Rosevelt under observation

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rebus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 719
Sv: Rosevelt under observation

Jag hör ju till en av dem som försökte med Impuls förra året och såklart inte fick dräktigt. Den hingsthållaren skötte det hela mycket bra och informerade så fort det var helt känt att han var infertil, så vi bytte hingst. Stoet tog sig direkt och vi får ett, om än lite senare föl i sommar e. Nobel.
Jag slapp betala alla avgifter som normalt kostar eftersom han inte var fertil. Dessutom fick jag halva stallkostnaden på stationen ersatt. :bow:
Jag skulle inte tveka en sekund att använda den hingsthållaren igen om de hade en hingst som passade mitt sto!

Så det finns de som är öppna och seriösa, trots problem.

knapplån

Problemet med hingstars fertilitet är att det är svårt att veta vad som är vad.
Beror hög dräktighetsprocent alltid på god fertilitet? - Svar nej, det beror minst lika mycket på skickliga veterinärer.
Beror låg levande föl-procent på dålig fertilitet? - Inte nödvändigtvis, det kan finnas många förklaringar till varför det inte föds levande föl, t.ex bortgångna ston, virusabort mm.

Jag har själv gått på en hingstägares marknadsföring om att hingstens sperma skulle vara så bra att det inte spelar någon roll om man seminerar på sin egen hemmastation eller där hingsten är stationerad. Men när jag tvingades byta station i somras så var det tydligen pga detta som stoet inte blev dräktigt (enligt hingstägaren). Att jag sen dessutom fått uppgift om dålig motilitet på sperman ville hingstägaren ifråga inte kännas vid alls.

För övrigt så tycker jag kanske att Ni kan vara lite mer försiktiga med att kasta skit på identifierbara hingstägare!

Absolut kan man tycka att man skall vara försiktig med att "hänga ut" hingstägare....

Men...jag VET att jag har ett riktigt fertilt sto..och jag VET att jag använder en fantastiskt skicklig veterinär....

..och då som hingsthållare trots att jag tar upp en sansad diskussion om saken tvärneka till att hingsten har NÅGRA SOM HELST problem med sin dräktighet..

..är det då märkligt att man som stoägare reagerar när man får se dessa siffror svart på vitt???

Är det då att kasta skit???

Hade jag fått veta att det fanns problem...hade vi kunnat diskutera hur vi hade kunnat lösa saken och jag hade kunnat välja en annan hingst......DET måste väl för sjutton ändå vara någonting man kan kräva...eller skall vi stoägare stå för alla risker???????

Öppenhet från hingstägare ger mig den valmöjlighet jag faktiskt tycker att jag som stoägare har rätt till.......

Jag håller med om att man får reagera, därmed inte sagt att man behöver avreagera sig här...

Håller också med om att öppenhet från hingstägarens sida är det bästa i längden, för alla parter.
Kan det kanske möjligen vara så att hingstägaren inte riktigt hade fått klart för sig omfattningen i dräktighetsproblemen ännu, när ni hade kontakt? Det är ju ganska många stationer som inte sköter inrapportering av resultaten av semineringarna så det kan ju vara en stor del av sanningen som saknades just då.

Jag förstår din irritation och håller med om att stoägare inte ska behöva ta hela risken.
Men jag försöker kanske också se varför hingstägaren säjer som den gör.

Liknande trådar

Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 697
Senast: kopparberg
·
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 038
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Bruksprovssegraren 2006, Rosevelt 1110, står under avelsvärderingsnämndens (AVN) observation i år. Hans första år i avel...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: Gunnar
·
C
Avel "Under avelssäsongen 2009 kommer den holländske hingsten Lingh e Flemmingh – Columbus - Uppercut xx, att ingå i Flyinges avelsprogram...
2
Svar
36
· Visningar
4 730
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka