Röta - tjära

P

Puttra

Har penslat på tjära på min häst hovar för han har tydligen fått röta. Hur länge ska jag hålla på med det ?

Sv: Röta - tjära

Tills du fått bukt med rötan :)
Min erfarenhet av röta är dock att kopparsulfat är vida överlägsen tjäran för att ta väck röta i hästhovar.

Jag skulle fortsatt tills nästa skoning, och låtit hovslagaren kolla hur det ser ut då. Min hovslagare har också haft Thrustbuster på rötan. Se också till att det är så torrt som möjligt för hästen i boxen, när den står inne.

Skura rent med såpa, häll på jod, och sedan tjära. Torrt i boxen. Har hjälpt på bara någon vecka på min gammelpålle, men det beror ju på hur långt det har hunnit gå.

Ett tips med hovröta som verkligen funkar är att vinkla upp hoven och hälla clorin ner på hovrötan. Det kommer skumme och fräsa lite men ingen häst jag sett har verkat reagera. Ger ett snabbare resultat än tjära som man kan hålla på med i evigheter! Inte ngt jag själv hittat på utan tipsats av hästkiropraktor och veterinär.
Prova 1 gång om dan tills det börjar synas skillnad sen varannan osv. Funkar KANON!

Tvättade med jod och sen tjäran, men räcker det med tjära en gång eller måste jag fortsätta?

Han står ute på sommarbete men det regnar aldrig så det är hyfsat torrt :)

Vet tamme tusan inte ens hur rötan ser ut. Min hovslagare sa bara att han hade fått det och sa att jag ska tvätta med jod och blåspray. Sen fick jag tipset om tjäran så nu kör jag på det istället. Men vet jag inte hur det ser ut så vet jag inte om det har försvunnit heller:/

Håller med -Chaterine-.
Jag har haft väldiga problem med röta på min häst och har provat ALLT. Tjära tyckte jag var helt värdelöst, kleggar igen och drar åt sig en jäkla massa skit. Det enda som verkligen hjälpte var stark kopparsulfatlösning.

Sedan är det bara att tvätta tills rötan är borta, varje dag om så behövs.

Håller med -Chaterine-.
Jag har haft väldiga problem med röta på min häst och har provat ALLT. Tjära tyckte jag var helt värdelöst, kleggar igen och drar åt sig en jäkla massa skit. Det enda som verkligen hjälpte var stark kopparsulfatlösning.

Sedan är det bara att tvätta tills rötan är borta, varje dag om så behövs.

Vart får man tag på kopparsulfat då :o?

Det finns på färgaffärer och kanske även på någon järnaffär. Fråga personalen. Det är inte speceillt dyrt heller. Tror att jag betalade ca 130:- för min burk.

Det är starkt blåfärgande och färgar även golv. Kan vara bra att tänka på. Höll hästens hovar i en billig handduk för att minska missfärgningen på stallgolvet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 251
Senast: Tossa90
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 177
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka