Roterade testiklar

Tagliabue

Trådstartare
Jag har en liten fråga angående roterade testiklar .. då jag vet av en hingst som vi har upptäckt att han har en roterad testikel, den andra är normal. Har inte så mkt jag vill veta, men kul att veta lite mer saker om det är någon som vet ngt.

Kan en hingst bli godkänd med en roterad testikel? Vad gör man åt saken? Hm .. det är väl de jag kommer på just nu, som sagt .. berätta gärna!

Sv: Roterade testiklar

En del kan ju ha ont av det och ibland j´kan man själv lägga den rätt men den brukar nog hamna i samma läge tillbaka igen...min gammelgubbe har en roterad testikel , men det har han aldrig haft ont av ..det är olika det där

Okej .. hm, du har ingen aning om hur de med godkänning av avel för blodingar? Om dom får ha en roterad och bli godkänd ändå?

För vissa raser är helt OK för andra är kassation. Sedan finns ju risken att den roterade testikeln inte fungerar vilket gör hingsten ofertil.

För vissa raser är helt OK för andra är kassation. Sedan finns ju risken att den roterade testikeln inte fungerar vilket gör hingsten ofertil.

Okej .. men du har absolut ingen koll på vad som gäller för varmbloden? Skulle vara intressant att veta nämligen.

I varmblods aveln verkar det som att man får använda hingstar med roterad testikel.
här är beskrivning på en avels hingst.

Veterinär beskrivning:
Hingst visad i gott skick med lindriga förslitningsskador. Röntgen visar benbroskavlösning (osteochondros) i hasleden
vänster bakben. Vänster testikel roterad 180°. Vid undersökningstillfället visar hingsten ett något nervöst temperament.

I varmblods aveln verkar det som att man får använda hingstar med roterad testikel.
här är beskrivning på en avels hingst.

Veterinär beskrivning:
Hingst visad i gott skick med lindriga förslitningsskador. Röntgen visar benbroskavlösning (osteochondros) i hasleden
vänster bakben. Vänster testikel roterad 180°. Vid undersökningstillfället visar hingsten ett något nervöst temperament.

Okej, hm ja det verkar ju faktiskt som att dom får ha det då! :)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
348
Senast: tara
·
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
796
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj