Rött runt munnen

Eijya

Trådstartare
Min phalene hane har sedan några veckor tillbaka fått väldigt röd hud runt munnen , inte på sidorna utan från nosen rakt ner både på uppe och nere.
Vad kan det vara? Han lider inte märkbart av det och äter normalt men rycker till när man rör där. Ska ta kontakt med veterinär men vill höra lite med buke också :D

Ursäkta den dåliga mobilbilden , man ser inte på bilden men det är rött påriktigt.

1trfd5.jpg

Sv: Rött runt munnen

Så såg hakan ut på min då hon hade hårsäckinfammation och jästsvamp. Jag skulle kolla med vet så det inte blir värre. Hur ser tårna ut?

tog en titt på tårna , dom såg helt normala ut :) dock svårt att se med all päls

min förra hund såg ut sådär plötsligt en morgon och jag vart förskräckt... sen upptäckte jag senare på dagen att hon låtsas "skyfflade över jord" i sin korg, hon hade fått nått smarrigt ben dagen innan, så hon hade helt enkelt ägnat natten åt att försöka gömma det i korgen vilket resulterade i rosa/lätt blödande mun/nos :( men om det är så att din hund inte är drabbad av "skyffla jord med nos" åkomman så skulle jag ringa vet! lycka till!!!

Hur gammal är hunden?
Sådär såg våran ut på precis samma ställe när hon kom in i "tonåren". Veterinären jämförde det med tonårsfinnar och det krävde inte någon behandling.
Nu några veckor senare är dom borta och håret har växt tillbaka.

gömmer saker gör han men han skyfflar inte jord på dem efteråt utan drar täcket/dynan över en gång :rofl: .. gömmer alltid saker i sängar :P

Han är 9 i april så tonnårsfinnar e de nog inte :)

Ja han har tappat hår där som de e rött. Ska kontakta veterinär nästa vecka. Men fortsätt svara endå :D

Inte vad jag har sett , lite ibland kan han stå och gnida huvudet mot mattan el dyl men det har han nog alltid gjort , dock är han rätt så öm där och vill inte att jag rör det. Men så ser jag ju inte honom 24/7 så kan ju vara att han kliar sig när jag inte ser?

Fast det gjorde inte min heller, trots att det visade sig att hon dessutom var allergisk.

Okej, ja att gnida huvudet mot mattan kan vara ett tecken på att det kliar.
Hur länge har han haft sådär? Andra ställen på kroppen som är röda, hårlösa eller annat konstigt?
Har ni köpt en ny matskål eller leksak på senaste? (tänker på kontaktallergi)

Det är endast runt munnen som de e rött och hårlöst , han har haft det ungefär 1 vecka , tänkte först kolla och se om det försvann eftersom han åt helt normalt osv , reagerade då inte heller på att man rörde stället.
Han fick en ny gummi pip leksak till julklapp , dock har han endast lekt ett fåtal gånger med den , men kanske den endå är boven?
Inga förändringar i maten eller matkärlen

En till bild , man ser fortfarande inte färgen pga usel mobilkamera , men man ser att han har tappat hår.
Har veterinär tid på måndag.

21eruhs.jpg

Luktar det? Går det att dra loss hår, och isåfall, hur ser hårrötterna ut?

EDIT: med att dra menar jag att försiktigt ta tag om några strån.

Kan tyvärr inte svara på det då hunden är hos mamma just nu och ja träffar honom först på söndag :/ har dock inte märkt någon lukt ,men har inte haft näsan nära och luktat, men ingen lukt som märks då hunden är i närheten

Ingen lukt och de går ej att "dra" bort hårstrån. Han reagerar fortfarande när jag rör området. Det har spridit sig mer sen sist jag såg honom (3 dagar sen)

Blev ingen veterinär på måndagen utan det blev idag istället :)

Dom tog prover med hjälp av 2 tejp remsor , där fanns mycket bakterier av något slag? Förstod dock inte riktigt vad det var.

Han ska äta tabletter i 4 veckor (Medrol vet 4mg) och det ska putsas med Betadine 2 gånger dagligen och därefter ska det smörjas in med Fuciderm vet.
Han ska ha krage i några dagar nu eftersom han inte får klia området.

Konstigt att han får kortison när han inte kliar sig nämnvärt? Det är ju inte direkt biverkningsfritt...
Om det var bakterier de sa så var det sannolikt staphylokokker då dem oftast befaller hund och orsakar hudinfektion. Eller pratade de om jästsvamp (malassezia)?
Men det med kortisontabletterna förstår jag verkligen inte, fuciderm gel innehållet nämligen också kortison och för det din hund har räcker det sannolikt med desinficering (betadine) och fuciderm gelen.
Tänk på att använda handskar när du smörjer på gelen och bäst resultat blir om du rakar området helt, så gelen inte fastnar i håren.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 112
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 613
Senast: Lycan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 919
Senast: EmmaW
·
Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 252
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama