Rosett på P&R?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Kom att tänka på en sak... När det kommer till P&J har det ju diskuterats mycket om rosettens vara eller icke-vara, och huruvida det är tillåtet att dela ut. Men på alla P&R har jag fått rosett. När jag någon gång sett lite förvånad ut och möjligen yppat ett litet oj ( :confused: ), har jag fått till svar att det ingick i anmälningsavgiften. Vad jag sett har alla fått rosett, oavsett procent. Så, är det tillåtet inom P&R alltså?

Om det ingår en rosett i anmälningsavgiften är rosetten köpt och tillåten. Rosett får dock inte delas ut om det krävs en viss procent för att få den. Vi brukar göra så att vi erbjuder rosetter till försäljning vid både PnJ och PnR.

Där jag har varit med har de haft rosetter till försäljning till en billig peng, och alla som vill får köpa. Inget krav på visst procent.

Sen har jag sett vissa lokala tävlingar som ger "clear round- rosett" till ekipage över ett visst procent, eller där hela klassen går som clear round p.g.a. för få startande. Men då har det ingått i, det betydligt dyrare, priset på anmälningsavgiften. En lokal start kostar oftast mer än en p&r.

Vem säger egentligen att man får eller inte får dela ut rosetter? Pay & "whatever" är ju inte reglerat i något TR och kan anordnas av precis vem som helst. Således borde "reglerna" helt och hållet kunna bestämmas av den som anordnar träningsformen.

Vem säger egentligen att man får eller inte får dela ut rosetter? Pay & "whatever" är ju inte reglerat i något TR och kan anordnas av precis vem som helst. Således borde "reglerna" helt och hållet kunna bestämmas av den som anordnar träningsformen.

Nej för då blir det en tävling och ska regleras i TR. Vi har så att om man får över viss procent eller är nolla i hoppningen får man köpa sin rosett

Nej för då blir det en tävling och ska regleras i TR. Vi har så att om man får över viss procent eller är nolla i hoppningen får man köpa sin rosett

Fast är det verkligen okej enligt SvRF? Alltså om du menade på ett pay-arrangemang. De har ju kört ganska hårt att man inte få rangordna på minsta vis - utan endera ska alla få/kunna köpa rosett eller ingen. Dvs man får inte koppla det till prestation alls.

Jag kan tycka att de spårat ur rätt hårt i sitt agg mot pay-arrangemang dock.

De jag varit på och vet om har alla som velat fått köpa en "minnesrosett". Minns dock inte hur klubben gjorde när vi hade P&J ihop med CR-klass på klubbtävling. Felfria klubbekipage fick ju rosett. P&J fick köpa - men jag kollade aldrig om det var oavsett eller bara vid felfritt.

@Alexandra_W Dom kanske har ändrat det efterhand, jag köper aldrig några rosetter ändå så säker är jag inte .. Men så var det sist jag läste om det!

Hittade sista pay and ride i augusti då stod det..

Vid uppnådda 60 % i klassen kan du köpa din rosett i sekretariatet för 20 kr.

@Alexandra_W Dom kanske har ändrat det efterhand, jag köper aldrig några rosetter ändå så säker är jag inte .. Men så var det sist jag läste om det!

Blev nyfiken och googlade. Och nej du får inte sätta någon gräns för då är det kopplat till prestation. Utan det ska vara deltagarrosett/minnesrosett och alla ska få/kunna köpa oavsett prestation.

(Tyvärr tycker jag... Men det är ju rimligt sett till att det absolut inte få rangordnas/prestationskopplas)

Så mkt fuzz över en rosett liksom? Förbundet har tydligen inget annat att göra?
Tror från förbundets håll att det handlar om att reducera antalet P&R för att de ökar. Och då minskar antalet "riktiga" tävlingar (och starter) som förbundet tjänar pengar på.

Tror från förbundets håll att det handlar om att reducera antalet P&R för att de ökar. Och då minskar antalet "riktiga" tävlingar (och starter) som förbundet tjänar pengar på.

Och de hjälper ju verkligen sig själva genom att vilja öka höjden i hoppningen på vad som ska få vara tävlingsklass och inte bara bed.A, genom att höja licenspriser och ha tvång på hästlicenser från låg nivå, öka kraven på kringadministration för arrangörer vilket leder till prisökningar för anmälan etc etc etc.... :meh:

Så mkt fuzz över en rosett liksom? Förbundet har tydligen inget annat att göra?
Jag kan ju tycka att de har en poäng. P&J kan ju vara dyrare än en lokal klass och då finns det inga krav på funktionärer eller annat. Har varit på P&J där banan har varit helt galen med avsånd som hamnat mitt emellan två galoppsprång. På en lokal tävling ska ju banbyggaren vara utbildad i alla fall.

SvRF biter sig själva i svansen när det gäller tävlingar på lägre nivå, men verkar inte fatta att det är sin egen svans de biter i.
P&J eller P&R är ju ingen tävling utan träning under tävlingsliknande förhållanden.
Edit: Såg inte förrän sen att du nog svarade på inlägget ovan. :)

Jag kan ju tycka att de har en poäng. P&J kan ju vara dyrare än en lokal klass och då finns det inga krav på funktionärer eller annat. Har varit på P&J där banan har varit helt galen med avsånd som hamnat mitt emellan två galoppsprång. På en lokal tävling ska ju banbyggaren vara utbildad i alla fall.

De missar poängen att ryttarna vill hoppa lågt.

Dressyr så här är LC fulla direkt efter de öppnar för anmälan.

Om de börjar lyssna på bredden så...

Och gör det enklare för klubbarna

Om en lokal 90 kostar 90 kr och en P&J 150 så är det i mina ögon bara klubbar som vill tjäna pengar på ryttarna. 150 kr rakt i klubbens ficka då de i princip inte har några omkostnader. Klubben som ordnar en lokal hopptävling ska betala banbyggare, domare och överdomare.
Om man på P&J har haft som på en del ställen en tränare närvarande som kan hjälpa om ekipagen hamnar i trubbel tycker jag det är befogat. Om det däremot är som häromkring att du inte får hoppa igenom din bana om du har tre stopp tycker jag inte det.

Exakt, huvudet på spiken :)

De flesta ryttare runt om kring vår klubb, skulle nog kunna drista mig säga över 90%, är hobby-ryttare med hobby-hästar som någon gång i bland vill ut och tävla lite.
Inte speciellt högt och inte speciellt svåra klasser.

Men hur kul är det komma hem med en CL-rosett varje gång, även om de numera är blågula (också ett jävla påfund från förbundet) då kan man ju lika gärna starta en P&J....som i alla fall i mina trakter är billigare än en lokalstart (ingen licens för häst och ryttare, ingen extra tia till TDB mm)

Om en lokal 90 kostar 90 kr och en P&J 150 så är det i mina ögon bara klubbar som vill tjäna pengar på ryttarna. 150 kr rakt i klubbens ficka då de i princip inte har några omkostnader. Klubben som ordnar en lokal hopptävling ska betala banbyggare, domare och överdomare.
Om man på P&J har haft som på en del ställen en tränare närvarande som kan hjälpa om ekipagen hamnar i trubbel tycker jag det är befogat. Om det däremot är som häromkring att du inte får hoppa igenom din bana om du har tre stopp tycker jag inte det.

Var hittar du en lokal för 90?? Billigaste jag hittat här är 120 kr. P&J har legat mellan 100 - 140 kr. Och klart klubbarna vill få in pengar, de flesta blöder.

Var hittar du en lokal för 90?? Billigaste jag hittat här är 120 kr. P&J har legat mellan 100 - 140 kr. Och klart klubbarna vill få in pengar, de flesta blöder.
Betalade 90 för två veckor sen. Fast din resa hit blir nog för dyr. ;)
Samtidigt gick det en P&J som kostade 150.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 345
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar