Roterade testiklar

dee79

Trådstartare
Vad är det som gör att hingstar blir veterinärt underkända vid avelsvärdering om båda testiklarna roterat 180 grader och inte kan lägesrättas?

Sv: Roterade testiklar

Inte kan lägesrättas och ligger kvar i rätt läge, antar jag att du menar. Unghingstar kan ha in stabila testiklar.

Dels är det ärftligt med roterade testiklar, har jag fått förklarat för mig. (har ökat markant på ponny, sedan man börjat godkännda hingstar med denna defekt)
Nästa förklaring jag har fått är att sädesledaren kan komma i kläm så det kan ge sämre fertilitet.

Är detta fel är jag tacksam om någon rättar mig, jag vidarebefordrar här bara den info jag har fått.

Sv: Roterade testiklar

OK, för jag har hört att det inte alls behöver påverka fertiliteten, det var därför jag funderade. Det måste ju finnas någon anledning till att det kommit in på SH:S defektlista.

Skulle detta kunna nedärvas vidare genom stoföl också?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 105
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
528
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 984
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka