Rosevelt åker nästa vecka, tipps om annan hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pampelutten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 612
P

Pampelutten

Hade bestämt mig för att försöka med ett helsyskon men har nu fått höra av stationen att Rosevelt åker nästa vecka så jag velade för länge...
Andra tipps till sto Amiral-Krevad av den större modellen (168cm och ganska grov)? Väldigt lika Amiral=ngt kort grov hals och lite väl rak i korset. Mkt bra psyke,men jag är lite rädd att använd för någon för skarp pga stammen och man kan väl aldrig ha för bra psyke. Tre bra, välbalanserade gångarter, ngt tåtrång fram.
Egna funderingar:
Highlight
Twilight ? på psyket verkar spänd
Tsarevitj korrekthet i benen?
Highlander korrekthet i benen?

Någon som sett dessa, avkommor andra förslag?

Sv: Rosevelt åker nästa vecka, tipps om annan hingst?

Amber som är mor till A Dandy Man är e.Amiral och modell stor, rejäl och grov. Och väldans fin.. :)
Du tror inte att DP hade kunnat göra ett bra jobb?
U

Vet inte om man vågar säga det här men känns lite grovt. Har inte sett A Dandy Man i verkligheten men på bilderna ser han ganska biffig ut för att bara vara tre? Hoppas på att få ett sto och kunna fortsätta att avla på och om jag försöker lätta upp det hela lite nu så har jag mer att välja på sen. Det var i varje fall min tanke...
Är det någon som vet om man kan använda B.H Hertug? Han verkar ju ha lämnat mycket bra avkommor.

Hade bestämt mig för att försöka med ett helsyskon men har nu fått höra av stationen att Rosevelt åker nästa vecka så jag velade för länge...
Andra tipps till sto Amiral-Krevad av den större modellen (168cm och ganska grov)? Väldigt lika Amiral=ngt kort grov hals och lite väl rak i korset. Mkt bra psyke,men jag är lite rädd att använd för någon för skarp pga stammen och man kan väl aldrig ha för bra psyke. Tre bra, välbalanserade gångarter, ngt tåtrång fram.
Egna funderingar:
Highlight
Twilight ? på psyket verkar spänd
Tsarevitj korrekthet i benen?
Highlander korrekthet i benen?

Någon som sett dessa, avkommor andra förslag?

Channon skulle nog vara ngt.

/b

Håller med om shannon. Sedan är han ju bara i avel i år, skall tävlas sedan. Eller varför inte Kennedy?

Jag håller med dig att DP eller A Dandy Man inte är något alternativ p ådin otroligt fina märr!!

Hertug tror jag hade varit ett bra alternativ, synd att han bara finns på fryst.

Tsarevitj tycker jag har en mycket spännande stam och är en av mina nya favoriter. Förstår din fundering ang korrektheten i benen, jag är lika petig ang det.
Highlander tror jag skulle kunna passa ditt sto väldigt bra.
De avkommor som kommit i år har sett fina ut och han skulle kunna kompensera det som du vill förbättra.

Channon har jag också sneglat på lite grann. Men för mig personligen har det inte riktigt "klickat", även om jag tycker det är en fin hingst.

Jag tycker du är klok som tänker på temperamentet, trots allt så är det mycket viktigt om vi ska kunna rida in och tävla våra avkommor själva.:)

Efter mycket funderingar och lite sneglingar på hingstar stationerade utomlands så verkar valet för mig som för många andra landa på Don Primero. Hög lägsta nivå, hans ålder, temperament, hållbarhet och bra fertilitet (hoppas jag) har spelat in. Och att andra hingstar har valts bort pga olika orsaker. Tycker fortfarande att han känns lite tung men det sägs att han ger mycket lättare än vad han själv ger + att Markebäck tyckte att han ofta fungerar bra med Amiral ston.
Men är det någon som har något att säga om Higlight och Twiligt så är hon inte riktigt redo för seminering än på ett tag...

Jag håller med dig att DP eller A Dandy Man inte är något alternativ p ådin otroligt fina märr!!

Hmm.. Jag skrev aldrig att A Dandy Man skulle vara en kandidat. Så modig hade jag aldrig varit så jag hade vågat linjeavla (inavla?) på Amiral. 10-mässiga gångarter eller ej..
Däremot har ju DP lämnat bra avkommor, bla. med Amber (e.Amiral) och hennes typ kan kanske påminna en smula om TS sto. Nu har jag inte sätt TS sto, men duger DP till Amber så duger han nog till de flesta.. ;)

U

Kom på när det inte gick att ändra, efter jag skrivit inlägget.
Men det var väl solklart att jag ar ute och cyklade, inte du!:bow:

Efter mycket funderingar och lite sneglingar på hingstar stationerade utomlands så verkar valet för mig som för många andra landa på Don Primero. Hög lägsta nivå, hans ålder, temperament, hållbarhet och bra fertilitet (hoppas jag) har spelat in. Och att andra hingstar har valts bort pga olika orsaker. Tycker fortfarande att han känns lite tung men det sägs att han ger mycket lättare än vad han själv ger + att Markebäck tyckte att han ofta fungerar bra med Amiral ston.
Men är det någon som har något att säga om Higlight och Twiligt så är hon inte riktigt redo för seminering än på ett tag...

Jag tror det blir ett kanonföl. Visst finns det fler kandidater, men DP ska ju vara säker i sin förvärvning, och varför inte passa på medan han finns hos oss?
Highlight känner jag inte personligen, men jag har läst mycket positivt om honom och han ligger bra i Blup. Det MENet jag kan ha på honom är att du beskriver ditt sto som ganska grovt, medan Highlight rekomenderas till ädla ston (minns inte formuleringen). Dessutom, Highlight är hoppstammad, och det är inte smma garanti på lämplig dressyravkomma som om du väljer dressyrstammad hingst(enligt de kloka).. Fast man kan ju aldrig prata om garantier när det gäller avel..
U

Kom på när det inte gick att ändra, efter jag skrivit inlägget.
Men det var väl solklart att jag ar ute och cyklade, inte du!:bow:

Men det är ju trevligt att cykla ;) Framförallt när det är klar sol.
U

Jag tänker nog likadant. Och blir det inte ett stoföl kommer den om allt går som det ska säljas som föl och ska man vara lite krass så tror jag kan få bättre betalt för ett DP föl. Om man nu vågar planera så långt.
Higlight har ju mer fullblod i sig men är inte särskilt ädel själv. (Jag tror det står att han framföralt rekommenderas till ston som inte är lågställda.)

hej highlight har hopp blod ja men är såå fin i dressyren. Vi har en avkomma efter honom som både har bra hopp i sig och även gångarter och vi är jättenöjda med honom.Köpte honom mest till hoppning men min dotter tävlar honom i dressyr med så det kan funka ändå.Och min dotter har fått äran att tävla denna under bara hingsten Highlight874 och han är bara sååå fin .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka