snäll.

Så vad tror ni, kan det vara något?

Sv: Rottis-amstaff korsning?

nej nej nej!!
köp aldrig amstaff/pitbull/staffe som är blandat med annat än dessa tre raser.
de e dom hundarna som brukar få snedtändningar.

Okej, kan mycket väl tänka mig att det är så. Har nog hört något om det, om amstaffen alltså. Men hur kommer det då sig att det verkar vara en så populär blandning? En annan komb. jag sett ofta är rottis-schäfer, är det samma där?

Eftersom jag har så höga krav på att psyket ska vara sjysst hade jag iaf tänkt att prata med en seriös uppfödare - i god tid. Jag var mest nyfiken.

Ja, det är väl en superb idé att korsa en ras med extremt mycket kamplust och en vilja av stål, med annan ras som har både skärpa och vakt i sig :smirk:

Hade min Amstaffhane haft en Rottis skärpa (Bland annat) så hade han inte varit någon bra hund inte.
Och nu är han som dom flesta andra Amstaffar. Han är grymt envis, kampar som en tok och ger sig aldrig. Som tur är så är han ju bland dom mest människoälskande jag stött på. Men hade han haft en större dos vakt i sig, och mer skärpa hade det nog hänt en olycka för länge sedan.

Nej, det är ungefär en av dom sämsta ideérna jag hört talas om. Om du nu är uppvuxen med polishundar etc, så borde du väl vara kunnig nog att förstå hur dom olika raserna fungerar och hur illa det kan gå med en sådan korsning?

Okej, kan mycket väl tänka mig att det är så. Har nog hört något om det, om amstaffen alltså. Men hur kommer det då sig att det verkar vara en så populär blandning?

Det är en ascool kukförlängare, därför är det en så pass populär blandning.
Tyvärr.

Men vad är det för fel på en rasren Rottis, eller Amstaff, eller vilken hund du nu vill ha ?

Haha, lugn!
Som jag skrev, jag ska inte ha någon sådan blandning. Inser att det kan ha verkat som det i mitt inlägg som trots allt blev slarvigt formulerat (skulle ha lagt den andra delen före den första). Jag har hela tiden haft för avsikt att prata med en seriös rottweiler-uppfödare, som kan hjälpa mig att hitta en bra hund som passar mig.

Har suttit o tittat runt lite, bl. a på blocket mest för att se vad som finns nu. Och där har jag som sagt sett flera annonser ute med rottis-korsningar, däribland många med amstaff i. Det var därför jag undrade.

"Om du nu är uppvuxen med polishundar etc, så borde du väl vara kunnig nog att förstå hur dom olika raserna fungerar och hur illa det kan gå med en sådan korsning?"

Vadå "om jag nu"? Jag har aldrig haft med en blandrashund att göra, så jag vet faktiskt inte hur de olika egenskaperna förväntas slå igenom. Jag tycker inte att det är förnuftigt att blanda tex. schäfer med en annan ras som kan vara "skarp" och tuff, eller att det verkar smart med rottis och amstaff. Har aldrig påstått att jag kan mycket om rottisar heller, men någon gång måste man ju börja med en hundras och av de individer jag träffat och vad folk säger mig så verkar det vara en hund som skulle passa mig och det liv jag lever bra.

Jag har haft "oturen" att träffa en sådan blanding. Den var allt annat än trevlig, och precis så man kunde förvänta sig när man blandar kamplust med vakt och skärpa :crazy:

Eftersom jag har så höga krav på att psyket ska vara sjysst hade jag iaf tänkt att prata med en seriös uppfödare - i god tid. Jag var mest nyfiken.

jag tror du får väldigt svrt att hitta en seriös uppfödare av den blandningen. för om amn blandar dessa raser så är man allt annat än seriös, tycker jag ifal!!
jag kan inte se att de finns nån som helst anledning att blanda in nån ras i amstaff, pitbull eller staffe, så därför tycker jag att folk som blandar i nåt i dem är allt annat än seriösa! dom förstår inte vad det är för något dom pruducerar.

och om du kollar i alla nyheter om "kamphundra" som bitit så är det i princip alltid blandraser. tror inte jag sett en enda renrasig amstaff eller pitbull som varit inblandad. så det är dom där jäkla blandningarna som är de stora felet. och som bebben sa så är det dem kukförlängare. inte blandningen i sig, utan själva "kamphund" - och en blandning kostar ju bara 3-6000kr, så varför köpa en renrasig amstaff för 12000 när man ändå bara ska va cool?? dom ser ju "likadana" ut. och det är väl smart å ta grannens rottis/schäfer what ever bara man får valpar man kan tjäna pengar på. :crazy:sen att det blir ännu mera monster dom har i kopplen vet dom nog inte. men dom är nog bara glad för det. :crazy: tills det händer dom själva.

Om du söker seriösa rottweileruppfödare så kontakta rottweilerklubben för hänvisning! :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Vad gör man då? Jag vet att det är min utmattningsdepression som talar nu. Men jag kan inte rå för att jag känner mig kvävd och låst av...
Svar
17
· Visningar
4 062
Senast: Lejonelle
·
Hundavel & Ras Har sett att det finns många sånna här trådar, men med väldigt bra svar så jag hoppas att även jag kan få lite små tips! :) Äntligen...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 375
Senast: Killaloe
·
Hundhälsa Vill bara skriva av mig.. Har en dvärgpinscher hane snart 2,5år (värsting-åldern) och var förra veckan hos veterinär med honom då jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
12 378
Senast: vallhund
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 746
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka