Den i mitten Älskar moschatarosorg Gissar att det är en Ballerina. De andra är också jättefina!Var på trädgårsföreningen i helgen så bjuder på lite rosporr
Visa bifogad fil 33616
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den i mitten Älskar moschatarosorg Gissar att det är en Ballerina. De andra är också jättefina!Var på trädgårsföreningen i helgen så bjuder på lite rosporr
Visa bifogad fil 33616
Är det trädgårdsföreningen i Göteborg?Var på trädgårsföreningen i helgen så bjuder på lite rosporr
Visa bifogad fil 33616
Polstjärnan är en vit klätterros som är härdig - blir rejält hög och tycks överleva det mesta (har "försökt ha död på" min flera gånger men den har fantastiskt nog överlevt.)Någon som har bra tips på rosor för zon 6-7? Någon klättervariant framför verandan i söderläge (gult hus så funderar på om en Flammentanz kan bli snyggt men har ingen aning om hur höga dom blir så långt norrut , ju högre desto bättre) och någon lämplig för att göra ett större buskage/ avgränsande häck av. Den senare får gärna vara ordentligt taggig så den ”uppmuntrar” suspekt folk att inte försöka gå igenom där .
Snyggt krattat!Och en till:
Visa bifogad fil 33745
Ja det är det. Bor och uppvuxen i grannkommunen men aldrig besökt stället.Är det trädgårdsföreningen i Göteborg?
Bra klimat för rosor!Ja det är det. Bor och uppvuxen i grannkommunen men aldrig besökt stället.
Ska ta mig till botaniska nästa vecka, samma där aldrig besökt
Tack! Det vore jättesnällt. Kikat en del på Flora Linnéa men deras zonrekommendationer skiljer sig lite från en hel del andra ställen så svårt att veta vad jag ska tro egentligen. Normalt så odlar jag i zon 3 så det är ju lite skillnad.Polstjärnan är en vit klätterros som är härdig - blir rejält hög och tycks överleva det mesta (har "försökt ha död på" min flera gånger men den har fantastiskt nog överlevt.)
Mot södergavel och i ganska dålig jord i zon 4 så har vår Flammentanz nog blivit 4-5 meter hög, men jag är dålig på att binda upp den. (Tidigare växte olstjärnan där, men den blev för hög)
I del 2 av Lars-Åke Gustavssons rosbok finns det listor med rosor upp till zon 8. Kan se vad han rekommenderar. Är det klätterros som du vill ha?
Generellt så är ju de rena arterna och t ex rugosor härdiga. Tror att det även finns Moyesi-rosor som är härdiga. Såg en enorm i Trondheim en gång (men det är kanske bara zon 4 vid havet?)Tack! Det vore jättesnällt. Kikat en del på Flora Linnéa men deras zonrekommendationer skiljer sig lite från en hel del andra ställen så svårt att veta vad jag ska tro egentligen. Normalt så odlar jag i zon 3 så det är ju lite skillnad.
Den vid verandan får gärna vara en klättrare. Rambler fungerar antagligen också så länge den går att övertyga till ett lite mer upprätt växtsätt.
De som är tänkta till avgränsare i trädgården är enda kravet egentligen att de ska vara relativt storväxta och friska. Kikat lite på en del kulturarvsorter men inte fastnat riktigt för någon än.
Jag testar om det går att göra det enkelt för mig och bifogar bilder ur boken. Börjar med rosor härdiga t o m zon 8.Tack! Det vore jättesnällt. Kikat en del på Flora Linnéa men deras zonrekommendationer skiljer sig lite från en hel del andra ställen så svårt att veta vad jag ska tro egentligen. Normalt så odlar jag i zon 3 så det är ju lite skillnad.
Den vid verandan får gärna vara en klättrare. Rambler fungerar antagligen också så länge den går att övertyga till ett lite mer upprätt växtsätt.
De som är tänkta till avgränsare i trädgården är enda kravet egentligen att de ska vara relativt storväxta och friska. Kikat lite på en del kulturarvsorter men inte fastnat riktigt för någon än.
Tack!Snyggt krattat!
Roskraft?Någon som har koll på var man kan få tag på rosor som är odlade på egen stam? Hittade för ganska många år sedan en handelsträdgård i Skåne (Ystadstrakten?) som hade, men de hade slutat med postorder, och nu har jag glömt vad den hette.
Tack! Den var det säkert!Roskraft?
Har en hemsida också och verkar skicka en del men har ett större utbud om man åker dit istället.
Jag har köpt gårdens första ros En vit Louise Bugnet (Rugosa) blev det och jag är bra nog sugen på att köpa fler perenner, då det är 50% på hela växtsortimentet just nu