Rosevelt under observation

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rebus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 719

rebus

Trådstartare
Som jag och flera andra här har misstänkt så var det inte bara ett dåligt rykte att Rosevelt fertilitet ej varit bra.
Saxat ur Ridsport
"Rosevelt under observation
Bruksprovssegraren 2006, Rosevelt 1110, står under avelsvärderingsnämndens (AVN) observation i år. Hans första år i avel hade han 59 procents dräktighet med färsk sperma och bara 33 procent med transporterad färsk sperma. I år betäcker han endast via AI och resultatet följs upp av AVN.
- Att enbart låta hingsten betäcka ston på hemmastationen är ett bra sätt att se hur han fungerar i år. Fertiliteten för en hingst kan ju förändra sig genom åren. Vissa hingstar kan ha en dipp ett år för att sedan komma igen och fungera bra nästa, säger Karl-Henrik Heimdahl, AVN:s ordförande.
Rosevelts resultat 2006 var inte tillräckligt dåligt för att han skulle tas ur avel men Karl-Henrik Heimdahl påpekar att hingstens fertilitet, när han nu återvänt till Sverige efter en kort sejour utomlands, kommer att följas upp väldigt noggrant under årets säsong.
- Uppföljningen kommer att vara kontinuerlig och man ser ganska snart på de första ston som kommer tillbaka för dräktighetsundersökning vartåt det lutar.
Rosevelt marknadsförs i år under namnet Roosevelt, det är alltså ingen ny hingst i svensk avel med ytterligare ett "o" i namnet, utan den nya ägaren som valt att ändra namnet. Rosevelt med ett "o" är också det namn som kommer att stå i avkommornas papper eftersom det inte går att byta namn på en häst registrerad hos ASVH."

Sv: Rosevelt under observation

Tack för det. Oj vad jag fått knäppar på näsan när jag fint frågat om någon vet hur hans fertilitet varit de sista året.
Baktalning av hingst osv...
Tycker det är en helt underbar hingst o skulle gärna betäcka med honom men då mitt sto är 18 år o har svårt att ta sig med föl vid sidan så kräver det god fertilitet hos hingsten.
Efter första året hette det officiellt att man hade använt sig av fel seminvätska...

Ja, det är en trevlig hingst som jag gillar mycket (Men det är det där Rotspon-blodet som jag är väldigt svag och partisk för..) så jag hoppas verkligen att det är bättre i år.

Kändes mindre lustigt nu när de skriver i annan tråd att det är bekräftat i Tyskland att Rotspon nedärver struppipning(se FW tråden).

Okej, för de avkommor jag har sett har inte visat någon sådan, men jag har bara träffat ett par stycken. Får luska vidare i det ämnet då.. ;)

Kändes mindre lustigt nu när de skriver i annan tråd att det är bekräftat i Tyskland att Rotspon nedärver struppipning(se FW tråden).

Nu var det krubbitning det gällde och det är ett stereotypt beteende. På samma sätt som vävning. Och om det inte kommit ngn forskning på sista året så är (beteendet) krubbitning inte ärftligt.

Ok. Men det var vad det stod om honom, krubbitning alltså. Men enligt det inlägget stod det att det var helt öppet i Tyskland att Rotspon nedärvde Struppipning... jag såg aldrig att det ifrågasattes eller dementerades annat än att det stod i någon bok om krubbitningen.

Men med det inte sagt att det är en sanning...bara att de skrev i en annan tråd.

Senast ändrad:

Nu var det krubbitning det gällde och det är ett stereotypt beteende. På samma sätt som vävning. Och om det inte kommit ngn forskning på sista året så är (beteendet) krubbitning inte ärftligt.

Här hemma är väl inte krubb bitning kassations betingat.Diskussion runt detta uppstod vid Ludwigs Champions godkännande-07,vilken enligt tyska källor föll på detta och därför skickades hit för godkännande.

Enligt hingstregementet;
http://www.asvh.se/regelmenten/hingstreglemente.pdf
så är krubbitning ett fel av betydelse men som kan vägas upp av andra förtjänster. Ska rapporteras.

Hingsten du nämner kanske inte krubbiter i sin nuvarande miljö.

Tror liksom du antyder,att krubbitning många ggr är miljö relaterat,liksom vävning. Sedan är nog vissa individer/linjer känsligare än andra för beteende rubbningar.

Ja, jag tror miljön spelar en stor roll men sedan är naturligtvis hästar olika stresståliga. Ser det som ett plus om hästarna kan äta och dricka i stressad miljö - t ex på tävlingsbanan.

Nej så är det tyvärr inte.
Vi använde honom på TAI 2006 till ett av våra ston utan resultat. Trots mycket diskussioner vägrade hingsthållaren att ens vidkännas att man hade några som helst problem med dräktigheten och det var bara att betala språngavgiften då man påstod att enda anledningen till den uteblivna dräktigheten var bristande fertilitet hos vårt sto.

När vi bytte hingst blev hon dräktig direkt.
Nu fick vi ett alldeles fantastiskt fint stoföl e. Don Primero istället som vi dessutom valt att behålla så det är i alla fall lite plåster på såren....

Kan bara berätta att stoet 2007 tog sig direkt på fölbrunsten...

Kanske är det inte så svårt att förstå att jag verligen tycker att det vore på sin plats med en öppnare fertilitetsredovisning under pågående säsong för hignstarna.........

Jag inser att det är svårt att genomföra och kanske ibland slår fel....men någonstans måste det bli tydligare att det är vi stoägare som är kunder och att man som hingsthållare tillhandahåller en tjänst.....
Man blir trött på att bara betala och sedan ett par år senare få svart på vitt på att tjänsten man betalat för höll långt ifrån den kvalitet man rimligen kan kräva.........

Vi använde honom på TAI 2006 till ett av våra ston utan resultat. Trots mycket diskussioner vägrade hingsthållaren att ens vidkännas att man hade några som helst problem med dräktigheten och det var bara att betala språngavgiften då man påstod att enda anledningen till den uteblivna dräktigheten var bristande fertilitet hos vårt sto.

Nu fick vi ett alldeles fantastiskt fint stoföl e. Don Primero istället som vi dessutom valt att behålla så det är i alla fall lite plåster på såren....

Kanske är det inte så svårt att förstå att jag verligen tycker att det vore på sin plats med en öppnare fertilitetsredovisning under pågående säsong för hignstarna.........

Jag inser att det är svårt att genomföra och kanske ibland slår fel....men någonstans måste det bli tydligare att det är vi stoägare som är kunder och att man som hingsthållare tillhandahåller en tjänst.....
Man blir trött på att bara betala och sedan ett par år senare få svart på vitt på att tjänsten man betalat för höll långt ifrån den kvalitet man rimligen kan kräva.........

Jag håller med! Tror att hingsthållare som försöker mörka siffrorna straffar sig själva. Jag fick också höra att mitt sto var ett problem och att hon fick bästa sperman. Hade jag fått en liten hint om HINGSTENS fertilitet i början av säsongen hade jag hunnit byta hingst i tid. Jag hade också sluppit dyra veterinärundersökningar och dygnskostnader. Behöver jag tillägga att stoet tog sig på första försöket förra året?

Även jag hade kontakt med hingsthållaren om Rosevelts feritilitet där man nekade till att han hade dålig felirilitet:devil:

Ska härdanefter hålla mig ifrån denna hingsthållare eftersom det nu framkommer att han har dålig feritilitet .
Fruktnasvärt att man som hingsthållare sitter och ljuger om detta när man får DIREKTA FRÅGA!!!

Mia :devil:!

Liknande erfarenheter har en bekant, hon försökte betäcka två ston år 2006 med TAI utan att något sto blev dräktigt det året, inga krångelston. Hon frågade också hingsthållaren om hingstens fertilitet, men hon fick inget svar som tydde på att den var dålig då. Eftersom det var långt gånget på säsongen när hon insåg att det verkligen måste vara något fel med hingstens spermakvalitet fick stona gå tomma, båda blev sedan dräktiga 2007 i första brunsten.
Jag gillar Rosevelt, och därför har jag tidigare frågat om hans fertilitet här på forumet eftersom det ej är officiellt redovisat på ASVH. Ett stort plus till de hingshållare som redovisar fertiliteten och ännu större plus till de som redovisar den även om siffrorna ej är de bästa, det lönar sig för dem i längden. Som sagt så kostar det mycket att betäcka och då förväntar man sig i alla fall öppenhet och ärlighet tillbaka även om resultatet inte är positivt.

:bow::bow::bow::bow:
kan bara hålla med. Funderade på att betäcka med Rosevelt men drog öronen åt mig när jag hörde ryktet om dålig fertilitet, ringde till stationen men som många andra fick jag inget vetigt svar så jag valde att betäcka med Herzensdieb i stället.
Synd på en så trevlig hingst.

Liknande trådar

Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 697
Senast: kopparberg
·
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 038
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Bruksprovssegraren 2006, Rosevelt 1110, står under avelsvärderingsnämndens (AVN) observation i år. Hans första år i avel...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: Gunnar
·
C
Avel "Under avelssäsongen 2009 kommer den holländske hingsten Lingh e Flemmingh – Columbus - Uppercut xx, att ingå i Flyinges avelsprogram...
2
Svar
36
· Visningar
4 730
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka