Rotation i alla 4 hovarna

R

Ridi

Ni som kan mer än jag om fånghästar vad ger ni en häst med rotation i alla 4 hovarna för framtidsutsikter?

Fram är det ca en rotation på 4-5 grader och bak värre med ca 10-12 graders rotation och även början till separation av hovväggen. Veterinären ska mäta rotationen exakt och ringa senare idag.

Tidigare har hästen haft ett fånganfall per år och de har blivit värre för varje år. I år hade hon fång i Juni men nu även i November. Får inget gräs eller kraftfoder, bara hö och vitamin + mineral.

Veterinären tror att bl.a. Cushings spelar en roll och vi ska påbörja medicin för detta så snart medicinen anländer.

När vet man att det inte går längre och när tar man beslutet att det får vara nog. Har nu haft boxvila i 3 1/2 vecka och har inte blivit bättre tvärtom så var hon mycket värre idag på kliniken än för bara en vecka sedan. Veterinären hade inte heller något svar på varför hon blivit så mycket sämre.

Vad ska jag göra?

Sv: Rotation i alla 4 hovarna

Lider med dig, vi fick ta bort vår älskade häst för några månader sedan pga. fång och andra diffusa symtom, sviter från ehrlicia osv. Hela sommaren gick han i små klippta hagar men när fång anfallet kom i oktober kände vi att nu får det vara nog då kunde han knappt gå .... Även om det blivit bättre känns det inte som livskalité att inte få gå med sina kompisar i deras stora hagar någon gång mer i sitt liv. Jag tycker att vi försökte med allt från traditionell vet. medicin där jag inte tyckte vi får någon hjälp mer än råd om box vila och smärtlindring, till alternativ sjukvård men efter flera års slit så gav vi upp. Känner igen hur hjälplös man känner sig. Och tillsist går man bara och funderar hur man ska göra och hur mycket man ska försöka. Ångesten finns ju där om vi kunde gjort något mer och det kanske alltid finns mer saker man kan göra men på bekostnad av djurets hälsa under tiden. Ett hopp kan ju vara den medicinen som är påväg....

Vet helt eneklt inte vad jag ska göra. När hon är frisk så känns allt underbart men när hon står där med smärta i stallet så känns det skit helt enkelt. Vore underbart om medicinen mot Cushings fungerade men tror inte det. Har hört om andra hästar som trots medicinen fått fånganfall.

Det är en helt underbart snäll och trevlig häst som gör det hela så mycket svårare. Hon kommer dock aldrig kunna beta gräs i hela sitt liv och veterinären gav prognosen att hon endast kommer att kunna ridas väldigt lätt i framtiden och troligtvis kommer hon få fler fånganfall.

Det är skit jobbigt jag vet. Vår hade vi haft sen 92 då var han ett år han hade en fantastisk personlighet och vi hade en super nära kontakt. På slutet var han vid gott mod trots smärtan vilket gjorde det hela ännu svårare. Men frågan kvarstår är det livskvalitet för en häst att inte få äta gräs.... Att tvingas stå i box återkommande perioder. Det jag kände med vår var kanske att han kunde bli bättre över vintern men sen när våren kom och gräset började spira ska hagar börja hägnas in och ytor begränsas, vi orkade inte det igen att se honom stå och hänga i hagen trots grenar och annan förströelse. Och för din själv denna ständiga oro och ovisshet man orkar inte det hur länge som helst. Hur gammal är hon?

Obs! Detta fungerar bara om man har rätt förutsättningar för det. Blir det för hårt för hästen att gå på så späder man bara på ett smärtsamt inflammatoriskt tillstånd, som på så sätt aldrig ger hoven någon vila. I själva verket är det så att om du verkar en frisk hov och ställer den barfota på ett underlag som är mer än vad hoven klarar av, så kan du ge den fång. Seriösa barfotaverkare tar inte av hästen skorna om inte förutsättningarna finns, eller under sådana perioder då det är sannolikt att hästen kommer att bli öm.

I själva verket är det så att om du verkar en frisk hov och ställer den barfota på ett underlag som är mer än vad hoven klarar av, så kan du ge den fång.

Eh.... va? Hur tänker du nu... ?
Lustigt, trodde fång var en allergisk reaktion som börjar oí magen...
Om vi inte talar om belastningsfång då... men vilken seriös barfotaverkare har du hämtat info ifrån..?

Precis som malols sa så gå in på "naturligahovar.se" be att få tala med andra kunder som har fånghästar/hästar med hovbensrotation.. Åk och hälsa på och titta på hovarna och åk sedan hem och jämför med din hästs hovar.
Leta så mycket info du kan.

Lycka till med din häst, hoppas du hittar en lösning. Berätta hur det går också! :D

Eh.... va? Hur tänker du nu... ?
Lustigt, trodde fång var en allergisk reaktion som börjar oí magen...
Om vi inte talar om belastningsfång då... men vilken seriös barfotaverkare har du hämtat info ifrån..?

Men det finns belastningsfång också, förmodligen det som inläggsskrivaren åsyftar på. Samt fång i samband med dräktighet, så nog finns det flera typer och orsakar av fång. Fång är ej heller en allergisk reaktion, utan en rubbning av mag och tarmflora som orsakar en förgiftning.

Hur går det för er? känns som du fattat något beslut? Kan bara säga att vi prövade den sk. vildhästmetoden på vår stackars häst och i hans fall blev det inte bättre snarare sämre.

Hur går det för er? känns som du fattat något beslut? Kan bara säga att vi prövade den sk. vildhästmetoden på vår stackars häst och i hans fall blev det inte bättre snarare sämre.

Men bara för att det inte fungerade för din häst så kanske det fungerar på hennes häst. Det är ju bättre att prova än att inte göra något alls? Hur lång tid gav du hästen och vildhästverkaren? Om det bara var någon månad är det inte konstigt att det inte fungerade, sånt här tar ju tid, och det är tid som man måste ge hästen för allt den har gett människan. Enligt mig iallafall.

Det är nog ovanligt att den får större rotation bak än fram:confused:
Hur länge åt den smärtis? Min fick Butta i 10 dagar, efter att kuren på Finadyne i 10 inte gav full effekt.
Det är viktigt md smärtlindring en längre tid.

Jag gav länge efter att rotationen hade gått tillbaka- Hagtorn för cirk.(istället för att gå med den:devil: )o Djävulsklo.
Rotationen fram, kan nog räknas som liten.
Är den fångverkad? å bantad?

AXEL (istället för att gå med den :devil: )

Hur kan du utesluta den metoden då du aldrig provat?

Den metoden kallas för djurplågeri!

Det är så trevligt med sånna som dig som har svaret på allting utan att ens ha provat. Du har det bra som kan allting redan! Som till på köpet kan säga att min häst inte har hull och är helt utan muskler när du inte ens sett honom. Sluta dröm och vakna upp nångång för fan! Trött på att du ska kommentera allting så jävla negativt! Anledningen till att jag skriver är för att det fungerar och är nog mindre påfrestande för hästen istället för en massa mediciner för att få igång cirkulationen.

Om du väljer att experimentera med din häst, utanför djurskyddslagen- må det vara upp till dig.

Det finns forskning- riktig sdn gjord på detta o jag vill min hästs bästa o följde den, med en frisk häst som resultat av detta.

Skulle aldrig utsätta hästen för smärta bara för att jag själv hade ngn idé om att det skulle vara bra.
Det finns forskning som visar att NSAID behövs för att påskynda kroppens förmåga att läka.
det är även därför som man söver ner patienter med stor smärta.

Varför tror du att det kallas för barfotatalibaner?
Barfota till vilket pris som helst, bara för att matte har bestämt att det så ska vara.

Undrar om du kommer att ha samma inställning med dina framtida barn- lite smärta härdar:idea:

Om du väljer att experimentera med din häst, utanför djurskyddslagen- må det vara upp till dig.

Det finns forskning- riktig sdn gjord på detta o jag vill min hästs bästa o följde den, med en frisk häst som resultat av detta.

Skulle aldrig utsätta hästen för smärta bara för att jag själv hade ngn idé om att det skulle vara bra.
Det finns forskning som visar att NSAID behövs för att påskynda kroppens förmåga att läka.
det är även därför som man söver ner patienter med stor smärta.

Undrar om du kommer att ha samma inställning med dina framtida barn- lite smärta härdar:idea:

Jag har aldrig ens pratat om att lite smärta härdar! Jag gjorde det som var rätt för min häst utan att utsätta henne för den smärta du påstår.

Varför tror du att det kallas för barfotatalibaner?
Barfota till vilket pris som helst, bara för att matte har bestämt att det så ska vara.

Eftersom att jag är väl medveten om att mina hästar kan vara utan skor utan att plågas så kommer dom i fortsättningen vara oskodda också. Jag blir bara så förbaskat irreterad på dom som klagar på saker som dom inte ens har någon aning om. Jag har sagt hela tiden att det tar tid för en häst att kunna vara utan skor och den tiden måste man ha för att det ska funka.

Skotalibaner, skor till vilket pris som helst, bara för att matte har bestämt att det ska va så?

AXEL

Vill bara tillägga att resultatet av min metod är en frisk häst som idag har sin hovbensrotation helt återställd.

Jag läser o lyssnar på mina hästar o lyssnar även på expertis inom området, istället för att prova sista utvägen-metoden.

Jag har dessutom minst 20 års mer erfarenhet än somliga o tycker inte att det är OK att den har ont.

Man kan läsa statistik på ett stort antal fångsjuka hästars behandlingsresultat i en PDF-fil av Liman, gjord på material från Strömsholm o även Ove Wattles( SLU)hur man bäst behandlar fånghästar.
Läs artikeln o inslagen från GB. Där det blev rättsliga processer av likadan behandling som utav din.
Axel som skor sina hästar när de behöver dem.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 984
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 197
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka