Rote Boldt

H

Helan

Hittar ingen info eller nån tråd om denna hingst som finns i stamtavlan på min nya häst. Vill gärna veta mer om honom.

Sv: Rote Boldt

Rote Boldt 425 föddes 1962 och dog 1975, har för mig att det var av tarmvred.

Han var e Humboldt u Nejlika e Novarro u Edelweiss e Effendi, utförlig stam och bilder http://www.sporthorse-data.com/d?d=rote+boldt

Humboldt var en framstående trakehnerhingst som importerades till Sverige som 19-åring. Tyvärr hann han bara betäcka en säsong (har för mig att han fick 12 ston) innan han dog, en av döttrarna är Hambo mormors mormors mor till Hip Hop. Humboldt finns även i stammen på flera svenska hästar via Hartung vars far Ilmengrund var e Humboldt - Humboldt.

Rote Boldts mamma Nejlika var ett fantastiskt sto! Hennes främsta avkomma var Ulla Håkansons Ajax e Jovial, som efter att ha vunnit NM i hoppning inte ville hoppa längre, omskolades till dressyrhäst och var med i det svenska bronslaget vid OS -72. Ajaxs helsystrar Jungfrulin och Jungfrubär gick svår respektive medelsvår hoppning. Jungfrubär var mormor till Corrado WL. Nejlikas dotter Duvkulla e Drabant gick lätt hoppning, betäcktes sedan med Utrillo, och fick sonen Elymus som Ulla Håkanson red i svår dressyr.

Rote Boldt själv tävlades i svår hoppning innan han dog.

Sv: Rote Boldt

Tack för svar.

Har upptäckt att min nya häst troligen har ganska intressant stamtavla, hon har både blom-familjen (40) i stammen samt F2 på mammans sida.

Mormorsmormor var elitpremierade stoet Malva, och mamman är e.Maistic, därav får vi in lite F2 också.

Pappa är Akribori.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/184608-anemone-swb

Känner du till några fler av hästarna i hennes stamtavla?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Hemmet Nu står vi i startgroparna hoppas jag för att renovera vårt icke helt funktionsdugliga badrum från -80. Men jag tar gärna emot tips om...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 103
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31