Rosor - 2012

Lovisaleonora

Trådstartare
En tur i vårsolen (här är jättehärligt idag!) gav mig inspiration att börja planera för Trädgård 2012 (betydligt mer intressant än Beach 2012 nu när 40-årsdagen närmar sig med stormsteg :D)

I år kommer jag att inhandla två exemplar av Lykkefund, och göra en ny rabatt i en välbehövlig hörna i trädgården. Med ån som bakgrund och ett fint träd, kommer det att bli suveränt snyggt, om alla detaljer följer min planering (något som aldrig hänt hittills!).

Förra årets inköp (Peace och Chicago Peace) ska väckas, en Chicago mötte hunddöden redan i höstas. Förhoppningsvis har övriga klarat sig trots att jag slarvat med att täcka dem.

Klätterrosen fick rejält med fart förra året och jag tror jag ska vara lika elak i år och beskära hårt. Och samma sak med vresroshäcken, den ska äntligen ta sig i år - min plan.

Och om jag lyckas övertala bekantas hästar att bajsa i påse alt. bekanta att mocka i säck, så kanske jag kan få fart på de där vresrosorna - de kan tydligen inte övergödas!

Hur ser era rosenplaner ut för året?

Sv: Rosor - 2012

Vi har haft rätt mycket snö, men nu är det borta så planen för dagen är att gå en sväng i skogen och hämta lite av det granris som blev när vi röjde i hagen i början av vintern.

Jag gjorde två nya rosenrabatter i höstas, för de har växt i skymundan bland omgivande mer snabbväxande perenner, så de fick knappt någon sol förra sommaren och så ville jag ha lite klätterrosor i en rabatt emot altanen.

Altanrabatten

Med flera plantor New Dawn

I den andra rabatten som går ut med framsida på altanen, så blommar det förhoppningsvis de här rosorna till sommaren igen:

Aimable Amie

Rose de Recht

Ingrid Bergman

Peace

Sallet

Plus några namnlösa jag fått och en Ghislaine de Féligonde och en Mme Plantier jag införskaffade i höstas.

I den rabbaten har jag bara rosor just nu, men planen är att till våren dela de mer lågväxande perennerna jag har och plantera där med, så att rabbaten fyls ut och får lite mer liv och färg.

Hjälp!
Jag kan inget alls om rosor, men har iaf en flammentanz(?) som har vuxit fint och blommat de senaste åren.

Jag skaffade valp i somras.

Nu är det bara några 15-20 cm höga pinnar som sticker upp ur marken, avbitna.
Tror ni den överlever om jag beskär den? Hur långt ner kan man beskära?

De flesta rekommenderar att man beskär ovanför ett uppåtpekande öga, har du något sådant kvar på någon pinne?

Jag tycker visst att du ska försöka rädda den, vi har fått sätta upp eltråd runt våra rosor för att hundarna ska låta dem vara ifred.

Som på beställning! En rostråd! :D

Har en rosenparterr med Cornelia och Ghislaine de Feligonde , efter tips från Flora Linnea. Ghislainen är jättefrisk och fin. Cornelian blir en "krypros" och kommer att grävas upp i vår och den ska ersättas. Men av vad? Jag hade färgerna i Peace som förebild, men vill inte ha "jätte-hybrider" såsom Peace, eftersom huset är från 1895, så jag vill ha äldre och mer "naturliga" sorter. (Jag tycker Peace är jättevacker, det är bara det att den inte passar in). Jag vill alltså ha en parterr som går i rosa/aprikos/gult, blekt romantiskt. Jag bryter av med lila/blått i övrig blomning.

Någon som har någon idé vad som kan komplettera Ghislainen? Gärna som går i ljust rosa/aprikos. Krav: Frisk, ska tåla full sul.

Som ett brev på posten vräker nu snön ner utanför fönstret. Självklart modigt av mig att beställa rosor.

Här blir det nog mest att se vad som överlevt till att börja med:) Mina Rhapsody in blue
024-1.jpg

fick lite stryk förra året, och så köpte vi ju två nya i Puttgarden på väg hem från semestern (hade lite tid i väntan på båten, och hoppsan, där låg en stor trädgårdshandel...) som bara är nerpetade i jord. Det var en Nostalgie
nostalgie.jpg

Och en Lawinia
lawiniakltterros.jpg

lawinia.jpg

Nån mer klätterros ska det bli, men har inte riktigt bestämt än. Jag vill gärna ha en gul, men lutar lite åt att ta ett säkert kort som Flammentanz.

De flesta rekommenderar att man beskär ovanför ett uppåtpekande öga, har du något sådant kvar på någon pinne?

Jag tycker visst att du ska försöka rädda den, vi har fått sätta upp eltråd runt våra rosor för att hundarna ska låta dem vara ifred.

ehrm... "uppåtpekande öga" :confused:??

:D

ehrm... "uppåtpekande öga" :confused:??

:D

Det är namnet på en liten knopp på stammen/grenen som kommer bli ett blad/gren sen när "knoppen" växer och slår ut.
Jag har ingen bild, så jag hoppas du förstår min beskrivning. :o
Såg till om du vil ha en bild så går jag ut o fotar.

Ghislainde de Feligonde står helt klart på min önskelista - både för att den är så vacker och för att namnet är så vackert... :D

Jag stuvade om ett missfoster till rabatt i fjol. Grävde upp sorgliga rester av gamla Queen Elizabethrosor som sett bättre tider, öste i ny rosjord och grävde om rabatten från rombformad till rund (mitt på gräsmattan). Sedan lät jag en fin Leonardo da Vinci stå kvar och fyllde på med blandade pioner och rosor (Louise Bugnet och Madame Boll och någon mer som jag nu har glömt) och en plymspirea i mitten. Och så lammöron som i ytterkanterna. Ser mest fram emot hur detta projekt ska växa till sig i år!

Men någonstans kan man ju alltid hitta en ny plats att peta ner en vacker gammaldags ros... eller två... eller tre.

Flora Linnea skickade ut sitt nyhetsbrev och givetvis hade de specialpris på ett rosenpaket. Jag får leta lämplig plats. Eller två.... Eller tre.... :D

Snor åt mig en knapp :)

Jag kommer flytta till lägenhet med Balkong/terass, vilka rosor kan man ha i kruka? eller är de helt kört att ha dom i kruka? Alltid vart en favoritblomma för mig så skulle vara super roligt att få åtminstone en ros i kruka :)

Går du in på Flora Linneas webshop och söker på kruka, får du dels upp en massa krukor, men också rosor som passar att plantera i kruka. Annars kan nog de flesta plantskolor hjälpa dig.

ÅH, nu fick jag mailfråga när jag vill att rosorna ska levereras. Ja, när vill jag det? Vad säger ni? Vad tror ni? Vad har ni lagt för väderbeställningar? :D

Jag ska försöka hålla mig ifrån att köpa nya rosor.. Vårda de jag redan har.
men det är lätt att säga nu, jag vet hur det brukar sluta ;)

*KL*

Ni rosfantaster. Finns det någor rosor som klarar av att växa i väldigt skuggigt?
Har byggt ett förråd som har en långsida som inte ser så jätterolig ut, och skulle vilja fylla den med olika klätterrosor. Problemet är bara att där är skugga 80-90 % av dagen :crazy:

Jag planterade polstjärnan i ett skuggigt läge förra året och den växer som en tok! Ska vara tålig upp till kallaste norrland dessutom.

jag har några som ska bytas ut. Om jag inte minns fel gick min little white pet hädan i höstas, annars hade den vart jättefin hela sommaren :confused:

Förra året va inge vidare rosår dock, mycket mycket sjukdomar och lite kraft i plantorna. Tänkte dock köra krukade rosor i år, mamma var inte helt nöjd med dom vi fick från rosenposten förra året.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka