Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I mina trakter är Minette en ros vid de lite större och förmögnare gårdarna.Är engångsblommande ok finns ju Svea eller Minette (Svea anses vara en sport av Minette). De är lämpliga för torpmiljö och känns som om de vore bra för ett sådant läge. Båda är härdiga och tål lite sämre förhållanden (albarosor är generellt väldigt tacksamma).
Edit: Stanwell Perpetual är annars ett alternativ som remonterar. Den kan bli lite större men det är ju bara att hålla efter den. Jag tycker att den har lite "torpkänsla" också.
Jag måste bara protestera mot att new Dawn är tråkig!Jag har byggt en portal och funderar nu på att ha klätter rosor på den antingen 2 av samma sort eller 1 vit och 1 annan så tips mottages gärna!
*vit, rosa, lila eller möjligtvis nån som tex Aloha som ändå har mycket rosa toner
*remonterande
*inte enkla blommor
(new dawn är tråkig )
Visa bifogad fil 53631
Min gissning (men jag är ju inte så bra på att skilja olika vildarter åt) är att det är en nyponros/stenros/rosa canina/hundros. Gissningsvis ett rotskott från roten som new dawn var ympad på.Alltså! Jag var så sjukt lycklig över att min new Dawn jag planterade förra året överlevde och dessutom var fin! Idag hade den slagit ut, så jag gick dit för att titta. Blev något besviken. vad är detta?
Visa bifogad fil 53664
Den här måste vi ju lista ut vad det är! Var bor du - kan den tänkas vara härdig?Visa bifogad fil 53614
Min favorit bland de okända. Doften är
Det är en hel buske, inte bara ett rotskott. Jag är väldigt övertygad om att jag fått fel ros. Har haft några new Dawn tidigare som inte velat överleva, men var helt övertygad om att det var rätt ros. Det är kanske därför den överlevde. För att det INTE var en new DawnMin gissning (men jag är ju inte så bra på att skilja olika vildarter åt) är att det är en nyponros/stenros/rosa canina/hundros. Gissningsvis ett rotskott från roten som new dawn var ympad på.
Finns det fler grenar? Är blad/taggar etc desamma? Om inte: ta bort det här rotskottet så att den vilda plantan inte tar död på den inympade.
Om det inte finns fler grenar (från roten), eller om det som finns ser ut att vara samma sort som den här. Gråt en skvätt och gå och köp en ny new dawn men behåll den här. Jag har en som 4-5 meter hög blommar helt fantastiskt i början av sommaren (se inlägg #443 i den här tråden som togs innan alla blommor slagit ut).
Jag gjorde ett försök i den här tråden i höstas och fick några gissningar men inget som kändes rätt. Jag bor i zon 1 så det är nog inte mycket till ledtråd.Den här måste vi ju lista ut vad det är! Var bor du - kan den tänkas vara härdig?